Dialysevervoer

pellonpekko
Topic Starter
Berichten: 5

Dialysevervoer

#1 , 16 jan 2017 12:24

Mijn moeder is 81, dialyse patient en zit in een rolstoel.
Drie maal per week moet ze dus naar het ziekenhuis.
Op het einde van zo'n dag is moeder doodop, ze is zelfs te moe om een boterham te eten.
Eerst woonde moeder op zo'n 30 km van het ziekenhuis en kwam toen meestal rond 19u00 en 19u15 thuis.
Nu is mijn moeder in een woon en zorgcentrum op 5 km van het ziekenhuis maar nu komt ze vaak (lees meestal) nog later thuis.
Ik heb een keertje met Mutas, die dit vervoer regelt, contact opgenomen en daar wisten ze me te vertellen dat vanaf januari 2017 er een nieuwe uitbesteding zou gebeuren met een nieuw regeling en voorwaarden voor het vervoer van patienten, zo dacht ik verstaan te hebben dat een rit van en naar het ziekenhuis niet langer dan een uur zou mogen duren. Ik ben nu niet meer zeker of dat uur voor zowel de heen als de terugreis geld als voor een enkele rit. Het taxibedfrijf is nog steeds hetzelfde als vorig jaar, daar is dus niets veranderd. Het taxi bedrijf bellen heeft geen zin, want men krijgt de eigenaar nooit aan de lijn het is steeds een chauffeur die de telefoon opneemt.
Waarom mijn moeder steeds zo laat is is echt vrij eenvoudig uit te leggen en begrijpbaar voor het taxibedrijf.
stel taxibedrijf is gevestigd in A, moeder Woont in B het ziekenhuis is in C en een tweede patient woont in D
De rit gaat dus steeds als volgt: vertrek in A naar B naar D en dan naar C het ziekenhuis.
de terugrit gaat als volgt: vertrek in C dan naar D vervolgends naar B en zo rijdt de taxi terug naar A.
Zonder dat daar ooit een wisseling in komt waardoor dat moeder ook een keertje als laatste opgehaald word of als eerste terug bij haar verblijf afgezet word.
Het is wel opvallend dat, waar mijn moeder ook woond, ze steeds als laatste thuiskomt.
Kan ik hier ergens wettelijk wat orde inscheppen?
Kan ik de voorwaarden van het taxibedrijf inkijken, waar moeten zijn aan houden en waaraan niet?
Ik vrees dat ik bij Mutas niet zoveel bereidwillige medewerkers zal vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 16 jan 2017 12:44

Is dit niet gewoon de kortste weg volgen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2017 12:48

Dit probleem vindt je ook bij schoolvervoer en ook bij de belbus !

Wat kan je er aan doen ?? de bestuurders moeten hun uitgestippelde rit volgen, eens met het bedrijf praten van het vervoer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2017 13:02

Waarom mijn moeder steeds zo laat is is echt vrij eenvoudig uit te leggen en begrijpbaar voor het taxibedrijf.
stel taxibedrijf is gevestigd in A, moeder Woont in B het ziekenhuis is in C en een tweede patient woont in D
De rit gaat dus steeds als volgt: vertrek in A naar B naar D en dan naar C het ziekenhuis.
de terugrit gaat als volgt: vertrek in C dan naar D vervolgends naar B en zo rijdt de taxi terug naar A.
Het bedrijf zal kijken hoe de rit het kortste verloopt. Fictief voorbeeld (maar met landen is het begrijpbaarder dan met steden): Taxibedrijf is in Nederland gevestigd. Er is een klant in België en één in Frankrijk, en het ziekenhuis is in Spanje, dan is het logisch dat het taxibedrijf eerst de klant in België oppikt en dan de klant in Frankrijk. Andersom zou niet logisch zijn en de rit veel langer maken. Idem bij het terugkeren. Ik denk dat het taxibedrijf vooral zo denkt. Of je hier wettelijk iets kan aan veranderen, durf ik te betwijfelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 16 jan 2017 13:06

Indien je een persoonlijke en optimale service wenst zal u zelf een taxibedrijf moeten bellen. Maar dat zal wel meer kosten aangezien het dan zuiver privaat vervoer is en geen (semi) gemeenschappelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pellonpekko
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 17 jan 2017 11:57

Allemaal waar wat jullie hier zeggen, dus als het taxibedrijf in A gevestigd is en mijn moeder woont in B en het ziekenhuis in C en de tweede en derde patient in D en E en als E dan meer dan een uur rijden is moet moeder twee uur in die taxi zitten. Ik zou jullie een keertje willen horen als dat zo is.
En wat met de voorwaarden van de overeenkomst tussen het taxibedrijf en Mutas waarbij er gesteld word dat een patient max 1 uur in de taxi mag zitten?

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 17 jan 2017 12:29

Dat is een overeenkomst wat u als buitenstaander geen zaken mee hebt. U hebt enkel een overeenkomst met Mutas (als ik het verhaal correct begrijp).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jan 2017 13:43

Allemaal waar wat jullie hier zeggen, dus als het taxibedrijf in A gevestigd is en mijn moeder woont in B en het ziekenhuis in C en de tweede en derde patient in D en E en als E dan meer dan een uur rijden is moet moeder twee uur in die taxi zitten. Ik zou jullie een keertje willen horen als dat zo is.
U hoeft niet kwaad te zijn op ons. Wij proberen gewoon de situatie logisch en objectief te bekijken.
En wat met de voorwaarden van de overeenkomst tussen het taxibedrijf en Mutas waarbij er gesteld word dat een patient max 1 uur in de taxi mag zitten?
Als Mutas denkt dat de overeenkomst tussen hen en het taxibedrijf geschonden wordt, moet Mutas actie ondernemen. Indien er een overeenkomst bestaat tussen uw moeder en Mutas die op één of andere manier geschonden wordt, dan kan uw moeder actie onder nemen ten opzichte van Mutas.

Momenteel (met de info die we hier gekregen hebben van u), denk ik niet dat u of uw moeder juridisch iets kan beginnen. Dat u zo'n lange reistijden niet kunnen vindt, is een andere discussie. Maar dit is juridischforum, dus wij geven enkel onze mening over wat u puur juridisch kan doen. En dat is op dit moment niet veel denk ik. U kan hoogstens de situatie aankaarten bij Mutas en hopen dat zijn iets doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 17 jan 2017 15:55

Is dat niet zeerder een praktisch probleem dat je oplost door eens met die mensen contact op te nemen. Het is geen juridisch probleem. Wij kunnen u hier zoveel als mogelijks raad en info geven, als de taxi niet minnelijk meewilt, sta je nog even ver.i

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jan 2017 09:55

Is dat niet zeerder een praktisch probleem dat je oplost door eens met die mensen contact op te nemen. Het is geen juridisch probleem. Wij kunnen u hier zoveel als mogelijks raad en info geven, als de taxi niet minnelijk meewilt, sta je nog even ver.i
Als het mutas is die het vervoer organiseert, denk ik dat zij dit moeten aankaarten bij het taxibedrijf. Dit zal meer kans op succes hebben dan wanneer de topic starter zelf belt, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”