20% bij laattijdige betaling, zonder verwittiging!

Blossfeldt
Topic Starter

20% bij laattijdige betaling, zonder verwittiging!

#1 , 03 jan 2008 13:22

Afgelopen maand hebben we voor de eerste keer sinds jaren onze betaling van de crèche enkele dagen te laat betaald.
Zonder verwittiging heeft ze ons daarvoor 20% van het maandbedrag aangerekend. Gelukkig was dit een 'goedkope' maand en was het 'maar' 33€.

Nu, zelfs bij Belgacom en andere heb je een bepaalde termijn waar je over kan gaan en wordt je een vaste administratieve kost aangerekend die meestal niet echt meer bedraagt dan 6€ of zo.

We zitten er al enkele jaren en zitten ondertussen al aan ons 3de aangepaste reglement. We kunnen ook niet meteen anders doen dan deze te tekenen omdat je niet zomaar een andere crèche vindt en omdat je het beste voorhebt met je kindjes. Zuivere psychologische chantage dus. (in het eerste reglement is geen sprake van wat er gebeurt bij te-laat-betalingen, in het 2de wordt er 5% gerekend, in het derde reglement 20%)

Mijn vraag dus is of zij zomaar van reglement mag veranderen (is dit geen contractbreuk van haar kant uit), en of zij zonder minste verwittiging zoveel mag aanrekenen. Moet er op zijn minst geen termijn gerespecteerd worden en een officiële verwittiging gestuurd worden? Is er daar geen wetgeving rond?

't is redelijk dringend. Wij moeten weer voor de 5de betalen, maar deze keer is het een rekening van 405€. Als ik te laat ben dan zou ik 81€ moeten betalen. Ik wil even weten wat mijn rechten zijn voor ik met haar ga praten.
Wij zijn verder heel tevreden, maar bovenstaande gaat voor ons te ver. Dit soort regels ontstaat vanuit misbruik in het verleden, en kan ik deels begrijpen, maar dit is in ons geval niet zo en even ons op de hoogte stellen was al genoeg geweest om de betaling in orde te krijgen. Ik vraag me wel echt af of die aanpassingen in het reglement wel kunnen. Als ouder sta je met de rug tegen de muur.
Ikzelf ben zelfstandige in bijberoep, en na 3 maanden ga ik even vriendelijk informeren of ze de betaling niet vergeten zijn. 't is een andere wereld.
Graag advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 03 jan 2008 15:25

Als u het reglement met die vermelding van 20% getekend hebt, vrees ik dat u zich akkoord hebt verklaard ermee ... hoe straf het ook is.

Anderzijds hebt u wettelijk gezien wel 30 dagen de tijd om te betalen en dit na ontvangst van de factuur. Heeft u 30 dagen gekregen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2008 15:57

Burgerlijk Wetboek

Art. 1231. <W> § 1. De rechter kan, ambtshalve of op verzoek van de schuldenaar, de straf die bestaat in het betalen van een bepaalde geldsom verminderen, wanneer die som kennelijk het bedrag te boven gaat dat de partijen konden vaststellen om de schade wegens de niet-uitvoering van de overeenkomst te vergoeden.
In geval van herziening kan de rechter de schuldenaar niet veroordelen tot een kleinere geldsom dan bij gebrek aan strafbeding verschuldigd zou zijn geweest.
§ 2. De straf kan door de rechter worden verminderd wanneer de hoofdverbintenis gedeeltelijk is uitgevoerd.
§ 3. Ieder beding dat strijdig is met de bepalingen van dit artikel wordt voor niet-geschreven gehouden.

Doorgaans wordt niet meer dan 10 % toegekend.

scorpioen

Reclame

Blossfeldt
Topic Starter

#4 , 03 jan 2008 16:41

De zogenaamde vervaldatum was 5/12 (briefje 1 week vooraf gekregen)

Ik heb betaald op 11/12

bedankt voor de reacties.
't ziet er inderdaad uit dat we weinig optie hebben.
'k zal maar snel devolgende rekening betalen. Je staat echt met de rug tegen de muur. Je kan je moeilijk hierover kwaad maken want je wil de beste behandeling voor je kindje en een andere crèche vinden is niet een evidentie op korte termijn.

mapleleiah

#5 , 03 jan 2008 17:05

Volgens wat Scorpioen vermeldt zou u eventueel toch een deel van die boete moeten kunnen terugkrijgen ... vooral omdat u amper de tijd hebt gekregen om de originele factuur te betalen!

