Auto in een slechter staat na bezoek in de merk-garage

Oliv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto in een slechter staat na bezoek in de merk-garage

#1 , 11 okt 2016 03:48

Beste

Begin juli:
Mijn Jeep oldtimer viel still door gebrek aan brandstof tijdens een rit naar huis en werd wegetakkeld. De volgende ochtend werd hij afgezet bij de dichtsbijzijnde merk-garage (met de nodige instructies ivm afstandsbediening: 1 keer op de knop duwen om de centrale vergrendeling te openen dus het portier en 2de keer om de immobiliser te ontgrendelen om te kunnen starten). De takkeldienst heeft mij bevestigd, dat er niks speciaal aan was (de pinkers van de alarm gingen zeker niet af op dat moment).

Ik heb die ochtend gebeld en de verkoper zei dat de auto startte zonder probleem en ze hebben hem binnengereden. Blijkbaar een kwestie van de toegevoegde benzine te laten doorsijpelen.

Toen ik in de namiddag naar de garage kwam, bleek dat de alarm afging (de alarmlichten bleven afgaan, het geluid werd door de vorige eigenaar afgezet). Waarom? *Omdat die verkoper de auto met de sleutel heeft opengedaan ipv volgens instructies. Ik heb met de verkoper afgesproken dat ze in dit geval zouden kijken naar de gebrekkige remmen en mij een prijsofferte hiervoor zouden opsturen. Een paar dagen later kreeg ik wel een prijs met een lijstje van herstellingen die ik niet zo goed begreep dus ik heb naar de garage gebeld om te zeggen dat ik nog ga bevestigen welk deel van werken mogen doorgaan. Uieindelijk heb ik met alles toegestemd. Met wat ik dacht dat het een abs-remherstelling zou zijn.

Eind juli:
Omdat ik niks van de garage hoorde, heb ik zelf gebeld om te informeren naar de stand van zaken. Toen heb ik te horen gekregen dat ze er nog niet aanbegonnen waren wegens onderbemanning, verlofperiode. Goed, ik zei, dan wacht ik nog even en u laat zeker iets weten? Precies gesprek herinner ik mij niet.

Begin september:
Omdat ik niks van de garage hoorde, heb ik zelf gebeld om te informeren naar de stand van zaken. Echt. Niemand heeft mij gebeld nog gemaild. Toen kreeg ik een verzoek om even langs te komen. Het bleek dat de ondrtdelen die kodig waren voor die herstelling, niet in de prijsofferte waren opgenomen en bedroegen (4500€). Ik schrok mij dood. En ik begreep niet dat ze mij niet eerder hadden gecontacteerd hierover. Ik heb nog zelf achter onderdelen gezocht en pas nadat info van de Jeep had gekregen dat er geen 'recall' was voor mijn chassisnummer, ben ik gaan afrekenen voor de gedane kosten om de auto te kunnen afhalen.

De sleutels werden overhandigd. De auto startte niet. De batterij, gemeten, zo plat als een pier (0,09V). Een van de mechanikers beloofde mij de batterij een uur op te laden. De volgende ochtend startte de auto ook niet. Dat was zaterdag. Deze garage is gesloten op zaterdag.

Ik ben maandaag teruggereden naar daar. De auto startte niet maar wel met een booster. De batterij nog steeds even plat. Ik vroeg of het mogelijk was om die op te laden zodanig dat ik gverder er geen probleem mee zou hebben. De mechanieker die mij toegeholpen heeft heeft toegestemd. De volgende dag was ik mijn Jeep gaan halen. Bleek dat hij niet startte, de battetij kapot, een vervangbatteij gebruikt, waarsvhijnlijk de bougies verstopt, zouden gekuisd moeten worden. *Bleek ook op dat moment dat de sleutels in het stopcontact waren gebleven en de auto was op slot. Er zou via het achterruitje moeyen ingebroken worden. Dit was dinsdag en die mechaniker heeft beloofd om mij te bellen (voor de eerste keer iemand van deze garage belooft om mij te bellen) zodra de auto zou starten. 6dagen later, vandaag, maandag, bel ik, ik krijg weer die verkoper aan de lijn en wat blijkt.... Dat de auto start niet. Hij vertelt dat hij sinds vanmorgen op de hoogte is van een kapote benzinepomp. Hij vond het niet nodig om mij even te bellen. Dus toen ik het om 17 te weten gekomen was, was ik kwaad geworden. De hele verhaal overlopen, met discussie over oorzakken tot gevolg. Waarom was de battetij plat? Omdat ze zo goed als igebrokken hebben in mijn auto. Die verkoper heeft afgehaakt. Terwijl ik wel met de manager wou spreken. Het gaat van kwaad naar erger. De auto elke maand meer kapot dan ervoor.

De auto kan na 3,5 maanden nog steeds niet afgehaald worden.

Alles wat ik wil is mijn auto in de staat waarin hem daar afgezet is geweest. Hoe moet ik het aanpakken? Welke rechten heb ik?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2016 08:32

3,5 maanden in een merkgarage ???????

Het eerste is een A.S en hen in gebreke stellen, want ik denk dat er hier geen mensen zijn die dit al ooit gehoord hebben 3,5 maanden in een merk garage( misschien match box) en nog niet gemaakt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 11 okt 2016 22:12

Ik veronderstel dat uw oldtmer al "lang" in uw bezit is.

Als dit idd een merkgarage is (en geen dichtbij "alle merken ateljeeke vol wrakken in de hof") dan kan ik net als hierboven niet geloven dat er 4 maanden verlopen zonder escalaties vanuit hen (om ondermeer stallingskosten te beginnen factureren)

De meeste (oudere) accu s die 4 maand stilstaan zijn morsdood. Niet de fout van de garagist. Na 4 maand beginnen onderdelen "vast te plakken". Raar dat de immobilizer de auto automatisch sluit - lijkt niet standaard te zijn (als de afstandsbediening al genuine is...) Etc etc.

