Betalingsgeschil over particuliere verkoop

scheerske
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Betalingsgeschil over particuliere verkoop

#1 , 06 jan 2017 21:44

Hallo, mijn eerste post hier!

Een maand geleden verkocht ik via 2dehands.be mijn koersfiets t.w.v. 1.000 euro. Ik kreeg na een paar weken reactie van iemand die hem wou kopen, maar omdat die man van maand tot maand leefde wou die in 2 schijven betalen. Ik heb hiervan een verkoopsovereenkomst opgemaakt waar alles duidelijk in stond, dus ik dacht als er iets misging heb ik mezelf toch tenminste ingedekt.

Nu zijn we al een paar dagen over de eerste deadline, nog niets op m'n rekening gekregen. Ik heb hem al ettelijke malen proberen bereiken, ook via Facebook. Berichten worden gewoon genegeerd, achteraf blijkt ook z'n telefoonlijn al afgesloten te zijn.

Ik rijd naar zijn adres: Alles potdicht, ik vraag wat rond aan de buren en blijkt dat ze die week nog zijn verhuisd en dat die mensen dus in financiële problemen zaten. Ik krijg de eigenaar van het pand dat ze huren te pakken en die meld me dat ze al 10 maand huren en nog maar 1 maand hebben betaald. Hij heeft geen enkel idee waar ze nu naartoe zijn of één of andere manier waarop ik ze kan bereiken.

Dus nu vraag ik me af welke stap ik het beste kan ondernemen. Politie zei me dat ik best naar het vredegerecht ga, maar om dit aan te vechten tegen mensen die geen geld hebben gaan me ook nooit iets kunnen betalen waarschijnlijk. Dan ga ik er zelf nog geld insteken en krijg ik er misschien niks voor terug of zal ik aanvaarden dat ik m'n fiets gewoon kwijt ben.

Weten jullie nog opties?

Alvast bedankt, 1.000 euro is toch een hele hoop geld voor een jonge alleenstaande knaap. :-)

PS: ik heb de juiste plek voor dit te posten niet gevonden, dus zette ik het maar hier..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 jan 2017 22:02

Inderdaad vrederechter - u schrijft om te beginnen een aangetekende brief (AS) met een Antwoord/Reponse kaart naar dat adres
In die brief doet u in het kort uw uitleg en voegt als bijlage 1: copie overeenkomst bij.
Het verhaal in de brief is chronologisch met alle date en stappen die u al hebt gezet.
U geeft betrokkene 10 dagen om de som te betalen na ontvangst van de brief.
U vermeld op het einde van de brief dat u ook een gewone brief zal sturen ( persoonlijk stuur ik die een dag of twee later).
U zal ofwel de antwoordkaart met handtekening ofwel de ganse brief terugkrijgen.

Dan vraagt u aan gemeente aan de hand van het juridisch probleem dat u hebt een attest woonstbevestiging.
viewtopic.php?f=51&t=77497
Dit ook eens lezen ( desnoods de tekst van scorpioen afdrukken).

Dan zal u naar vrederechter kunnen om tegenpartij te laten dagvaarden.
http://newsroom.roularta.be/static/1211 ... echter.pdf

De kans dat u het strafrechtelijk als oplichting zou kunnen aangeven is zeer klein ... zeker in de wetenschap dat parketten alles wat 'kleine' bedragen betreft seponeren.

scheerske
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2017 23:06

Inderdaad vrederechter - u schrijft om te beginnen een aangetekende brief (AS) met een Antwoord/Reponse kaart naar dat adres
In die brief doet u in het kort uw uitleg en voegt als bijlage 1: copie overeenkomst bij.
Het verhaal in de brief is chronologisch met alle date en stappen die u al hebt gezet.
U geeft betrokkene 10 dagen om de som te betalen na ontvangst van de brief.
U vermeld op het einde van de brief dat u ook een gewone brief zal sturen ( persoonlijk stuur ik die een dag of twee later).
U zal ofwel de antwoordkaart met handtekening ofwel de ganse brief terugkrijgen.

Dan vraagt u aan gemeente aan de hand van het juridisch probleem dat u hebt een attest woonstbevestiging.
viewtopic.php?f=51&t=77497
Dit ook eens lezen ( desnoods de tekst van scorpioen afdrukken).

Dan zal u naar vrederechter kunnen om tegenpartij te laten dagvaarden.
http://newsroom.roularta.be/static/1211 ... echter.pdf

De kans dat u het strafrechtelijk als oplichting zou kunnen aangeven is zeer klein ... zeker in de wetenschap dat parketten alles wat 'kleine' bedragen betreft seponeren.
Hey, bedankt voor de snelle reactie.

Ik stel me echter de vraag of naar de vrederechter gaan me wel gunstig gaat uitvallen. Ik ga kosten moeten doen om een dossier te openen, etc. Maar vooral het feit dat die mensen nu al in de schulden zitten en ik weet heb van nog andere schuldeisers. Ook al krijg ik m'n gelijk, ga ik nog wel iets van het geld zien?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 06 jan 2017 23:13

Als die mensen onvermogend zijn, gaat u mogelijk nooit iets van uw geld zien.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2017 02:34

1.000 euro is toch een hele hoop geld voor een jonge alleenstaande knaap. :-)
Je bent meerderjarig (of ontvoogde minderjarige)?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 07 jan 2017 09:16

Ook al krijg ik m'n gelijk, ga ik nog wel iets van het geld zien?
Welkom bij de club :D. Spijtige realiteit maar de kans is inderdaad aanzienlijk. Beschouw het als een (dure) les. Volgende keer contante betaling vragen.

scheerske
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2017 10:06

1.000 euro is toch een hele hoop geld voor een jonge alleenstaande knaap. :-)
Je bent meerderjarig (of ontvoogde minderjarige)?
Ben 24 hoor, maar heb net een appartement gekocht dus kan het wel gebruiken. Het zal idd een dure les zijn. Het enige dat ik denk ik kan doen is zijn nieuwe adres opsporen en gewoon m'n fiets terugvragen.

P-Stone
Berichten: 280

#8 , 07 jan 2017 11:19

... Het enige dat ik denk ik kan doen is zijn nieuwe adres opsporen en gewoon m'n fiets terugvragen.
Zelfs die moeite kan je jezelf besparen. Als de man ter goeder trouw was en als het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was, had je al lang je geld of je fiets.
Ga er maar van uit dat je opgelicht bent, en dat je fiets al lang voor een habbekrats weer verkocht is. Jammer, maar zo gaat het tegenwoordig. Zoals hierboven al te lezen staat : volgende keer handje-kontantje.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 08 jan 2017 22:12

Mogelijk strafrechtelijk wel na bovenstaande procedure tenminste als u op zijn minst een begin van schriftelijk bewijs hebt - dan zou het oplichting of misbruik van vertrouwen kunnen zijn.
Politie zal betrokkene dan trachten te achterhalen en over de feiten te horen ...en vermoedelijk te horen krijgen dat de fiets voor € 50 verkocht is aan een onbekende die hij niet kende.
Als uw fiets identificatienummers heeft of een fietsregistratie deze zeker mededelen ... (heel) kleine kans dat hij toch ergens opduikt.

Terug naar “Andere”