Heeft men recht op een goede telefoonverbinding, of kan men dat weigeren?

skabalie
Topic Starter

Heeft men recht op een goede telefoonverbinding, of kan men dat weigeren?

#1 , 07 jul 2016 09:47

Besten,
Ik wist niet direct, welke rubriek, dus hier.
Ik woon, in een zeer afgelegen boerengemeente. min of meer, tegen dank en onwil.
Maar het probleem stelt er zich in, dat ik geen deftige telecommunicatie kan maken.
Ik heb alle 3 de gsm operatoren geprobeerd, en telefoneren, is in 90% van de gevallen, een ramp. soms lukt het, maar eerder een toeval, dan wat anders. Als het slecht en koud weer is, dan zeg ik tegen de mensen, een momentje, ik neem even mijn jas en paraplu, en ga even naar buiten. dan hoor ik zo van alle commentaren buiten.
Vanwege de boerengemeente, is hier enkel adsl, en heb ik dergelijke snelheid ( http://www.speedtest.net/result/5458563142.png ), hopelijk mag die link. Omdat het telefoonverkeer, dus via VOIP gaat, gaat dit over die snelheid. Als mijn computer(s) een download doe, ik iets synchroniseer, of er gebeurd een update, dan is bellen gewoon onmogelijk. In het beste geval, kan ik zeggen tegen de mensen, een momentje, ik onderbreek mij download even, of het andere. Wederom hoor ik weer van alle mogelijke commentaar. Ik heb "pech", dat ik zelf niet mag beslissen over mijn isp, en dat de koperpaar aanbieder, niet van plan is, hier iets aan te wijzigen, en iets anders nemen, kan ik dus niet.
Probeer dit anno 2016, maar eens uit te leggen, als ik dan wel eens kan bellen, en ze vragen om terug te bellen, dat ik zo goed of niet bereikbaar ben.
Kan dit zomaar eigenlijk? Bepaalden, die ik ken, gaan zelfs niet meer bellen, omdat het soms zo rampzalig is, dat we het gesprek moeten onderbreken.
Ben dan ook even bij een gsm operator geweest, en kreeg als reactie: je denkt toch niet, dat de provider een anderhalf miljoen euro gaat investeren in een zendmast, voor een handvol inwoners. Ons gsm probleem is al eens geweest, op radio 2 west Vlaanderen, en de gouverneur heeft zelfs al een officiële klacht gestuurd. Of er iets zal gebeuren, weet ik niet, maar als er iets gebeurd, dan zal dit wel enige tijd duren, eer de nodige vergunningen en etc in orde zijn.
Wie tips heeft, om een goede telefoonverbinding, of waar ik terecht kan met mijn klacht, zijn tips welkom.
alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 jul 2016 09:53

Telefoon is nog steeds geen basisbehoefte waar u een absoluut recht op heeft. De operatoren zijn private ondernemingen die winst proberen te maken. Indien u echt in een uithoek woont, rendeert het niet om een extra zendmast te zetten.

Dat gezegd zijnde, als u een overeenkomst hebt met een operator, mag u een degelijke service verwachten. Ik zie wel een mogelijkheid om een procedure te winnen, maar dat ga u veel tijd en geld kosten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2016 10:04

Dat gezegd zijnde, als u een overeenkomst hebt met een operator, mag u een degelijke service verwachten.
Tja, definieer "degelijke service". Als de operator enkel ADSL aanbiedt, kan je geen service verwachten alsof je breedband zou hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat de TS weinig kans maakt (zolang de operator hem levert waar hij voor betaalt, natuurlijk. Als hij een breedbandabonnement betaald aan de operator, dan moet hij breedband krijgen, en geen genoegen nemen met ADSL).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW

#4 , 07 jul 2016 10:06

Dat gezegd zijnde, als u een overeenkomst hebt met een operator, mag u een degelijke service verwachten.
Tja, definieer "degelijke service". Als de operator enkel ADSL aanbiedt, kan je geen service verwachten alsof je breedband zou hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat de TS weinig kans maakt (zolang de operator hem levert waar hij voor betaalt, natuurlijk. Als hij een breedbandabonnement betaald aan de operator, dan moet hij breedband krijgen, en geen genoegen nemen met ADSL).
Zoals ik het lees, zijn basistelefoongesprekken niet altijd mogelijk, dat is toch iets dat men mag verwachten. Uiteraard gaat dit allemaal officieel moeten worden vastgesteld etc., waardoor ik een lange procedure vrees als de operator niet meer wil.

Didymus

#5 , 07 jul 2016 11:20

Heb je al een technische oplossing geprobeerd, zoals een zogenaamde "Mobile Coverage Extender", een kleine gsm-antenne die je aansluit op je internetmodem?

Niettemin zou je zelfs met de laagste ADSL-snelheid een normaal VOIP gesprek moeten kunnen voeren. Met een iets geavanceerdere router zou je absolute voorrang moeten kunnen geven aan VOIP en de rest dichtknijpen. QoS heet dat.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#6 , 07 jul 2016 11:34

De Mobile Coverage Extender moet ontvangst hebben, is bedoeld om het signaal in u woning te versterken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#7 , 07 jul 2016 11:43

Mijn zuster heeft identiek hetzelfde voor. Ze woont in een kleine verkaveling ergens juist over de taalgrens. Te ver van een dichte bewoning, en daarom acht de provider het weggesmeten geld om hier een antennemast neer te zetten. Ze zijn dus verplicht steeds de vaste lijn te gebruiken. GSM werkt helemaal niet.

