ongevraagde herstellingen / kosten bij brommerreparatie

huurder29
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ongevraagde herstellingen / kosten bij brommerreparatie

#1 , 04 aug 2016 13:39

Beste mensen,

Ik heb weer een probleempje. 13 juli zijn ik en mijn vriendin haar brommer (Peugeot Vogue) gaan binnen doen bij een brommerwinkel. De ketting en het tandwiel waren versleten en moesten vervangen worden. Het betreft (wisten wij op die moment nog niet) om een brommerwinkel met een filiaaltje (vooral voor verkoop) in Antwerpen, maar met hun werkplaats elders.
De winkel ging akkoord met deze herstelling, en we zijn overeen gekomen dat de ketting en het tandwiel gingen vervangen worden. Mijn vriendin heeft 50 eur voorschot betaald. Dit staat er ook op. Ook hebben we verschillende keren vermeldt dat we geen te dure herstelling wilden, het gaat namelijk om een oudere brommer.

De winkel heeft het steeds nagelaten om ons op de hoogte te houden. We zijn verscheidene keren in de winkel langsgegaan, hebben vaak gebeld maar kregen telkens te horen dat ze er aan bezig waren en de onderdelen heel moeilijk te vinden waren gezien de leeftijd van de brommer (bj ’94).
Na weer een reeks van onbeantwoorde telefoontjes en eindelijk nieuws te krijgen, na serieus aandringen, komt dus het probleem. Zij waren enorm onvriendelijk en onprofessioneel, waardoor wij nu de reparatie niet meer willen laten doorgaan. Het duurt allemaal véél langer dan eerst aangegeven, zij communiceren niet en houden ons van niets op de hoogte.

Vandaag blijkt dus, nadat we het wilden annuleren, dat ze van plan waren om de achteras en lagers ook maar even te vervangen. Dit hebben ze op eigen houtje beslist, zonder ons te contacteren. Dit terwijl we in de winkel duidelijk vermeld hadden dat we van extra kosten wilden verwittigd worden. Ze zeiden dat dit standaardprocedure was… Niet dus. De hierboven genoemde onderdelen zijn dus al besteld. Ik heb gezegd dat dit niet meer hoeft voor ons, gezien de lakse communicatie en het falen van de herstelling te doen op doenbare tijd. De brommer was namelijk mijn vriendin haar dagelijkse vervoer naar haar werk dus kon niet lang zonder.

Nu komt dus het probleem: initieel was dus de opdracht om ketting en tandwiel te vervangen. Zij hebben dan maar beslist om de brommer uit mekaar te vijzen, en nog wat extra kosten zoals de lagers en as er bij te lappen. Nu willen ze ons 68€ btw incl (1,25 werkuren) aanrekenen, omdat ze volgens hen “geen reparatie kunnen doen zonder de brommer aan te raken”. Maar de onderdelen waren zelfs nog niet aanwezig… En toch hebben ze hem uit mekaar gehaald en vanalle extra kosten gevonden. Voor die extra kosten moeten wij nu de manuren betalen. Dit kan toch niet zomaar?

Ik heb een hele hoop goede argumenten opgesomd en uitgelegd dat er zaken niet kloppen. Zoals dat de herstelling inhield dat de ketting en tandwiel gingen vervangen worden, maar dat ze nu met extra zaken komen. Maar hij zegt dan dat hij geen mailoorlog wil en daarmee is de kous af.
De brommer gaat nu terug naar de winkel te Antwerpen komen en daar gaan we de factuur van 68€ gepresenteerd krijgen. Mijn vriendin is niet bereid dit te betalen terwijl zij het nalaten om de gevraagde herstelling te doen maar wel extra zaken vinden, en daardoor manuren kunnen rekenen…

Kan iemand me vertellen wat wij kunnen doen? Met welke argumenten kunnen we komen om dit voor ons zo gunstig mogelijk op te lossen? Hoe handelen we het beste? Mijn vriendin is werkzoekende (net afgestudeerde studente) en we hebben het dus niet zo breed dat we dit gewoon willen betalen om er van af te zijn. Ze denken dat ze zomaar kunnen wegkomen met ongevraagde onderdelen en herstellingen door te rekenen maar dat kan toch niet.

We gaan straks langs bij de winkel om verklaring te vragen voor deze kost, maar ik wilde graag stevig in mijn schoenen staan en eventueel weten wat we kunnen doen om dit aan te vechten of te weigeren. We willen wel voorkomen van echt zware ambras te krijgen aangezien de brommer nu nog elders staat en we hem graag eerst willen terugzien voor ze ons sta-geld gaan beginnen aanrekenen omdat ze merken dat we de factuur liever niet betalen.

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 04 aug 2016 13:53

Je had dat niet enkel moeten zeggen, maar ook laten noteren op de bestelbon. Nu heb je niets in handen en is het woord tegen woord. Is de ketting en tandwiel nu vervangen of niet, Uit uw tekst maak ik op van niet.

