Lening met contract

Vukko
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Lening met contract

#1 , 05 okt 2016 16:13

Beste allemaal,

Een tweetal jaar geleden heb ik aan mijn toenmalige ex-vriendin een bedrag van 500 euro uitgeleend kort nadat we uit elkaar gingen, ze had het financieel toen moeilijk en ik wilde ook niet dat ze in serieuze financiële problemen kwam dus ik wilde haar toch helpen op die manier. We hebben toen een contract opgesteld en beide ondertekend (tegen haar zin in, maar ik stond er op) en ik heb het geld per bankoverschrijving toen overgeschreven naar haar rekening (zoals vermeld op contract).
Ze heeft het geld niet terugbetaald na einde beloofde termijn en heb haar toen daarvoor gecontacteerd maar geen reactie gekregen. Om eerlijk te zijn ben ik het min of meer wat uit het oog verloren tot ik vorige week door al mijn oude papieren ging en het contract terugvond, waarvan ik dacht het kwijt geweest te zijn.

Ik heb haar nu een aangetekend schrijven gestuurd (wel 2 jaar na de feiten dus) met de vraag om alsnog zo snel mogelijk (binnen de maand) het geld over te schrijven omdat ik mij anders genoodzaakt voel om verdere stappen te ondernemen.

Hoe kan ik nu verder procederen als zij niet ingaat op deze vraag van mij (waar ik voor vrees)? Ik ben ook bang dat mijn contract niet rechtsgeldig is, ik heb toen zaken vergeten te vermelden zoals bv "opgemaakt in tweevoud" en ook geen exacte datum van terugbetaling enkel vermelding 'einde september 2014'. Ook heb ik toen bij mijn overschrijving niet vermeld dat het om een lening ging, gewoon een blanco mededeling, is dat een grote fout?
Sta ik recht genoeg in mijn schoenen om hiermee naar een vrederechter te kunnen gaan als dat nodig zou zijn? Liever vermijd ik een rechter omdat het de zaak dan zo "serieus" maakt, ik hou het liever gewoon simpel en dat het zo opgelost geraakt maar als het écht niet anders kan zal ik wel moeten natuurlijk.

Alvast enorm bedankt voor iemand die hulp kan bieden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 okt 2016 16:24

Dit lijkt mij inderdaad voldoende om haar voor de vrederechter te dagen.

Je kunt ook in eerste instantie een verzoening vragen, dat is gratis, maar ze is niet verplicht om te verschijnen.
Als er niets uit de verzoeningsprocedure komt, kun je een gewone procedure opstarten (kost je 40 euro, je kunt vragen dat zij die ook betaalt in het verzoekschrift).

Als ik jou was, zou ik het zo aanpakken:
Nu nog een aangetekend schrijven sturen waarin je vermeldt dat ze nog tijd heeft tot 19 oktober (10 werkdagen) om die 500 terug te betalen op jouw rekeningnummer (vermeldt die er zeker bij).
Indien je op de 19e nog niets vernomen hebt, zul je verdere stappen nemen.

Deze brief verzendt je in tweevoud, eenmaal gewoon, eenmaal aangetekend.
Verwijs in de brief naar beide zendingen, bijvoorbeeld: "Deze brief wordt u zowel aangetekend als per gewone post toegestuurd".
Neem ook een kopie hiervan, alsook een kopie van je bewijs van aantekening.

Indien je dan nog niets gehoord hebt tegen de 19e start je de verzoening op, en nadien kun je nog kiezen voor een gewone procedure.

De periode van 10 werkdagen (of 14 kalenderdagen) ben je vrij in om te kiezen, maar dat lijkt mij een ruim voldoende periode hiervoor.

Vukko
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2016 16:36

Bedankt voor het heel snelle antwoord.
Misschien had ik het niet heel duidelijk vermeld in mijn eerste bericht maar ik had vandaag al een aangetekend schrijven gestuurd met ongeveer eenzelfde inhoud als u beschrijft, ik had wel als termijn 31 oktober genomen, ik wist niet dat er zo een korte periode (10 dagen) in acht genomen mocht worden.
Als ze op 31 oktober nog niets heeft overgeschreven, zal ik nog een laatste maal de brief in dubbel, aangetekend en gewoon, versturen en als daar geen reactie op komt ga ik over naar een verzoening, zoals u zegt.

Nogmaals enorm bedankt voor de duidelijke en snelle reactie.

P.S. Voor een verzoening, moet ik daarvoor een advocaat in de hand nemen of is dit niet nodig?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 okt 2016 16:46

Als ze niet komt opdagen bij een verzoening wat niet verplicht is sta je nog even ver, je doet dit beter met een dagvaarding, kan zonder advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 05 okt 2016 16:53

Alles bij het vredegerecht kan zonder advocaat.
Aangezien dit ook een relatief simpele zaak is, zou ik er ook geen geld aan geven.

Ik zou zelfs geen tweede brief meer sturen, als je vandaag 1 gestuurd hebt.
Indien geen reactie op 31 oktober, zou ik op 2 november direct naar de griffie gaan.

Wat sloeberken zegt, had ik ook al gezegd, maar klopt: bij verzoening is ze niet verplicht om te komen (bij een gewone procedure ook niet, maar dan wordt ze wel veroordeeld), maar misschien zal ze, doordat ze een oproeping van het gerecht krijgt, al merken dat het menens is.
Als daar niets uit komt, of ze komt niet af, kun je nog altijd de verzoening omzetten in een gewone procedure. Dit kost je dan, zoals ik zei, 40 euro.

