na 2 jaar krijgen wij een factuur van het ziekenhuis

Jordy8
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

na 2 jaar krijgen wij een factuur van het ziekenhuis

#1 , 02 okt 2016 23:09

dag iedereen

April 2014 overleed mijn man wij hadden een zeer moeilijke periode, huurwoning werd verkocht, pesterijen van die nieuwe eigenaar
stelen van elektriciteit , dan over de haag om bomen te rooien zonder toelating.
Politie wilde geen pv opmaken tof he
Wij zijn door die verhuis het factuur kwijtgeraakt

na 2 jaar krijgen wij van de deurwaarder een brief om het factuur te betalen

mijn vraag moet ik dit nog betalen??

Mensen die reageren wil ik alvast bedanken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 03 okt 2016 07:44

Fout, onderstaand bericht is correct

Siegfried

#3 , 03 okt 2016 08:07

http://www.danckaerts.be/strafrecht/ver ... termijnen/

– Verjaringstermijn medische kosten (ziekenhuisfacturen) 2 jaar (2277bis B.W.)

Reclame

denlowie

#4 , 03 okt 2016 08:22

einde april 2014 en nu oktober 2016 dan is dit verjaart.

Zie toch maar eens naar juist de datum van de medische handelingen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#5 , 03 okt 2016 09:06

Ziekhuisfactuur is toch tijdig toegekomen. TS is bij de verhuis die factuur kwijt geraakt. Ziekenhuis heeft rappels waarschijnlijk gestuurd naar oud adres, (omdat TS nagelaten heeft ziekenhuis zijn adreswijziging mede te delen) waardoor hij de herinneringen niet ontving.
Volgens mij is deze factuur niet verjaard, want ze werd tijdig verzonden.
TS zal moeten betalen met alle kosten erbij.

JPV

#6 , 03 okt 2016 09:07

Vraag zal zijn of de verjaring gestuit is

denlowie

#7 , 03 okt 2016 09:53

Kan me niet voorstellen dat de kliniek onmiddellijk de deurwaarder stuurt zonder eerst aanmaningen gedaan hebben op het einde van 2014, en dan is het nog geen twee jaar !

giserke

#8 , 03 okt 2016 10:36

TS zal via AT schrijven moeten melden dat tenzij bewijzen van stuiting worden voorgelegd, de factuur verjaard is.

Gebruiker21

#9 , 03 okt 2016 10:37

Vanaf wanneer wordt een verjaringstermijn berekend? Ik zou denken vanaf de factuurdatum, niet de datum van de behandeling, niet? Bij ziekenhuisfacturen kan daar al snel enkele maanden tussen zitten.

Zoals JPV al zei: de verjaringstermijn kan evengoed gestuit zijn. Ik zou dus ook niet zomaar durven zeggen dat dit sowieso verjaard is. Om dit te zeggen hebben we veel te weinig informatie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#10 , 03 okt 2016 11:07

Vanaf wanneer wordt een verjaringstermijn berekend? Ik zou denken vanaf de factuurdatum, niet de datum van de behandeling, niet? Bij ziekenhuisfacturen kan daar al snel enkele maanden tussen zitten.

Zoals JPV al zei: de verjaringstermijn kan evengoed gestuit zijn. Ik zou dus ook niet zomaar durven zeggen dat dit sowieso verjaard is. Om dit te zeggen hebben we veel te weinig informatie

.
art2277 bis :De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de patiënt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.
Dezelfde bepaling is van toepassing voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefaktureerd.

Dus te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt, factuur datum is hier van geen belang.

Gebruiker21

#11 , 03 okt 2016 11:35

Dus te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt, factuur datum is hier van geen belang.
OK, maar eventuele stuiting blijft wel belangrijk om te weten. Aangezien de TS blijkbaar wat briefwisseling gemist heeft, is een stuiting goed mogelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen

#12 , 03 okt 2016 11:41

Een aanmaning stuit de verjaring niet, tenzij de aanmaning verstuurd wordt door een advocaat of gerechtsdeurwaarder en voldoet aan de voorwaarden van art. 2244 Burgerlijk Wetboek.
Ziekenhuizen durven ook voor een verjaarde vordering dagvaarden. Je moet immers zelf de verjaring opwerpen, en als je dat niet doet wordt je toch veroordeeld.
Best is dus aan de gerechtsdeurwaarder te schrijven dat de vordering verjaard is, tenzij hij het bewijs levert dat de verjaring tijdig (dit is binnen de termijn van twee jaar) gestuit werd.

Gebruiker21

#13 , 03 okt 2016 11:45

Best is dus aan de gerechtsdeurwaarder te schrijven dat de vordering verjaard is, tenzij hij het bewijs levert dat de verjaring tijdig (dit is binnen de termijn van twee jaar) gestuit werd.
Akkoord... Ik denk dat dit de enige raad is die we de TS momenteel kunnen geven...

Jordy8
Topic Starter

#14 , 03 okt 2016 12:49

weet je wat ik ga doen!!
bellen met de ombudsdienst van een ziekenhuis en ik hoop dat men EERLIJK is

bedankt mensen voor jullie raad

sloeberken

#15 , 03 okt 2016 12:55

Met de verjaring in te roepen zet je u niet buiten spel, is aan de tegenpartij om te bewijzen dat ze niet verjaard zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”