Beste mensen,
Ik heb weer een probleempje. 13 juli zijn ik en mijn vriendin haar brommer (Peugeot Vogue) gaan binnen doen bij een brommerwinkel. De ketting en het tandwiel waren versleten en moesten vervangen worden. Het betreft (wisten wij op die moment nog niet) om een brommerwinkel met een filiaaltje (vooral voor verkoop) in Antwerpen, maar met hun werkplaats elders.
De winkel ging akkoord met deze herstelling, en we zijn overeen gekomen dat de ketting en het tandwiel gingen vervangen worden. Mijn vriendin heeft 50 eur voorschot betaald. Dit staat er ook op. Ook hebben we verschillende keren vermeldt dat we geen te dure herstelling wilden, het gaat namelijk om een oudere brommer.
De winkel heeft het steeds nagelaten om ons op de hoogte te houden. We zijn verscheidene keren in de winkel langsgegaan, hebben vaak gebeld maar kregen telkens te horen dat ze er aan bezig waren en de onderdelen heel moeilijk te vinden waren gezien de leeftijd van de brommer (bj ’94).
Na weer een reeks van onbeantwoorde telefoontjes en eindelijk nieuws te krijgen, na serieus aandringen, komt dus het probleem. Zij waren enorm onvriendelijk en onprofessioneel, waardoor wij nu de reparatie niet meer willen laten doorgaan. Het duurt allemaal véél langer dan eerst aangegeven, zij communiceren niet en houden ons van niets op de hoogte.
Vandaag blijkt dus, nadat we het wilden annuleren, dat ze van plan waren om de achteras en lagers ook maar even te vervangen. Dit hebben ze op eigen houtje beslist, zonder ons te contacteren. Dit terwijl we in de winkel duidelijk vermeld hadden dat we van extra kosten wilden verwittigd worden. Ze zeiden dat dit standaardprocedure was… Niet dus. De hierboven genoemde onderdelen zijn dus al besteld. Ik heb gezegd dat dit niet meer hoeft voor ons, gezien de lakse communicatie en het falen van de herstelling te doen op doenbare tijd. De brommer was namelijk mijn vriendin haar dagelijkse vervoer naar haar werk dus kon niet lang zonder.
Nu komt dus het probleem: initieel was dus de opdracht om ketting en tandwiel te vervangen. Zij hebben dan maar beslist om de brommer uit mekaar te vijzen, en nog wat extra kosten zoals de lagers en as er bij te lappen. Nu willen ze ons 68€ btw incl (1,25 werkuren) aanrekenen, omdat ze volgens hen “geen reparatie kunnen doen zonder de brommer aan te raken”. Maar de onderdelen waren zelfs nog niet aanwezig… En toch hebben ze hem uit mekaar gehaald en vanalle extra kosten gevonden. Voor die extra kosten moeten wij nu de manuren betalen. Dit kan toch niet zomaar?
Ik heb een hele hoop goede argumenten opgesomd en uitgelegd dat er zaken niet kloppen. Zoals dat de herstelling inhield dat de ketting en tandwiel gingen vervangen worden, maar dat ze nu met extra zaken komen. Maar hij zegt dan dat hij geen mailoorlog wil en daarmee is de kous af.
De brommer gaat nu terug naar de winkel te Antwerpen komen en daar gaan we de factuur van 68€ gepresenteerd krijgen. Mijn vriendin is niet bereid dit te betalen terwijl zij het nalaten om de gevraagde herstelling te doen maar wel extra zaken vinden, en daardoor manuren kunnen rekenen…
Kan iemand me vertellen wat wij kunnen doen? Met welke argumenten kunnen we komen om dit voor ons zo gunstig mogelijk op te lossen? Hoe handelen we het beste? Mijn vriendin is werkzoekende (net afgestudeerde studente) en we hebben het dus niet zo breed dat we dit gewoon willen betalen om er van af te zijn. Ze denken dat ze zomaar kunnen wegkomen met ongevraagde onderdelen en herstellingen door te rekenen maar dat kan toch niet.
We gaan straks langs bij de winkel om verklaring te vragen voor deze kost, maar ik wilde graag stevig in mijn schoenen staan en eventueel weten wat we kunnen doen om dit aan te vechten of te weigeren. We willen wel voorkomen van echt zware ambras te krijgen aangezien de brommer nu nog elders staat en we hem graag eerst willen terugzien voor ze ons sta-geld gaan beginnen aanrekenen omdat ze merken dat we de factuur liever niet betalen.
Alvast bedankt!!