afhouden waarborg na huur mobilhome

martinus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

afhouden waarborg na huur mobilhome

#1 , 10 nov 2016 12:14

Even kort onze situatie schetsen.

Begin september heb ik samen met enkele vrienden een mobilhome gehuurd voor 10 dagen, dit bij een bvba. Bij terugkomst hebben we deze gekuist, alsook de inventaris nagekeken en alles leek ons in orde.

De mobilhome werd nadien netjes afgeleverd bij de verhuurder. De verhuurder is met ons rond de mobilhome gewandeld, heeft binnen vlug alles even nagekeken en dit leek hem allemaal in orde. De verhuurder wou alles rustig dubbel checken en als er iets mis was, dan hoorden we dit spoedig. De mobilhome werd de week erop opnieuw verhuurd, dan lijkt het mij ook logisch dat de verhuurder ons op de hoogte brengt van enige problemen voordat de mobilhome opnieuw wordt verhuurd.

De afgelopen weken hebben we meermaals contact gehad met de verhuurder omdat onze waarborg niet teruggestort werd. Hier werd telkens op geantwoord dat dit spoedig in orde zou komen en werd er nergens gesproken van enige schade. Wel dat hij het ongelofelijk druk had, dan was het bedrag teruggestort op een verkeerde rekening, ...

Deze week werd een gedeelte van de waarborg teruggestort, maar hier is een zeer groot bedrag van afgehouden (+ €1500), dit voor beschadigingen waar wij niets van weten. Deze storting werd meer dan 6 weken gedaan na het terugbrengen van de mobilhome. Wij vragen, lijkt me logisch, voor een verslag met gedateerde foto's, eventueel offertes, facturen etc etc, .. maar de verhuurder reageert hier in mijn ogen agressief op en is van mening dat wij niets te eisen hebben. We hebben ondertussen een e-mail gekregen met onduidelijke foto's, welke niet gedateerd zijn, en een opsomming van de zaken welke gerepareerd werden (of moeten worden?) met de kostprijs erbij.

Volgende staat in het contract betreffende de waarborg:
'Waarborg: de waarborg wordt ingeval er bij terugkomst geen schade is vastgesteld, binnen de 7 kalenderdagen aan de huurder terugbezorgd door overschrijving. Bij schade wordt de volledige waarborg ingehouden, tot na afhandeling van het schadedossier.'

Iemand enig advies?

Bedankt en met vriendelijke groeten
martinus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 10 nov 2016 12:28

Schade wordt niet "rustig achteraf" vastgesteld. Stuur de verhuurder een AS (met kopie per gewone brief en naar elkaar verwijzend) dat er - daar bij inlevering geen schade vastgesteld werd - je de terugbetaling van de waarborg binnen de x dagen op rekening y verwacht. Voorts dat je niet zal aarzelen verdere stappen te ondernemen. Hou het kort en zakelijk en met vriendelijke groeten uiteraard.

Laat dit niet aanmodderen. Mocht hij failliet gaan dan zie je je geld niet meer terug.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 nov 2016 12:43

Is blijkbaar een klassieke truc bij die verhuurders.
Heb jij een door verhuurder ondertekend attest dat de wagen zonde schade werd ingeleverd? Waarschijnlijk niet.
Ze wachten zolang zodat er niets meer is om te bewijzen.
Ik zou gewoon rechtstreeks naar de vrederechter stappen. Mogelijks heb je het bedrag al terug op uw rekening voor de zitting. Die mannen proberen, en diegene die zich laat doen is de peer.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 10 nov 2016 13:12

Ik kan enkel maar bevestigen. Kan uiteraard niet.

Stuur die man een mail waarin je verwijst naar de ingebrekestelling die je in bijlage verwerkt. Stuur deze ingebrekestelling ook via AS en via gewone post.
Vergeet daarin niet een deadline te vermelden.

Krijg je geen reactie dan stel je best een dagvaardiging op die je naar een gerechtsdeurwaarder stuurt. Je krijgt dan melding wanneer de zaak voorkomt. Een advocaat is overbodig.

martinus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2016 13:40

Top forum, nog geen uur na mijn post al uitgebreid geholpen :-).

Bedankt!

jef007
Berichten: 1683

#6 , 10 nov 2016 14:01

tis te hopen dat uw verhuurder ook zo snel al reageren

jef007
Berichten: 1683

#7 , 10 nov 2016 14:02

waarom laat u die mobilhome achter ZONDER afhandeling van waarborg OP papier?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 nov 2016 14:13

waarom laat u die mobilhome achter ZONDER afhandeling van waarborg OP papier?
Dit vroeg ik me ook af. In plaats van de TS had ik op het moment van inlevering een bewijsje geëist dat alles in orde is met de mobilehome, en als dit volgens de verhuurder niet het geval was, eveneens een document met de vastgestelde schade, ondertekend door beide partijen.

Gelukkig voor de TS komt de verhuurder veel te laat af met de schade en maakt hij een zeer goede kans om de waarborg gewoon terug te krijgen. Maar in het vervolg toch beetje voorzichtiger zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

martinus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 nov 2016 14:37

Dat was inderdaad niet echt slim van ons, zeker omdat dit ook zo in het contract staat. Niemand van ons had echt geslapen de afgelopen 2 dagen, alles leek ons in orde, ... Los van het feit dat we dit altijd hadden moeten laten opstellen, lijkt me dit eerder een probleem voor de verhuurder te zijn, aangezien wij nooit getekend hebben dat er enige schade was.

'Schade : bij vertrek en terugkomst wordt een staat van bevinding gemaakt, te tekenen door beide partijen. Bij de vaststelling van schade wordt steeds een aanrijdingsformulier ingevuld. Eventuele vastgestelde schade dient vergoed door de huurder.'

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2016 14:50

'Schade : bij vertrek en terugkomst wordt een staat van bevinding gemaakt, te tekenen door beide partijen. Bij de vaststelling van schade wordt steeds een aanrijdingsformulier ingevuld. Eventuele vastgestelde schade dient vergoed door de huurder.'
Inderdaad, verwijs naar dit artikel in uw AS. Vraag hen om u de staat van bevinding voor te leggen waarop de schade vermeld staat, en getekend werd door uzelf. Indien hij dit niet kan voorleggen, vraagt u om binnen de week de volledige waarborg teruggestort te krijgen. Vertel hem dat bij het niet terugstorten van de waarborg, u niet zal nalaten gerechtelijke stappen te nemen, en de kosten die dit met zich meebrengt, op hem te verhalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


Terug naar “Andere”