Kosten aangetekende brieven verhalen op leverancier bij factuurbetwisting

WBOC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kosten aangetekende brieven verhalen op leverancier bij factuurbetwisting

#1 , 18 sep 2016 12:42

Beste forumleden,

Ik wens als particulier een recente factuur van mijn telecomprovider te betwisten. Ik heb al informeel via email aan mijn provider gemeld dat ik het niet eens ben met de betreffende factuur, maar heb hierop geen bevredigende reactie ontvangen. Omdat de algemene voorwaarden van de leverancier bepalen dat een factuurbetwisting binnen een welbepaalde termijn via aangetekende brief moet gebeuren, zal ik dus binnenkort de factuur dan ook formeel protesteren via aangetekende brief.

Het betwiste bedrag is erg klein (enkele tientallen euros), dus is de kost van een aangetekend schrijven verhoudingsgewijs bekeken niet verwaarloosbaar. Bovendien lijkt de kans mij groot dat er ook nadat ik de factuur formeel heb betwist nog bijkomende correspondentie per aangetekend schrijven zal nodig zijn, zodat de totaalkost voor aangetekende brieven alleen al snel het betwiste bedrag zal overstijgen.

Op zichzelf vind ik dat geen onoverkomelijk probleem, want het gaat mij hier uiteraard meer om het principe dan het financiële aspect. Toch vroeg ik mij af of het op een of andere manier mogelijk is om kosten waartoe ik gedwongen word om de factuur te betwisten, zoals de kosten voor aangetekende brieven, op mijn provider te verhalen? Ik vermoed dat dit in elk geval niet zal kunnen vooraleer een rechter zich heeft uitgesproken over de zaak (wat op dit moment nog niet aan de orde is), en uiteraard enkel als ik de zaak ook win? Kan ik alvast bepaalde stappen zetten om mijn positie wat dit betreft te versterken, bv. door in elk schrijven duidelijk te vermelden dat ik zinnens ben om deze kosten op de tegenpartij te verhalen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 18 sep 2016 13:48

U kan dat vragen dat u voor de kosten ook vergoed wordt - doe dat in uw aangetekend schrijven.
Indien ze daar niet op ingaan zal u naar de vrederechter moeten.

WBOC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2016 14:16

Bedankt voor de zeer snelle reactie. Wat ik misschien wel had moeten vermelden in mijn vorige email, is dat ik het betwiste bedrag niet betaald heb (wel het onbetwiste deel uiteraard). De bal om eventueel naar de rechtbank te trekken ligt dus in het kamp van de tegenpartij.

Moet ik op het moment dat ze die stap eventueel zetten effectief ook een aparte procedure tegen hen starten om gemaakte kosten terug te vorderen? Of kan de rechter zich daarover uitspreken als hij een door hen geïnitieerde zaak behandelt? Met andere woorden: is het in principe mogelijk dat de rechter in dat geval de tegenpartij niet alleen in het ongelijk stelt, maar hen daarbovenop nog veroordeelt tot het terugbetalen van bepaalde kosten die ik moeten maken heb om mijn factuur te betwisten?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 22 sep 2016 10:07

Voor een factuur te betwisten heb je één AS nodig, stuur je er meerdere dan is dat u verantwoordelijkheid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5417

#5 , 01 okt 2016 20:37

Kan je vertellen wat je betwist en waarom ?

iota
Berichten: 830

#6 , 01 okt 2016 21:05

Enkele jaren geleden betwistten wij een factuur van een telecomprovider omdat deze volledig ten onrechte was aangerekend. Ze legden ons protest naast zich neer en bleven aanmaningen sturen, zodat we op de duur de ombudsdienst inschakelden. Deze deelde ons mee dat ze de zaak als volgt hadden geregeld: eerst dienden we de niet-verschuldigde factuur integraal te betalen, waarna de provider het geld zou terugstorten! Niet dat we daarmee akkoord gingen, maar om boekhoudkundige redenen ging het zogenaamd niet anders. Dus zeer tegen onze zin betaald. Waarna de provider ons idd terugbetaalde ... op de onterecht aangerekende aanmaningskosten na! Die hielden ze af van het bedrag.

Het zou me dus nogal verbazen dat ze je de kosten van je aangetekende brieven vrijwillig zouden terugbetalen.

Terug naar “Andere”