ingebrekestelling Proximus

AnnaPeeters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

ingebrekestelling Proximus

#1 , 16 jan 2017 10:04

Beste,

ik heb het volgend probleem. Mijn moeder ging verhuizen en sloot een contract af bij Proximus.

Snelle service want Proximus man kon al snel komen voor de aansluiting. Toen hij langskwam, moest hij vaststellen dat er geen kabel van Proximus lag, deze was paar jaar geleden verwijderd. Geen probleem, toestemming aan gemeente afwachten en dan kon het in orde worden gebracht.

Twee weken later was dat in orde en kwam hij weer langs.

"We moeten gaten in de muur boren en we moeten een schriftelijke toestemming hebben van de verhuurder"

Deze was ondertussen op vakantie en gaf bij terugkomst haar toestemming niet. (lang verhaal kort maken, er is daar een enorm vocht en schimmel probleem dat ze niet wil laten oplossen, wij dus ook niet blij... Discussie hierover dus zij zegt: dan ook geen gaten in de muur")

Ondertussen zijn we al weken verder, uiteindelijk zeggen we verdere plaatsing af want er mogen geen gaten in de muur.

Weken later, factuur in de bus voor annulering: 59 euro. Mijn moeder belt verschillende keren met hele uitleg naar klantendienst maar krijgt te horen dat ze die factuur niet vinden en er geen factuur openstaat.

Eind goed, al goed.

Nee dus, eerste aanmaning later in de bus. Nogmaals bellen, nee er is geen factuur.

We betalen niets. Vorige week, zonder verdere verwittiging, brief met ingebrekestelling 129 euro.


Vinden we wel straf en eigenlijk agressief. Slechts na één aanmaning en boodschap dat er gene factuur meer open stond.

Wat nu? Betalen? Maar dan is het toch een schuldbekentenis en kunnen we het niet meer betwisten? Klacht indienen? Zoja, hebben jullie extra tips?
Dreigen met feit dat mijn moeder nooit een contract fysiek heeft getekend? (ik heb dat voor haar geregeld en man zei dat hij iets deed dat eigenlijk niet mocht, ik had ook geen identiteitskaart van mijn moeder mee..) Klacht bij ombudsman?

Graag jullie reactie en alvast bedankt!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jan 2017 12:11

De installatie wordt vaak uitgevoerd door derden. En die hebben misschien wel een factuur gezonden voor de nutteloze verplaatsingen.
Daarom best steeds klachten op papier (aangetekend) of via mail. Heb je een bewijs. Nu heb je niets.

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 16 jan 2017 22:37

Faktuur lijkt me gerechtvaardigd, U hebt Proximus laten opdraven, een toelating bij de gemeente laten aanvragen, waarna ze nog eens teruggekomen zijn, en dan zegt u de boel af, dat ze dat dan faktureren lijkt me niet verkeerd.
En nu hoopt U hier een manier te vinden om daar onderuit te geraken.

Reclame

AnnaPeeters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2017 11:03

Nee, u leest het verkeerd.

1) Er werd duidelijk door de klantendienst gezegd dat er geen factuur was, op basis daarvan werd er niet betaald.
2) Na één aanmaning al een ingebrekestelling, das wel heel snel. 60 euro erbij terwijl er zogenaamd geen factuur open stond

Dat is het probleem. Lijkt me wel iets anders, niets van onderuit komen. Dit is niet eerlijk, eerst zeggen dat er geen factuur te betalen is en dan plots wel. We hebben wel beter dingen te doen dan mensen voor ons plezier te laten opdraven.

Graag een reactie door iemand die juridisch actief is.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#5 , 17 jan 2017 11:13

Graag een reactie door iemand die juridisch actief is.
Op www.advocaat.be kunt u een advocaat zoeken in uw buurt.
Dan ben je zeker dat je iemand hebt die juridisch actief is.

AnnaPeeters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2017 14:04

Vragen worden hier blijkbaar niet serieus genomen. Er is toch een verschil tussen mensen die kennis van zaken hebben en anderen die blijkbaar overal commentaar op moeten geven? Vandaar mijn vraag.

"Juridisch actief" staat bij elk profiel al dan niet aangegeven. Ik ben gewoon benieuwd om te weten of ze bv zomaar een ingebrekestelling mogen sturen etc...

