Incasso eist betaling

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Incasso eist betaling

#1 , 03 jan 2017 17:37

1/12/2016 betaal ik een rekening met enkele weken vertraging. Op 14/12/2016 kreeg ik een eerste brief van een incassobureau met de melding dat de schuld nog steeds openstaat en ik een schadevergoeding van €50 moet betalen. Hierop reageer ik met de melding dat deze schuld reeds betaalt is en voeg ik het betalingsbewijs toe. Nu eist het incassobureau nog steeds deze schadevergoeding alhoewel ik pas op de hoogte was van deze schadevergoeding, 2 weken nadat de schuld al betaalt was. Moet ik deze alsnog betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 03 jan 2017 18:47

Incasso mag geen schadevergoeding vragen.

http://www2.vlaanderen.be/socialedienst ... n_2011.pdf

http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 57327.html

Even dreigen dat u klacht zal indienen bij de bevoegde diensten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2017 19:15

Incasso mag geen schadevergoeding vragen.

http://www2.vlaanderen.be/socialedienst ... n_2011.pdf

http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 57327.html

Even dreigen dat u klacht zal indienen bij de bevoegde diensten.
Dank je voor je reactie.

Hoe kan ik te weten komen als het over een incasso gaat of een gerechtsdeurwaarder?
Op de brief staat een logo met (bedrijfsnaam) Incasso. Maar het logo in de mail dat ze mij gestuurd hebben, vraag mij trouwens ook af hoe die aan mijn emailadres geraakt zijn, staat (bedrijfsnaam) Incasso Gerechtsdeurwaarders. Ter volledigheid, zal ik hier ook de mail die zij mij hebben gestuurd, plaatsen.

"Beste,

Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen. Wij zullen uw betaalbewijs nakijken bij onze opdrachtgever. Echter heeft u te laat betaald. Conform de huidige wetgeving (art. 1254 B.W.) is deze betaling eerst afgepunt op de rente en schadevergoeding wegens laattijdige betaling. Hierdoor is EUR 50,53 van de vordering nog steeds onbetaald. Bij uitblijven van een betaling tegen uiterlijk 06-01-2017, zijn wij genoodzaakt onze klant te adviseren de gerechtelijke invordering op te starten."

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2017 19:41

Incasso kan wel de tussen partijen overeengekomen conventionele intrest en schadebeding vorderen.
Deze zijn van toepassing als ze tussen partijen overeengekomen zijn. Bijvoorbeeld als ze op een ondertekende bestelbon staan, in de ondertekende overeenkomst staan.
Als ze enkel op een factuur staan maken ze geen deel uit van de overeenkomst en moet een particulier ze niet betalen (voor een handelaar is het anders, daar geldt het principe van de aanvaarding van de factuur).
Dus:
1. Ben u particulier? Geen handelaar?
2. Waarover gaat die rekening? Bestelbon of iets dergelijks getekend?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 jan 2017 19:48

Een deurwaarder kan ook als incasso optreden, neem contact op met de schuldeiser, en laat incasso maar lullen.
art. 1254 B.W. heeft er niets mee te maken, heeft u iemand in gebreke gesteld met een aangetekend schrijven.

Art. 1254. De schuldenaar van een schuld die interest geeft of rentetermijnen opbrengt, kan, buiten de toestemming van de schuldeiser, de betaling die hij doet, niet toerekenen op het kapitaal eerder dan op de rentetermijnen of de interesten; de betaling die op het kapitaal en de interesten gedaan wordt, maar waarmee de gehele schuld niet is gekweten, wordt in de eerste plaats op de interesten toegerekend.
Art. 1255. Wanneer de schuldenaar van verscheidene schulden een kwijting heeft aangenomen, waarbij de schuldeiser datgene wat hij ontvangen heeft in het bijzonder op een van die schulden toerekent, kan de schuldenaar niet meer vorderen dat de toerekening zal geschieden op een andere schuld, tenzij er van de zijde van de schuldeiser bedrog of verschalking heeft plaatsgehad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2017 20:19