Helaas vrees ik dat voor 33 euro het sop de kolen niet waard is.

Jammer ... want zo heeft die crèche natuurlijk een leuke bijverdienste. Iedereen vergeet wel eens te betalen ... en vele kleintjes maken een groot.

Misschien toch eens uitkijken of er geen andere kinderopvang beschikbaar is?

Lenny

Blossfeldt
Topic Starter

#6 , 03 jan 2008 17:22

ik ga mijn rekening betalen van januari (die ook al abnormaal hoog ligt doordat ze me alle dagen heeft aangerekend),
maar niet de boete.

Sorry, dit gaat er voor mij echt over.
Ik ga vermelden dat we normaal 30 dagen de tijd hebben en even de onredelijkheid van dit alles aankaarten.
Hopelijk zien ze in dat dit erover gaat. Ik maak mij er normaalgezien niet druk in, maar vele kleintjes (zoals 20€ boete betalen om 20 minuten te laat te komen, waarvan vooraf verwittigd dat ik in de file zat, een identiek probleem, in 4 jaar tijd nog nooit te laat gekomen) maken voor hun een groot...
(waarom denk je dat al die moederkens zich zo hard haasten om thuis te komen voor 6u... 't werkt alleen maar ongelukken in de hand, maar als er voor iedere minuut dat je te laat bent 1€ over de balk gaat dan druk je wel even wat harder op de gasplank)

't zal voor hun 13de maand zijn denk ik. Ik weet niet wat hun bezielde.
Een andere opvang... dat is een wachtlijst van minstens een jaar. De kleinste is nu 20 maanden. Ze staan in een sterke positie en maken daar misbruik van. Hopelijk zal ooit iemand zich eens over deze specifieke materie buigen. De onmbudsman van Kind & Gezin geeft toe dat dit niet kan, maar kan ons juridisch geen advies geven.

't is ook niet hét bedrag om je over druk te maken, en eigenlijk heb ik wel leukere dingen om te doen, maar toch...
de spreekwoordelijke druppel. ;-)

bedankt voor advies, ik zal nog even laten weten hoe het afloopt.
Straks gaat er een beleefde brief in de bus en wordt de rekening betaald (zonder boete)

duimen...

mapleleiah

#7 , 03 jan 2008 17:43

ik ga mijn rekening betalen van januari (die ook al abnormaal hoog ligt doordat ze me alle dagen heeft aangerekend),
maar niet de boete.

Sorry, dit gaat er voor mij echt over.
Ik ga vermelden dat we normaal 30 dagen de tijd hebben en even de onredelijkheid van dit alles aankaarten.
Hopelijk zien ze in dat dit erover gaat. Ik maak mij er normaalgezien niet druk in, maar vele kleintjes (zoals 20€ boete betalen om 20 minuten te laat te komen, waarvan vooraf verwittigd dat ik in de file zat, een identiek probleem, in 4 jaar tijd nog nooit te laat gekomen) maken voor hun een groot...
(waarom denk je dat al die moederkens zich zo hard haasten om thuis te komen voor 6u... 't werkt alleen maar ongelukken in de hand, maar als er voor iedere minuut dat je te laat bent 1€ over de balk gaat dan druk je wel even wat harder op de gasplank)

't zal voor hun 13de maand zijn denk ik. Ik weet niet wat hun bezielde.
Een andere opvang... dat is een wachtlijst van minstens een jaar. De kleinste is nu 20 maanden. Ze staan in een sterke positie en maken daar misbruik van. Hopelijk zal ooit iemand zich eens over deze specifieke materie buigen. De onmbudsman van Kind & Gezin geeft toe dat dit niet kan, maar kan ons juridisch geen advies geven.

