Geld geleend aan een vriend en deze wil niet terugbetalen

TomCJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Geld geleend aan een vriend en deze wil niet terugbetalen

#1 , 17 aug 2016 17:19

Ik heb geld geleend aan vrienden zodat ze hun appartement konden aankopen.
Nu zijn ze uit elkaar gegaan en zou het geld terugbetaald worden bij de verkoop van hun appartement. Het bedrag was 10.000€. Er is dan overeengekomen dat ze elk 5000€ zouden betalen. De ene partij heeft dit ook correct gedaan. De andere partij daarentegen heeft eerst een ander appartement gekocht en wilde er vanonder sluipen. Ik heb met haar dan overeengekomen om maandelijks een som te storten. De eerste 4 maanden was dit correct. Dan was het de hond die ziek is en allerlei uitvluchten. Nu stort ze al enige maanden niets meer en neemt ze de telefoon niet meer op en reageert ook niet op mijn berichten. Ik heb geprobeerd via haar vader contact op te nemen, maar tevergeefs.

Ik heb de bevestigingen en de afspraken op mijn berichten staan.
Welke stappen kan ik ondernemen? Kan iemand mij advies geven aub?

Alvast bedankt

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2016 17:33

Wat staat er op papier van deze lening? Wat bedoel je met "op mijn berichten staan"? Gaat dit om SMS of e-mail? Wat exact heb je in die berichten staan? Heb je daar van de betrokken partij effectief een "bekentenis" van de schuld die hij of zij nog heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 17 aug 2016 21:36

Begin al eerst met per aangetekende brief (met kopie per gewone brief) de terugbetaling te eisen volgens de overeengekomen modaliteiten. Helpt dit niet dan rest je het gerecht (mits je kan bewijzen dat de lening afgesloten werd)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2016 23:56

Tja, als er zo goed als niets op papier staat, zal dit toch een AS worden dat weinig indruk gaat maken, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TomCJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2016 16:59

Ik heb deze via SMS. Ook op de rekeningafschriften van de betaalde maanden staat telkens: afbetaling maart, afbetaling april.
Best eerst een aangetekend schrijven sturen?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 23 aug 2016 17:29

Uiteraard en u hebt bewijzen dat er iets is nl de betalingsbewijzen.
Vraag of ze per mail of schriftelijk wil bevestigen.

TomCJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2016 15:57

Bedankt!

Jackrussell
Berichten: 701

#8 , 29 aug 2016 16:03

De betalingen wijzen op een overeenkomst over een lening en terugbetaling. Ik zou een aangetekend schrijven sturen met het dringende verzoek te betalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 sep 2016 10:51

Heeft de TS ook ergens een bewijs van de openstaande schuld? Hij heeft betalingsbewijzen, maar de "schuldenaar" kan evengoed beweren dat met die betalingen de volledige schuld afgelost is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jackrussell
Berichten: 701

#10 , 16 sep 2016 08:24

Via SMS toch? Als daar het totaalbedrag in staat, dan blijkt uit de afschriften dat de schuld nog niet volledig is voldaan. Volgens mij ligt er dan op een gegeven moment toch ook wel enige bewijslast bij debiteur om aan te tonen dat er wel is betaald, moch ze die mening toegedaan zijn.

swake002
Berichten: 22

#11 , 16 sep 2016 20:55

Vriendschap is belangrijk. Het is jammer dat deze op deze manier te niet gaat. Misschien valt er nog iets te redden en kan je haar beter eerst een 'gewone' en vriendschappelijke brief sturen? Dat komt toch een pak minder hard aan... Steek die zelf in de bus, dan weet je wanneer die is toegekomen en vraag haar om je ten laatste tegen een bepaalde dag te contacteren ivm deze uitstaande terugbetaling zodat je het kan uitspreken en samen een oplossing vinden. Wat jij er aan hebt is het behoudt van dat laatste stukje vriendschap en als ze al kan en wil betalen zal het geld veel sneller weerkomen dan wat het zal zijn na een gerechtelijk slagveld.
Een aangetekend schrijven van een vriend komt als een kaakslag, dat genre 'meppen uitdelen' kan je later nog altijd doen moest het echt nodig zijn moest bovenstaand toch niks uithalen. Je verliest er hooguit een week mee, zover ik denk te begrijpen maakt jou dat niet zoveel uit.

Zorg daarnaast ook dat die berichten legaal 'beschermd' zijn voor het geval je die kwijt speelt moest je die later nodig hebben. Ik heb geen idee hoe dat moet, misschien laten constateren door een deurwaarder of een notaris.

Jackrussell
Berichten: 701

#12 , 20 sep 2016 19:02

Gezien de manier waarop de wanbetalende vriend te werk gaat, kan er moeilijk nog gesproken worden van vriendschap. Een gewone brief heeft geen enkele waarde, een aangetekende brief wel.

TomCJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 feb 2017 10:16

Ik heb nog enkele keren geprobeerd via een bericht, dan een gewone brief en dan een aangetekende brief.
De aangetekende brief is ontvangen, maar er komt geen antwoord.

Best een advocaat aanspreken dan? Is er iemand die jullie kunnen aanbevelen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 feb 2017 10:53

Wat me nog niet volledig duidelijk is, is welk bewijs u hebt van de openstaande schuld? Wat hebt u exact in SMS staan? Hebt u een bewijs van de schuld van de persoon in kwestie? Als u enkel op SMS hebt staan "OK, Ik ga akkoord om maandelijks €200 te betalen." en die persoon heeft dit een paar keer gedaan, welk bewijs heb je dan verder dat de schuld hiermee niet volledig afgelost is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jackrussell
Berichten: 701

#15 , 04 feb 2017 20:43

Uit het topic haal ik dat wat smsj-jes en betalingen op de bankafschriften het bewijs zijn. Wellicht kan het deel van het voormalige echtpaar dat wel betaalde verklaren dat er een lening is en hoe hoog deze was? Met de betalingen kan dan gereconstrueerd worden hoeveel er nog openstaat.

Gedoe, maar dat mevfouw niet van zinnen is om te betalen lijkt een feit.

Terug naar “Andere”