Blaatpraat

#3 , 04 aug 2016 13:59

Ik wil je niet moedeloos maken, maar het kan zijn dat de brommerwinkel ook retentierecht heeft...

Reclame

huurder29
Topic Starter

#4 , 04 aug 2016 14:03

Je had dat niet enkel moeten zeggen, maar ook laten noteren op de bestelbon. Nu heb je niets in handen en is het woord tegen woord. Is de ketting en tandwiel nu vervangen of niet, Uit uw tekst maak ik op van niet.
Neen, die onderdelen waren samen met de rest besteld maar dus nog niet aangekomen. Dus we krijgen hem terug zonder reparatie, hopelijk zelfs niet in onderdelen... Dat zouden ze nog durven als ik ze zo bezig hoor.
Inderdaad dom van het niet letterlijk te laten noteren... Net iets teveel vertrouwen gehad in die mensen.
Ik wil je niet moedeloos maken, maar het kan zijn dat de brommerwinkel ook retentierecht heeft...
Hoezo, dit kan zo zijn? Van wat hangt dit af? Zou smerig zijn... Zo kunnen ze een brommer van 200€, voor 1000€ repareren en hem niet teruggeven voordat de klant betaalt? Pfff..

sloeberken

#5 , 04 aug 2016 14:31

Moet de hersteller niet bewijzen dat ze die bepaalde herstellingen mochten uitvoeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ChristophePaus

#6 , 04 aug 2016 14:42

Ik vind het toch maar vreemd dat je akkoord gaat met een voorschot van 50 € en een totale reparatiekost van 68 € veel te veel vindt.
Of heb ik je uitleg niet goed begrepen?

Blaatpraat

#7 , 04 aug 2016 14:48

Ik vind het toch maar vreemd dat je akkoord gaat met een voorschot van 50 € en een totale reparatiekost van 68 € veel te veel vindt.
De brommer is niet gerepareerd, 68 euro is om hem open te doen.

In ieder geval: na wat ik voorheen zei, kan ik ook nog dit zeggen.
Netjes lijkt het niet alvast van hun kant, maar puur juridisch gezien heb jij nu contractbreuk gepleegd, en zijn zij in hun recht.
Mocht je de brommer toch laten repareren hebben bij hun, konden ze wel die niet gevraagde herstellingen niet factureren wegens niet gevraagd (tenzij ze konden bewijzen dat dit nodig was als je nog zou willen rijden met de brommer, maw de hoogdringendheid aantonen, en zelfs dan nog).

Daarnaast is hun uurloon dus 45 euro, wat peanuts is in die sector.

huurder29
Topic Starter

#8 , 04 aug 2016 14:51

Jup verkeerd begrepen, maar ik neem je het niet kwalijk, 't is een serieuze boterham :lol:

We hebben de reparatie geannuleerd door de vele genoemde redenen (nul communicatie en boertig reageren, duurt te lang, ...), en krijgen hem dus terug zoals we hem binnengedaan hebben. En daar willen ze nu 68eur voor krijgen. Omdat ze hebben vastgesteld dat er bepaalde extra kosten zijn, terwijl we expliciet vermeld hebben dat we dit niet wilden of op zen minst een seintje wilden gekregen hebben.
Ik kan nog begrijpen dat ze versleten zaken tegenkomen en dat dan ook meteen willen vervangen maar dan moeten ze ons raadplegen.

huurder29
Topic Starter

#9 , 04 aug 2016 14:54

De brommer is niet gerepareerd, 68 euro is om hem open te doen.

In ieder geval: na wat ik voorheen zei, kan ik ook nog dit zeggen.
Netjes lijkt het niet alvast van hun kant, maar puur juridisch gezien heb jij nu contractbreuk gepleegd, en zijn zij in hun recht.
Mocht je de brommer toch laten repareren hebben bij hun, konden ze wel die niet gevraagde herstellingen niet factureren wegens niet gevraagd (tenzij ze konden bewijzen dat dit nodig was als je nog zou willen rijden met de brommer, maw de hoogdringendheid aantonen, en zelfs dan nog).

Daarnaast is hun uurloon dus 45 euro, wat peanuts is in die sector.
Is dat zo? Is zo'n reparatie aanvraag dan een wettelijk contract?
En dus jij zou eventueel overwegen van ze toch gewoon de brommer te laten herstellen en dan nadien te zeggen dat we enkel betalen voor het tandwiel en de ketting? Aangezien we de rest niet gevraagd hebben...

Pittig detail nog misschien: de brommer reed nog gewoon voor de reparatie. Dus er was niets hoogdringend aan. De ketting was er gewoon al eens afgevallen doordat deze versleten was...

Terug naar “Andere”