auto ingehouden door garagist

andy schacht
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

auto ingehouden door garagist

#1 , 06 dec 2016 09:15

ik droeg verleden week mijn auto naar de garage om naar de keuring te gaan.
me zijn nu een week verder en de garagehouder is nog steeds niet geweest.
hij wil ook mijn auto niet teruggeven,daar er nog een rekening openstaat.
doch voor deze rekening hebben wij een afbetalingsplan bij een deurwaarder.
kan hij zomaar weigeren om onze wagen terug te geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2016 09:19

Ja de garagist heeft retentie recht en mag je auto inhouden als je niet betaald !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 06 dec 2016 09:26

ho ho ho!!!
Als ik het goed begrijp heeft TS zijn wagen al eens terug kunnen meenemen, en vroeg hij nu een nieuwe prestatie, dus naar de keuring gaan.
Voor de factuur in kwestie had hij al een regeling met de deurwaarder....

Terug als ik het goed begrijp heeft de garagist wel retentierecht voor een nieuwe rekening, maar niet voor oude facturen; m.i. had hij de opdracht voor de keuring niet mogen aanvaarden, ipv het uitvoeren van die opdracht afhankelijk te maken van betaling van die oude rekening.

Let wel, ik begrijp de garagehouder ook, maar dat retentierecht heeft hij hier volgens mij niet,

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 dec 2016 09:29

retentierecht kan je ook hebben voor oude facturen die niet betaald zijn, zolang het maar over dezelfde wagen gaat. Ik vermoed dat een afbetalingsplan via de deurwaarder niet gelijk staat met "de factuur is betaald".

mjers
Berichten: 1788

#5 , 06 dec 2016 09:38

Als de garagehouder het afbetalingsplan heeft aanvaard, dan heeft hij geen retentierecht.

Er is dus al een afbetalingsplan? Is dit ook aanvaard door de schuldeiser? Of wat is de situatie hieromtrent precies?

"""
Art. 1612 B.W. stelt dat de verkoper niet verplicht de zaak te leveren, wanneer de koper de prijs niet betaalt, voorzover de verkoper hem geen termijn voor betaling heeft. Dit is het retentierecht van de niet-betaalde verkoper.
"""


Verder mag de garagehouder inderdaad zijn retentierecht uitoefenen zolang er openstaande facturen zijn van vorige herstellingen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 dec 2016 09:45

Als er een afbetaling plan is dan heeft de garagist nog geen euro daar van gezien, daar de deurwaarders slechts betalen als alles is afbetaald.

En de vraag is hoe en wat is er gebeurd de vorige herstelling?

Doet de deurwaarde die afbetalingsplan op eigen risico, en weet de garagist hier niks van?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 06 dec 2016 10:30

Is er een vonnis voor de betaling van de vorige factuur. Indien ja denk ik niet dat garagehouder nog zijn retentierecht mag inroepen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 dec 2016 19:20

Door de teruggave van de auto is het retentierecht teniet gegaan. Dit herleeft niet als de garagist de auto opnieuw in zijn bezit krijgt.
Deze regel, die algemeen aanvaard wordt, staat ook expliciet vermeld in 11 JULI 2013. - Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat de zakelijke zekerheden op roerende goederen betreft en tot opheffingvan diverse bepalingen ter zake. Deze wet treedt in werking op 1.1.2017.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 dec 2016 19:52

En dit dan:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Art. 74. Feitelijke macht
Het retentierecht eindigt van zodra de schuldeiser de feitelijke macht over het goed vrijwillig prijsgeeft, tenzij de schuldeiser deze feitelijke macht herkrijgt krachtens dezelfde rechtsverhouding.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 dec 2016 23:13

De garagist heeft de wagen niet teruggekregen krachtens dezelfde rechtsverhouding.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 07 dec 2016 00:02

In dit geval zou ik nadat u zeker bovenstaande teksten hebt afgedrukt van scorpioen terug naar de garage gaan.
Misschien best eerst naar politie en de zaak uitleggen (aan de teamleider -hoofdinspecteur of aan de teammanager commissaris) want het onwettig bijhouden van een wagen met de bedoeling geld te verkrijgen zou wel eens afpersing kunnen zijn.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 07 dec 2016 07:43

In dit geval zou ik nadat u zeker bovenstaande teksten hebt afgedrukt van scorpioen terug naar de garage gaan.
Misschien best eerst naar politie en de zaak uitleggen (aan de teamleider -hoofdinspecteur of aan de teammanager commissaris) want het onwettig bijhouden van een wagen met de bedoeling geld te verkrijgen zou wel eens afpersing kunnen zijn.
Maar die wet is maar toepasselijk van 1/1/2017...?

Ik weet dat een garagist een retentierecht heeft zolang de schuld openstaat. Dus op dit moment heeft de garagist wel degelijk het recht om de auto te behouden. Kan best dat dit zal aangepast worden, maar op dit moment is deze wet nog niet van toepassing.

De voorwaarde is dat er een nauwe band is tussen de zaak en de factuur. That's it!
Deze voorwaarde is in dit geval voldaan. Is trouwens geen zeldzaamheid dat een verkoper zich beroept op het retentierecht voor vorige openstaande facturen.

Het retentierecht blijft bestaan zolang er een schuldvordering bestaat. Als de verkoper het goed onder zijn bezit krijg onder de voorwaarden van artikel 74 (zie bericht JPV) dan mag het retentierecht toegepast worden voor alle openstaande facturen. (tenzij de verkoper een afbetalingsplan heeft aanvaard)

Nog niets gehoord over die nieuwe wet eerlijk gezegd...?
Laatst gewijzigd door mjers op 07 dec 2016 07:55, 4 keer totaal gewijzigd.

mjers
Berichten: 1788

#13 , 07 dec 2016 07:44

Door de teruggave van de auto is het retentierecht teniet gegaan. Dit herleeft niet als de garagist de auto opnieuw in zijn bezit krijgt.
Deze regel, die algemeen aanvaard wordt, staat ook expliciet vermeld in 11 JULI 2013. - Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat de zakelijke zekerheden op roerende goederen betreft en tot opheffingvan diverse bepalingen ter zake. Deze wet treedt in werking op 1.1.2017.
Kan je een bronnetje plaatsen aub?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 07 dec 2016 09:57

Of dit allemaal nog van toepassing is, na een vonnis en deurwaarder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6858

#15 , 07 dec 2016 09:58

Aan TS : als u dan toch die auto kan/mag terughalen, houd er rekening mee dat er een nieuwe factuur kan gemaakt zijn voor reeds gemaakte kosten, zij het maar voor een vluchtig nazicht of stalling. Die nieuwe factuur geeft dan wel retentierecht, en we zijn weer vertrokken.

Intussen kan ook de geldigheid van de vorige keuring verlopen zijn. Laat de eerste rit dan ook rechtdoor naar het keuringsstation gaan,

Terug naar “Andere”