Tweedehands aankoop, pakket verloren, geen verzendbewijs

brechtdc
Topic Starter
Berichten: 11

Tweedehands aankoop, pakket verloren, geen verzendbewijs

#1 , 02 nov 2016 22:30

Beste,

Ruim een maand terug heb ik 130 euro overgeschreven als betaling voor enkele tweedehands console games.
Via email werd afgesproken dat binnen dit bedrag het pakket aangetekend verzonden zou worden (werd omschreven als verzending met tracking via Bpost).

Op heden nog niets ontvangen. Gezien de verkoper zich zeer verdacht gedraagt: er vlotjes vanuitging dat het verloren is gegaan en mij heel duidelijk heeft gemaakt niets te zullen ontvangen, lijkt het me weinig zinvol verder af te wachten.

Vanaf het moment van betaling verliep de communicatie stroef, of het pakket uiteindelijk verzonden werd lijkt me twijfelachtig. De verkoper (particuliere) zegt van wel, maar de beloofde traceercode (verzendbewijs) of zelfs een betalingsbewijs zou verloren zijn.
Hij kan dus op geen enkele manier aantonen het pakket verzonden te hebben.
Ergens heb ik reeds gelezen dat de bewijslast daarvan bij de verkoper ligt. Klinkt positief, maar ik heb er geen kennis van.

Ik weet zijn naam, en ben tamelijk zeker dat dit geen alias is. Maar heb geen adresgegevens.
De website via waar ik contact gelegd heb kan niets doen (geen gegevens delen) zonder dat dit via de politie gevraagd word.

Kan ik met enkel zijn naam klacht neerleggen. Bestaat de kans dat men dan ook iets zal doen, en kan dit wat opleveren?
Heb ik verder een poot om op te staan? Bij het vredegerecht misschien? Wat dan misschien kosten/baten niets zal opleveren?

Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken.
Waarvoor alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Brecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 02 nov 2016 22:53

Om te beginnen zeker klacht neerleggen en staven met de nodige bewijsstukken (emails, screenshots,...)

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 03 nov 2016 09:17

Ik vrees dat je je geld kwijt zal zijn.

Inderdaad wat WP002 zegt: klacht neerleggen, bewijzen meenemen naar de politie.
Politie zal een dossier aanmaken, jouw verklaring in een PV steken en hier aan koppelen.
Dossier gaat naar het parket, waar de procureur zal beslissen wat ermee moet gebeuren.
Kans is groot dat ze voor een miniem bedragje van 130 euro de zaak zullen seponeren.

Reclame

brechtdc
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 03 nov 2016 23:32

Hallo,

Bedankt voor de uitleg.
Maar wat voor zin heeft het dan klacht neer te leggen?
Is er dan achteraf niets meer te ondernemen?

Terug naar “Andere”