Parochiezaal verhuur

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

Parochiezaal verhuur

#1 , 15 jan 2017 22:56

Geachte,

Mag een parochiezaal u verplichten om drank af te nemen bij een leverancier en daarop dan ook een commissie te nemen van 70%.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 15 jan 2017 23:04

Als dat zo in een contract staat waarom niet?
Zolang die inkomsten van de parochiezaal maar correct in de boeken staan.
Moest u nog betalen voor gebruik van de zaal?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2017 09:06

Dit is een normale zaak je weet dit op voorhand, en je bent vrij om te nemen of te laten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 jan 2017 09:41

Dat wordt zo gedaan, omdat die leverancier meer dan waarschijnlijk de inrichting van de parochiezaal heeft betaald.
Heb er zo tientallen ingericht tijdens mijn beroepsloopbaan, en wel een paar honderd aanvragen gehad van de plaatselijke pastoors. De zaak moet echter voor iedereen rendabel zijn. Kan de uren niet tellen die ik bij pastoors aan de tafel heb gezeten. Voor niks gaat de zon op.

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 16 jan 2017 17:14

De Zaal vraagt een vergoeding van 250€ en verplicht kuisen en elektro en Gas totaal gemiddeld zaal 450€ per activiteit en 70% op de verkoop van de drank met gevolg is dat alle verenigingen kapot gaan of verdwijnen omdat ze voor kleine activiteiten niet meer uit hun onkosten komen, en bij grootte activiteiten verdienen zij veel maar de organisatie neemt de risico als er geen volk afkomt bv bij slecht weer.
Om u een voorbeeld te geven een Duvel of Tongerlo kostprijs brouwer particulier is 1,05 +70% = 1,78+21% BTW= 2,15 welke je moet betalen aan hun zij hebben ook nog aankoop korting daar er geen contract is met de brouwer en nemen dus af waar zij willen je kan een trappist of duvel verkopen voor 2,70 inkomst 0,55€
een fles Cola kost er 2€15 + 21% BTW =2,60 slechts 4,5 cola per fles aan 1€50 per cola = 1,50x4,5 = 6,75 - aankoop 2€60=4,15 per fles wat houd men dan nog over en bij grootte evenementen slaan zij hun slag dubbel huur en de commissie drank
Mijn inziens is dat ze huur vragen voor de zaal is logische 250€ en opkuis en verbruik electro en gas en water komt gemiddeld op 450€ wat mijn inziens al genoeg als ze daar dan nog de drank bij doen is het een schande maar als vereniging kan men zomaar niet naar een andere gemeente gaan en dat weten ze daar parociele verenigingen vast hangen aan hun deelgemeente mijn inziens is dit koppelverkoop en mag dit niet van de wet

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

#6 , 16 jan 2017 17:17

kan koppelverkoop dan in een parodiezaal

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 16 jan 2017 17:26

Dit is geen koppelverkoop. Als u niet akkoord bent, zoek dan een andere parochiezaak.

U bent ook fout in uw redenering met de btw, maar dat doet hier niet echt ter zake.

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

#8 , 17 jan 2017 11:33

als parochiële vereniging kan men niet zomaar naar een andere gemeente gaan

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jan 2017 11:53

als parochiële vereniging kan men niet zomaar naar een andere gemeente gaan
Neen maar misschien naar een andere zaal, maar ik denk niet dat je beter af zal zijn, de uitbaters van dergelijke zalen vragen pakken geld tegenwoordig 450€ is een spotprijsje, waar ik woon zal je nergens onder de 1000€ een zaaltje huren,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 17 jan 2017 15:09

De prijzen zijn wat ze zijn (ietwat aan de hoge kant voor een parochiezaaltje, maar niet extreem), en je kan die aanvaarden of andere oplossingen zoeken.

Wat je natuurlijk wel kan doen, is proberen achterhalen wat er met die (volgens jou exuberante) inkomsten gebeurt... gaat dat naar de "parochie" ? kerkfabriek ? wat gebeurt daarmee ? enz...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

giserke
Berichten: 2434

#11 , 17 jan 2017 15:45

De uitbater is vrij om te vragen wat hij wil. Zolang alle inkomsten wettelijk geregistreerd worden natuurlijk.
Als U van mening bent dat het beleid van de lokale parochie de daaraan verbonden verenigingen kapot maakt, zal U met die verenigingen samen de parochiale werking moeten op andere ideeën proberen te brengen. En dit via meerdere sporen. Hetzij rechtstreeks, hetzij via de politiek enz...

giserke
Berichten: 2434

#12 , 18 jan 2017 02:24

als parochiële vereniging kan men niet zomaar naar een andere gemeente gaan
Neen maar misschien naar een andere zaal, maar ik denk niet dat je beter af zal zijn, de uitbaters van dergelijke zalen vragen pakken geld tegenwoordig 450€ is een spotprijsje, waar ik woon zal je nergens onder de 1000€ een zaaltje huren,
Dat hangt af wie de eigenaar is. Als die zaal eigendom is van de gemeente maar de parochie exploiteert die zaal is 450€ wel veel geld voor een gewone ruimte. Is het privé is dit de normale prijs.
Is nu ook te zien wat daar tegenover staat natuurlijk. Een volledige keuken, podium techniek, bar frigo's enz...

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

#13 , 20 jan 2017 13:02

dat is het nu juist is een zaal van de parochie waar zins een 5 tal jaren 5 beheerders in zitten welke deze beheren voor de parochie
momenteel is okra gestopt omdat de zaal te duur is en kvlv overweegt met te stoppen KWB waar ik voorzitter van ben wenst niet zijn kas integraal te laten ledigen door deze organisatie.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jan 2017 13:54

Als er geen alternatief is, dan ontbreekt er marktwerking.
Juridisch lijkt er niets mis met het beleid van de zaal.
Dat maakt de vraag een zakelijke of politieke vraag.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”