Vukko
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2016 16:56

Uitstekend, beide bedankt voor het goede advies!

Franciscus
Berichten: 38594

#7 , 05 okt 2016 21:54

Eens lezen:
http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Kosten.html
http://justice.belgium.be/sites/default ... ECHTER.pdf

Zorg dat u goed gedocumenteerd bent en een tijdslijn hebt opgesteld waarop steed staad op die datum of in de maand april dat gedaan e, geen reactie op datum x AS en gewone brief gestuurd enz enz
Zorg dat u een bundeltje hebt voor u voor de vrederechter en voor de tegenpartij die u ter zitting kan overhandigen. Vergeet dat zeker niet te doen... zeker zeggen aan vrederechter dat u die bij hebt - daar scoort u mee.

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 06 okt 2016 13:28

Hoe zeker ben je dat je ex nog op het adres woont waar je het AS naar toe gestuurd hebt ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 06 okt 2016 13:39

Hoe zeker ben je dat je ex nog op het adres woont waar je het AS naar toe gestuurd hebt ?
Als dat het geval is, komt de aangetekende zending 2 dagen later terug, of 3 weken in het geval de postbode het niet meteen kon bezorgen.
Is niet de verantwoordelijkheid van de TS, maar van zijn ex, om haar adres aan alle schuldeisers door te geven.

Aan de TS: nog 1 iets vergeten te zeggen:
Als je effectief naar de rechtbank stapt, ga je een bewijs van woonst moeten hebben.
Zo'n bewijs kun je opvragen bij de dienst bevolking van de gemeente. Als reden moet je opgeven dat het voor een rechtszaak is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 okt 2016 14:21

Een oproeping in verzoening heeft soms wel degelijk zin. Soms volstaat dit al opdat de tegenpartij zou betalen. Als de tegenpartij naar de zitting komt en akkoord gaat dat zij moet betalen wordt een proces-verbaal van verzoeking opgesteld. Dit heeft dezelfde waarde als een vonnis en kan indien nodig door een gerechtsdeurwaarder worden uitgevoerd.

Het is wel niet zo dat u een oproeping in verzoening kan omzetten in een procedure mits betaling van het rolrecht. Als de tegenpartij niet komt, of de eis betwist, zal u moeten dagvaarden met een gerechtsdeurwaardersexploot.

Vukko
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 okt 2016 17:08

Eens lezen:
http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Kosten.html
http://justice.belgium.be/sites/default ... ECHTER.pdf

Zorg dat u goed gedocumenteerd bent en een tijdslijn hebt opgesteld waarop steed staad op die datum of in de maand april dat gedaan e, geen reactie op datum x AS en gewone brief gestuurd enz enz
Zorg dat u een bundeltje hebt voor u voor de vrederechter en voor de tegenpartij die u ter zitting kan overhandigen. Vergeet dat zeker niet te doen... zeker zeggen aan vrederechter dat u die bij hebt - daar scoort u mee.
Dat is een goede tip, kan ik beter ook kopieën van de brieven bijhouden die ik verstuurd heb?

Hoe zeker ben je dat je ex nog op het adres woont waar je het AS naar toe gestuurd hebt ?
Ik weet via een kennis het adres, heb het nagekeken en adres staat inderdaad op naam van de persoon waarmee ze samenwoont

Hoe zeker ben je dat je ex nog op het adres woont waar je het AS naar toe gestuurd hebt ?
Als dat het geval is, komt de aangetekende zending 2 dagen later terug, of 3 weken in het geval de postbode het niet meteen kon bezorgen.
Is niet de verantwoordelijkheid van de TS, maar van zijn ex, om haar adres aan alle schuldeisers door te geven.

Aan de TS: nog 1 iets vergeten te zeggen:
Als je effectief naar de rechtbank stapt, ga je een bewijs van woonst moeten hebben.
Zo'n bewijs kun je opvragen bij de dienst bevolking van de gemeente. Als reden moet je opgeven dat het voor een rechtszaak is.
Misschien een stomme vraag maar waarom moet een rechtbank van mij een bewijs van woonst hebben? Welk verschil maakt dat? Kan ik dat nu al voor de zekerheid aanvragen of heeft dat maar een geldigheid van een bepaald aantal maanden?

Een oproeping in verzoening heeft soms wel degelijk zin. Soms volstaat dit al opdat de tegenpartij zou betalen. Als de tegenpartij naar de zitting komt en akkoord gaat dat zij moet betalen wordt een proces-verbaal van verzoeking opgesteld. Dit heeft dezelfde waarde als een vonnis en kan indien nodig door een gerechtsdeurwaarder worden uitgevoerd.

Het is wel niet zo dat u een oproeping in verzoening kan omzetten in een procedure mits betaling van het rolrecht. Als de tegenpartij niet komt, of de eis betwist, zal u moeten dagvaarden met een gerechtsdeurwaardersexploot.
Ik hoop inderdaad dat als het zo ver zal komen, als er dus geen gevolg gegeven zou worden aan het aangetekend schrijven, dat een verzoening voldoende zou zijn. Anders zal ik helaas verder moeten gaan met de door u vernoemde stappen.


Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de waardevolle input!

Franciscus
Berichten: 38594

#12 , 06 okt 2016 21:43

Vermoeden van samenwoonst misschien. Dat is al een van de reden om een bewijs van woonst op te vragen.

Terug naar “Andere”