Minnegirl
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2017 14:09

Het bedrag voor de technieker is wss correct, tenzij je in jouw contract staat gratis aansluiting, even goed nalezen

Voor de aanmanings kosten stel de wet dit

“de wet van de wederkerigheid” art. 32 15e wet van de handelspraktijken: deze vermeld Art32 “in de overeenkomst gesloten tussen een verkoper en consument zijn onrechtmatig de bedingen en voorwaarden of de combinatie van bedingen en voorwaarden die er toe strekken 15e het bedrag vast te leggen van de vergoeding verschuldigd door de consument die zijn verplichtingen niet nakomt, zonder in een gelijkwaardige vergoeding te voorzien zijn ten laste van de verkoper dien in gebreke blijf.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#8 , 17 jan 2017 14:39

Vragen worden hier blijkbaar niet serieus genomen. Er is toch een verschil tussen mensen die kennis van zaken hebben en anderen die blijkbaar overal commentaar op moeten geven? Vandaar mijn vraag.
"Juridisch actief" staat bij elk profiel al dan niet aangegeven.
Header van JF:
Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum.

Dit is een gratis (!!!) plek waar mensen elkaar proberen te helpen.
Als er iemand zit te raaskallen, zal deze snel op de vingers getikt worden door de community.
Maar het is en blijft een community, geen forum van advocaten (al zitten er hier wel een aantal die na hun uren wat proberen te helpen).
Ik ben gewoon benieuwd om te weten of ze bv zomaar een ingebrekestelling mogen sturen etc...
Ja, dat mogen ze.
Aan jou om hier al dan niet op in te gaan, aan hun om te bewijzen of ze wel recht hebben op dit bedrag.

Laat dit alvast een grote les zijn voor je:
Zorg dat je alle communicatie met een tweede partij kunt bewijzen.
Als je belt naar een klantendienst, kun je dit namelijk niet, dus het feit dat ze geen factuur vinden, is onbestaande in deze.
In geval van bellen: neem het gesprek op.
Of stuur een email, dan heb je meteen alles schriftelijk.

Mijns inziens ben je alvast wel de kosten verschuldigd.
Je zou nog kunnen proberen om de extra aanmaningskosten te laten vallen, maar doe dit dan schriftelijk (waarin je verwijst naar je telefoongesprekken, zet hier dan zowel dag als tijdstip van elk gesprek bij), en met een beetje geluk helpt het.
Doe dit dan wel niet per mail, maar per aangetekend schrijven, aangezien we al bij de ingebrekestelling zitten, volg je maar beter 'het boekje' hiervoor, want de volgende stap is de rechtbank.

AnnaPeeters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jan 2017 14:58

Bedankt voor jullie reacties.

Dat de kosten van proximus moeten betaald worden, dat weten we, voor alle duidelijkheid. Ging ons vooral om die extra kosten.

Inderdaad, via telefoongesprek kan je niets bewijzen, hebben we bij deze weer geleerd :)

Minnegirl
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jan 2017 15:28

Extra kosten zijnde de aanmaningskost dien je niet te betalen
Zie wet tekst


“de wet van de wederkerigheid” art. 32 15e wet van de handelspraktijken: deze vermeld Art32 “in de overeenkomst gesloten tussen een verkoper en consument zijn onrechtmatig de bedingen en voorwaarden of de combinatie van bedingen en voorwaarden die er toe strekken 15e het bedrag vast te leggen van de vergoeding verschuldigd door de consument die zijn verplichtingen niet nakomt, zonder in een gelijkwaardige vergoeding te voorzien zijn ten laste van de verkoper dien in gebreke blijf.


maw. Is Proximus niet gerechtigd aanmaningskosten aan te rekenen, indien zij niet een gelijkwaardige vergoeding voorziet, wanneer jij in gebreke bent.
Als er in de algemene voorwaarden van Proximus staat wij betalen de consument 1€ per minuut als wij onze diensten niet kunnen leveren, dan moet je wel deze kosten betalen, want dan stellen zij een gelijkwaardig beding toe
.

Maar dit doen ze niet staat er trouwens ook niet in want dit gaat hen te veel geld kosten.
Aanmaningskost = winst, zij trekken hun kosten van de brief eraf en blijven dan met een bruto onbelastbare winst over

Terug naar “Andere”