Afgelopen maand hebben we voor de eerste keer sinds jaren onze betaling van de crèche enkele dagen te laat betaald.
Zonder verwittiging heeft ze ons daarvoor 20% van het maandbedrag aangerekend. Gelukkig was dit een 'goedkope' maand en was het 'maar' 33€.
Nu, zelfs bij Belgacom en andere heb je een bepaalde termijn waar je over kan gaan en wordt je een vaste administratieve kost aangerekend die meestal niet echt meer bedraagt dan 6€ of zo.
We zitten er al enkele jaren en zitten ondertussen al aan ons 3de aangepaste reglement. We kunnen ook niet meteen anders doen dan deze te tekenen omdat je niet zomaar een andere crèche vindt en omdat je het beste voorhebt met je kindjes. Zuivere psychologische chantage dus. (in het eerste reglement is geen sprake van wat er gebeurt bij te-laat-betalingen, in het 2de wordt er 5% gerekend, in het derde reglement 20%)
Mijn vraag dus is of zij zomaar van reglement mag veranderen (is dit geen contractbreuk van haar kant uit), en of zij zonder minste verwittiging zoveel mag aanrekenen. Moet er op zijn minst geen termijn gerespecteerd worden en een officiële verwittiging gestuurd worden? Is er daar geen wetgeving rond?
't is redelijk dringend. Wij moeten weer voor de 5de betalen, maar deze keer is het een rekening van 405€. Als ik te laat ben dan zou ik 81€ moeten betalen. Ik wil even weten wat mijn rechten zijn voor ik met haar ga praten.
Wij zijn verder heel tevreden, maar bovenstaande gaat voor ons te ver. Dit soort regels ontstaat vanuit misbruik in het verleden, en kan ik deels begrijpen, maar dit is in ons geval niet zo en even ons op de hoogte stellen was al genoeg geweest om de betaling in orde te krijgen. Ik vraag me wel echt af of die aanpassingen in het reglement wel kunnen. Als ouder sta je met de rug tegen de muur.
Ikzelf ben zelfstandige in bijberoep, en na 3 maanden ga ik even vriendelijk informeren of ze de betaling niet vergeten zijn. 't is een andere wereld.
Graag advies.