Als je niet verder wil met die garagist dan zal je z n gedane kosten moeten betalen en m gaan halen met een takelaar om m naar iemand anders te brengen. Als hij hiermee niet akkoord is (of exorbitant factureert) dan begin je met een A.S. Eisen dat hij hem zonder bijkomende herstelwerken rijklaar maakt is onredelijk. Geen enkele expert zal je hierin volgen.

Mogelijks maakt hij dan gebruik van z n retentierecht (auto blijft bij hem tot na betaling (van een hoge factuur))

Je kan dan procederen (handelsrechtbank indien meer dan zo n 2.000€) en zal een veelvoud van de oldtimerwaarde van uw JEEP kwijt zijn (5.000€ en veel meer aan advocaat en experten) vooraleer je waarschijnlijk ongelijk haalt. Garagisten weten dat maar al te goed. Heb een tiental jaar geleden zelf geprocedeerd tegen een garagist en duizenden € armer rationeel beslist om "verlies" te nemen op een slecht uitgevoerde herstelling van een oldtmer. Wagen was wel afgehaald en stond bij mij thuis in afwachting van herstelling door een andere garagist (die t wel goed gedaan heeft). Jij moet nog je auto tot bij u thuis krijgen ...

Reclame

Oliv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2016 08:15

Bedankt voor jullie reactie. Is dit nu een juridisch advies?

De X gekocht in april dit jaar. Gekeurd. Met de uitgebreide kennis van alle kleine gebrekken. Starten en rijden waren het niet.

Dit is een officiële X garage (Y en Z natuurlijk ook) en geniet van een zeer slechte naam sinds de nieuwe eigenaar. Heb ik gisteren vernomen. Ik ben zo blijkt niet de enige gedupeerde.

Ik heb een foto van de accu genomen, er staat april 2016 aangeduid.

De alarm is niet standaard en het bakske werkte niet optimaal. Maar de vorige vorige eigenaar en de vorige eigenaar en zelfs ik konden ermee zonder probleem werken, waarbij er geen sprake kan zijn van bovennatuurlijke krachten of superintelligentie of enige vorm van helderziendheid. Gewone mensen die de uitleg erover toepastten bij gebruik.

De auto moet rijden om zichzelf te onderhouden. Daarom heb ik ook na 3 weken (na een mail van de garage " we vatten de werken aan") van niks gehoord te hebben, gebeld. Toen zei hij " we zijn er nog niet aan begonnen". Wat moet ik als klant denken dan? Dat ze eraan gaan beginnen zodra ze tijd hebben. Toch? Nu weet ik beter.

En ze gingen iets maken wat zelfs niet de reden was waarom de auto daar afgezet werd. Het was een extra. Want op de dag de auto werd afgezet, zei de verkoper "mevrouw, de auto start". En het cruciale wisselstuk hebben ze eerst op 150€ geschat en daarna (toen ik in september belde nadat ik sinds juli niks heb gehoord) op 3500€?!!! En dat heeft bijna 2 maanden geduurd om te laten weten. Dat is een achtergehouden, misleidende informatie. Gijzeling van mijn eigendom en mij als klant die vertrouwen stelt in de dienstverlener. Toch?!

Vandaag ga ik een poging doen om met de manager te spreken.

De rechtsbijstaand gaat in actie schieten als ik een positief afvies van een advokaat heb. Anders is het een verloren zaak.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 12 okt 2016 09:08

Dit is niet de normale werkwijze van een eerlijke vakman. U batterij is nieuw sinds april 2016 dus nog in garantie.
Zoek u eigen advocaat, hij zal wel contact opnemen met u rechtsbijstand verzekering of hij in u zaak mag tussenkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2016 09:35

Als dit een merkgarage is: neem contact op met de Belgische importeur van dit merk en leg héél de situatie uit. In veel gevallen grijpt de importeur in, en zal als bemiddellaar tot een oplossing proberen komen. Ik heb in het verleden ook een akkefietje gehad met een garage die na 3 interventies mijn wagen nog steeds niet deftig gemaakt had. Importeur heeft er toen voor gezorgd dat ik de kosten van die drie interventies niet moest betalen, mijn wagen in een andere officiële garage van het zelfde merk kon laten maken, en de andere garage is op het matje geroepen en een tijd lang extra gecontroleerd... En ik was maar een "eenvoudige klant". Bij u gaat het over een oldtimer, dus de importeur zal al meteen denken "Oei, een oldtimer. Die persoon is liefhebber van wagens, zal waarschijnlijk veel kenissen / vrienden hebben die ook van wagens houden. Als hij slechte reclame begint te maken over ons merk... Dat moeten we vermijden."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oliv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2016 10:28

Jullie geven mij echt veel ideeën. Ik ben ondrtussen inderdaad zot van die Jeep. Het is een Cherokke XJ in de favourite kleur van de Amerikanen, Chili Pepper Red (bordeau), 4.0L HO. Dit ter zijde.

Goed idee van de importeur te contacteren. Misschien de officiële Jeep Group ook, waarvan ik lid ben.

Ik ben maar een vrouw zonder ervaring in automechanica die nog maar aan de cursus automechanica oldtimers is begonnen dus ik wil het tot een goede einde brengen.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 12 okt 2016 10:37

Mijn 2de wagen was ook een jeep. Nooit meer! Die Amerikanen leveren rommel af.
Het valt me trouwens op dat het dealership voor dat soort wagens regelmatig van eigenaar veranderd.

Terug naar “Andere”