schulden

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

schulden

#1 , 28 dec 2016 10:22

ik heb een onderhandse lening afgesloten met mijn schoondochter om haar schulden uit een vorige relatie voor een stuk te betalen: 4400 euro te betalen aan 100 euro per maand. Raden? 2 x 50 euro ontvangen en relatie met mijn zoon zit erop al. Bovendien zit ze in budgetbeheer (niet collectieve).
Goed nieuws voor haar: op 1/1/2017 krijgt ze een (verdiend) vast contract.
Loont het voor mij om loonbeslag te laten doen? wie weet wat advocaats- en gerechtskosten ik moet betalen? Zij wil het via het ocmw betalen maar aan schoon woorden heb ik niets meer, over de periode van 1.5 jaar 2x50 euro ontvangen zegt voor mij genoeg over de goede intentie.
Lost het iets op als ik naar een advocaat stap? krijg ik daar mijn geld mee terug? of ben ik zoveel kwijt aan advocaat- en gerechtskosten dat het zich niet loont?

ervaring?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hutselpot
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2016 19:31

Staat er iets op papier aangaande het ontleend bedrag?

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 28 dec 2016 21:56

is die € 50 betaald via bank met vermelding terugbetaling lening?

Reclame

Marliesdb
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 dec 2016 12:55

Vermoedelijk zijn de gerechtskosten meer dan wat je nog moet ontvangen.
Op zoek naar een website? http://www.kontrast.in

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2016 13:10

Vermoedelijk zijn de gerechtskosten meer dan wat je nog moet ontvangen.
Zijn wel voor de verliezende partij. Tenzij dat een kale kei is...
Advocaatkosten is een ander paar mouwen - RPV volstaat meestal niet.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2016 08:46

4400 euro...tegenpartij is idd kale kei...

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jan 2017 01:08

neen!!! tegenpartij heeft vast contract vanaf 1 januari. en ik vermoed dat ze budgetbeheer gewoon stop zet vanaf dan...kwestie t gedacht te hebben meer geld te kunnen uitgeven...ik denk dat ik kans maak, toch?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jan 2017 01:53

Ons nog niet duidelijk: staat het op papier?

Art. 1325 BW: Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die en onderscheiden belang hebben. [...] In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt.

Bovendien moet de onderhandse akte ondertekend zijn (jouw exemplaar minstens door de wederpartij) (art. 1322 BW). Bij voorkeur beschik je over een origineel exemplaar (voor het geval de wederpartij zou vragen het origineel over te leggen).

De wederkerige overeenkomst bestaat in het lenen van een som en het in schijven terugbetalen (al dan niet met interest).

Als je zulk document hebt, en je kan aantonen dat je het initieel bedrag ook effectief overgemaakt hebt, dan is het aan de wederpartij om aan te tonen in welke mate het terugbetaald is (art. 1315 BW).

Heb je documenten die hieraan voldoen, dan heb je meer dan kans om het geld alsnog in rechte terug te vorderen.
Bevoegde rechtbank is eerste aanleg.
Advocaatkosten ?? Lijkt toch niet dermate complex.
4400 EUR zou ik persoonlijk toch ook niet zomaar blauw-blauw laten. Is toch een behoorlijk netto maandloon ;-)

Te starten met een aangetekende ingebrekestelling.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jan 2017 10:27

ja alles staat op papier, voorbeelddocument bij notaris afgehaald. Opgemaakt in 2 exemplaren en ondertekend door beide partijen. Alles is opgenomen, overlijden, beëindiging relatie,......

ik ga er dus voor, bedankt!

douze
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2017 10:30

ondertussen wel vernomen dat tegenpartij in budgetbeheer is op eigen vraag, geen collectieve...ik heb het overzicht mogen inkijken en de achterstallige terugbetalen aan mij zijn er niet in opgenomen. ik vermoed dat ze eerstdaags ook uit dit beheer stapt. Even wachten tot dit effectief gebeurd is? of nu al de nodige stappen ondernemen? even herhalen, vast contract sedert 1 januari

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 04 jan 2017 13:08

Zeker niet wachten, of je gaat nog verder op de lijst belanden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”