't is ook niet hét bedrag om je over druk te maken, en eigenlijk heb ik wel leukere dingen om te doen, maar toch...
de spreekwoordelijke druppel. ;-)

bedankt voor advies, ik zal nog even laten weten hoe het afloopt.
Straks gaat er een beleefde brief in de bus en wordt de rekening betaald (zonder boete)

duimen...
Indien u het zo aanpakt, dan zou ik die "beleefde brief in de bus" vervangen door een aangetekende zending. Schrijf daarin dat u de rekening betaald hebt zonder de boete en beschrijf waarom u vindt dat de boete overdreven is. Ik zou eventueel ook vermelden dat u instanties zoals Kind&Gezin al gecontacteerd hebt i.v.m. dit geval.

Door de brief aangetekend te verzenden, staat u in een sterkere positie. Van die brief in hun bus kunnen ze altijd beweren dat ze hem niet gekregen hebben.

Lenny

Blossfeldt
Topic Starter

#8 , 03 jan 2008 17:54

tja.. ik snap dit wel.
't ligt natuurlijk allemaal gevoelig. Ik hoop dat een brief en een gesprek voldoende is. Ik wil niet dat ze nu in de toekomst dagen gaan weigeren en dat ze ons kindje de beste verzorging bieden.
Ik denk dat we dan in hun ogen te ver gaan. Redelijkheid langs 2 kanten...

Innana

#9 , 03 jan 2008 19:45

Op zich kan je helemaal niets doen. Een creche is vrij zijn contract en prijzen aan te passen en waarschijnlijk doen ze dit inderdaad om misbruik te voorkomen. Ik vind echter dat ze hierin wel wat menselijker mogen zijn... Wij rekenden enkel boetes aan na ettelijke waarschuwingen en aanmaningen. Ook te laat komen moest enkel effectief betaald worden als het de spuigaten uitliep (sommige ouders komen 18u05, de volgende dag 18u10, en vanaf dan bijna altijd 18u15....)
Valt er niet met die mensen te praten?

Als je maandbedrag al 405€ bedraagt, zal hun dagprijs ook niet bepaald laag liggen...

Gebruiker34

#10 , 05 jan 2009 13:22

Als u het reglement met die vermelding van 20% getekend hebt, vrees ik dat u zich akkoord hebt verklaard ermee ... hoe straf het ook is.

Anderzijds hebt u wettelijk gezien wel 30 dagen de tijd om te betalen en dit na ontvangst van de factuur. Heeft u 30 dagen gekregen?

Lenny
20 procent wordt door de rechter nauwelijks aanvaard, ook als staat dit in de factuurvoorwaarden. Zelfs als het beding 10 procent bedraagt vinden meer en meer rechters dat al overdreven.

dieke

#11 , 09 jan 2009 17:58

Mag ik even vragen waar dat advies vandaan komt dat je 30 dagen de tijd zou krijgen om een factuur te betalen?

Bij mijn weten zijn facturen nog steeds METEEN te betalen en is een eventueel vooropgestelde betaaltermijn een GUNST vanwege de schuldeiser en dus zeker geen RECHT van de schuldenaar. Zolang er dus in dit geval niet contractueel werd afgesproken dat facturen betaalbaar zijn ten laatste 30 dagen na factuurdatum, is volgens mij elke factuur onmiddellijk te betalen.

Beachcomber

#12 , 12 jan 2009 09:50

1. Facturen zijn voor de gewone mens (de consument) onmiddellijk te betalen. De maand uitstel van betaling is een gewoonte uit het handelsrecht die daar de status van pseudo-wettelijk recht gekregen heeft. Enkel handelaars kunnen een maand wachten met de betaling van hun facturen.

2. Het eisen van een schadevergoeding van 20% na ocharme 5 dagen maakt misbruik van recht uit.
De Vordering op grond van rechtsmisbruik.

Wanneer iemand van zijn recht gebruik maakt met de bedoeling een ander schade toe te brengen, waarbij deze schade disproportioneel is met het behaalde voordeel, spreekt men van rechtsmisbruik. De rechter oordeelt of de gemiddelde modale burger in een zelfde omstandigheid een zelfde beslissing zou hebben genomen.

De burgers in een rechtstaat hebben bevoegdheden waar ze naar eigen inzicht gebruik kunnen van maken. Toch kan de rechter een bepaald gebruik van deze rechten verbieden, wanneer hij vaststelt dat geen gebruik, maar een misbruik van recht wordt uitgeoefend. (Met dank aan www.elfri.be)

Terug naar “Andere”