eigendom auto

amt65
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

eigendom auto

#1 , 15 dec 2016 22:24

Ik heb voor mijn dochter een nieuwe wagen gekocht, door zware tegenslagen is zij niet meer kapitaalkrachtig genoeg om een wagen te kopen, ze is wettelijk samenwonend ....maar de relatie heeft meer downs dan up's. Ik wil dat de wagen mijn eigendom blijft om zo zeker te zijn als de relatie stuk loopt er geen discussies komen. Mijn vraag Hieromtrent:

- de auto word gefactureerd en betaald door mij ( pa )
- Indien de wagen op mijn dochter wordt ingeschreven, blijf ik de rechtmatige eigenaar volgens de wet of is het inschrijvingsbewijs tevens het eigendomsbewijs ?

Ik zou mijn dochter een document laten tekenen waarop zij verklaart dat zij de wagen in leen mag gebruiken, maar volstaat dit wel

met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 15 dec 2016 22:32

Kijk eens op het inschrijvingsbewijs van de wagen daar staat op is geen bewijs van eigendom.
Geeft alleen aan wie de titularis van de nummerplaat is.
Betaal ook de verzekering ( sommige politiemensen denken dat dat ook een eigendomstitel is)..op polis vermelden dat dochter en u de normale bestuurders zijn. (Ex)vriend kan worden uitgesloten als bestuurder mocht dat een werkbare optie zijn.

Eigendom is factuur en betaling.
Idd uw dochter zo'n verklaring laten tekenen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2016 00:24

Je hebt wellicht een aankoopfactuur. Maar die heb je ook nog als je de wagen verkoopt of weggeeft. De aankoopfactuur op zich volstaat dus niet als "titel" dat het eigendom aantoont.

Als je een duidelijke bruikleenovereenkomst opmaakt, gedateerd en getekend door beide partijen, waarbij je om niet de dochter een herroepbaar gebruiksrecht geeft over de wagen mits correcte inschrijving en verzekeringsdekking (en alle kosten van onderhoud en herstelling), dan kan je ook het eigendom van de wagen bewijzen.
Je dochter is dan lener (bruiklening - art. 1874 e.v. BW); jij zelf bent uitlener.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Andere”