Didymus

#8 , 07 jul 2016 11:50

De Mobile Coverage Extender moet ontvangst hebben, is bedoeld om het signaal in u woning te versterken.
Nee, je sluit de extender aan op het internet precies omdat er op die plaats slechte gsm-ontvangst is. Je krijgt dus een privé gsm-antenne waar je zelf de backbone (internet) voor voorziet.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72

#9 , 07 jul 2016 12:04

maar als je internet-connectie ook op nie veel trekt, heb je daar niets aan natuurlijk :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

WP002

#10 , 07 jul 2016 12:11

Mijn nicht zit met exact hetzelfde probleem. Over welke streek gaat het eigenlijk? In haar geval St. Job in't Goor, da's uiteraard niet in W-Vl, maar u bent blijkbaar niet de enige... Quid televisie?

Gebruiker21

#11 , 07 jul 2016 12:26

Zoals ik het lees, zijn basistelefoongesprekken niet altijd mogelijk, dat is toch iets dat men mag verwachten. Uiteraard gaat dit allemaal officieel moeten worden vastgesteld etc., waardoor ik een lange procedure vrees als de operator niet meer wil.
TS gebruikt VOIP voor zijn telefoongesprekken. Als je dan op ADSL zit en tegelijk download, is het normaal dat je problemen met uw VOIP kan hebben.

Verder is het ook normaal dat je in zeer afgelegen gebieden geen goed bereik hebt met uw GSM, maar dit kan met een betere GSM (met betere ontvangst) eventueel opgelost worden. Je kan van een operator niet verwachten dat ze een extra mast gaan plaatsen voor 1 of 2 klanten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#12 , 07 jul 2016 12:41

TS gebruikt VOIP voor zijn telefoongesprekken. Als je dan op ADSL zit en tegelijk download, is het normaal dat je problemen met uw VOIP kan hebben.

Verder is het ook normaal dat je in zeer afgelegen gebieden geen goed bereik hebt met uw GSM, maar dit kan met een betere GSM (met betere ontvangst) eventueel opgelost worden. Je kan van een operator niet verwachten dat ze een extra mast gaan plaatsen voor 1 of 2 klanten...
Als nieuwe klant kun je van een provider wel verwachten dat hij weet wat hij verkoopt. Maw als hij weet dat je in een regio woont met slechte ontvangst, dan kun je minimum wel verwachten dat je er als klant op gewezen wordt, vooralleer het verkoopscontract afgesloten wordt.

Ofwel verteld hij dit aan die 2 klanten op voorhand, ofwel zet hij voor die 2 klanten een GSM antenne.

sloeberken

#13 , 07 jul 2016 12:55

Nee, je sluit de extender aan op het internet precies omdat er op die plaats slechte gsm-ontvangst is. Je krijgt dus een privé gsm-antenne waar je zelf de backbone (internet) voor voorziet.
Zonder dat u Mobile Coverage Extender gsm signaal heeft, zal je nergens gsm signaal hebben.

extender betekenis
extender=vergroting

http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... aand.dhtml
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus

#14 , 07 jul 2016 13:00

Klopt niet. Het heet extender, maar het verbindt zelf niet met het GSM-netwerk; het creëert een beperkt GSM-netwerk...

edit: Als je me niet gelooft, hier de Wikipedia-pagina die de technologie beschrijft.
"sowieso" schrijf je zo.

skabalie
Topic Starter

#15 , 07 jul 2016 16:19

Dank voor alle reactie. van die extender, is er maar 1 provider die dit aanbied, maar zoals gezegd, ik kan niet kiezen. Ik gebruik een fritz!box, waar ik al alle instelmogelijkheden heb gedaan, om voip voorrang te geven. ik heb meer dan 15 jaar ervaring in routers, toen zelfs wifi nog niet bestond. Ik heb hier diverse telefoons gebruikt, en ondanks dat een iphone 4S nu niet een echt recent model is, zou ik het ook geen goedkope rommel noemen. een huwai, of een ouderwetse gsm, zelfde problemen.
Misschien is een telefoonlijn geen recht meer, maar vanwege besparingsmaatregelen, hebben ze de publieke telefooncellen, afgebroken, en in de maatschappij, waar we nu in leven, moet je nergens meer aankloppen (en zeker in de late avond), om te vragen om te bellen, ook al is het naar een dokter of zoiets.
Maar ik hoop, dat mijn isp constructief wil meewerken, en nee, ik ga niet gaan procederen. GSM operatoren, zijn commerciële bedrijven, en willen winsten uit hun investeringen, wat ik begrijp. Echter, begrijp ik niet, waarom ze dan niet publieke telefooncellen hebben onderhouden?
off topic, maar met het geval op 22 maart, wilde een madam, ,naar haar familie bellen, om te zegen, dat ze ok was, en niemand wilde eventjes zijn of haar gsm in bruikleen geven. Met een publieke telefooncel was dit zo gebeurd. In mijn ogen een domme beslissing.
Misschien gaat iemand mij een satelliet telefoon in bruikleen geven, maar ik vrees dat je daar binnen ook niks mee bent.

Terug naar “Andere”