Incasso kan wel de tussen partijen overeengekomen conventionele intrest en schadebeding vorderen.
Deze zijn van toepassing als ze tussen partijen overeengekomen zijn. Bijvoorbeeld als ze op een ondertekende bestelbon staan, in de ondertekende overeenkomst staan.
Als ze enkel op een factuur staan maken ze geen deel uit van de overeenkomst en moet een particulier ze niet betalen (voor een handelaar is het anders, daar geldt het principe van de aanvaarding van de factuur).
Dus:
1. Ben u particulier? Geen handelaar?
2. Waarover gaat die rekening? Bestelbon of iets dergelijks getekend?
Particulier
Aansluiting elektriciteit door Infrax

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 03 jan 2017 20:21

Dan heb je toch hun bestelbon moeten tekenen, wat staat daar op.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jan 2017 20:28

Dan heb je toch hun bestelbon moeten tekenen, wat staat daar op.
Heb toen niets ondertekend. Die man is gewoon de elektriciteit komen aansluiten en daarna was ie weer weg. Enkele dagen later heb ik een rekening van Infrax gekregen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 03 jan 2017 20:46

Das nog eens dienstverlening, zonder enige bestelling den ellentriek komen aansluiten....zomaar uit het niets.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 03 jan 2017 20:48

En die moet u betalen.
Infrax raar op de website staat dat u eerst een offerte krijgt
"Stappenplan, offerte en afspraak
Als je een aanvraag doet, krijg je een offerte en een persoonlijk stappenplan waarin duidelijk wordt uitgelegd wat jij als klant moet doen. Zodra je de offerte goedkeurt, kan je een afspraak maken om de aardgasmeter te plaatsen en eventuele wijzigingen aan je elektriciteitsmeter aan te brengen."

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jan 2017 21:41

Das nog eens dienstverlening, zonder enige bestelling den ellentriek komen aansluiten....zomaar uit het niets.
Zo is het ook niet verlopen.

Ik woon boven een handelspand dat te koop staat. In samenspraak met de eigenaar en makelaar, mag ik hier verblijven op voorwaarde dat ik het pand onderhoud. Alles, behalve aardgas, stond op naam van de eigenaar. Voor één of ander reden, werd hier plots de elektriciteit volledig afgesloten en verzegeld waardoor ik zonder elektriciteit zat. Ik heb toen contact opgenomen met mijn huidige leverancier. Deze ging de het verdere verloop, zoals de heraansluiting, verder regelen voor mij. Paar dagen later, stond hier iemand van Infrax voor de heraansluiting. Paar dagen later dan dus de rekening (€81,46) voor de aansluiting.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 03 jan 2017 22:29

U hebt dus een leverancier en die laat Infrax de aansluiting maken dus nogmaals u dient te betalen.
Uw leverancier zal zo wie zo in het contract dat u ooit hebt getekend wel die clausule hebben staan.
Op wie zijn naam stond elektriciteit --- en was deze blijkbaar niet in uw overeenkomst met eigenaar inbegrepen?

Er zijn dus vermoedelijk meer betrokken partijen waarbij Infrax de netwerkbeheerder is en de opdracht van u via uw leverancier kwam.

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jan 2017 02:50

U hebt dus een leverancier en die laat Infrax de aansluiting maken dus nogmaals u dient te betalen.
Uw leverancier zal zo wie zo in het contract dat u ooit hebt getekend wel die clausule hebben staan.
Op wie zijn naam stond elektriciteit --- en was deze blijkbaar niet in uw overeenkomst met eigenaar inbegrepen?

Er zijn dus vermoedelijk meer betrokken partijen waarbij Infrax de netwerkbeheerder is en de opdracht van u via uw leverancier kwam.
Heb juist de aansluitvoorwaarden bij Infrax gelezen. Er staat inderdaad in dat er een schadevergoeding van 10% met een minimum van €50 moet betaalt worden bij laattijdige betaling.

Terug naar “Andere”