Crowdlening wordt niet terugbetaald

William50
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Crowdlening wordt niet terugbetaald

#1 , 12 jun 2016 17:32

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem en hoop op dit forum een oplossing te vinden. Dit is mijn situatie:
Vorig jaar leende ik geld uit aan een project op een crowdfundingsite. Hierbij werd dan door het platform een overeenkomst gemaakt.
Wanneer het moment was aangebroken voor de eerste (maandelijkse) terugbetaling van rente en een deel van het kapitaal ontving ik echter niets. Ik contacteerde de projectaanbieder maar deze liet niets van zich horen. Ook het platform hield zijn handen van de zaak en ging zelf niets ondernemen. Na nog meermaals de aanbieder proberen te contacteren via omwegen dacht ik dat het probleem was opgelost en ontving ik enkele maanden na elkaar (wel steeds te laat) een betaling. Na enkele maanden stopte dit echter weer en kon ik weer niemand bereiken. Na een tijd kreeg ik af en toe eens een reactie via mail waarin wat uitvluchten werden gegeven en men zette steeds een nieuwe datum (eind volgende maand, eind maand daarop, enz) waarop de betalingen zouden hervatten. Deze beloftes werden echter nooit nagekomen en men liet zelfs nooit iets weten waarom dit zo was. Tot op vandaag ben ik er nog niet in geslaagd de projectaanbieder te bereiken en ben ik het stilaan beu.

Daarom dan ook mijn vraag: Wat kan ik ondernemen? Moet ik een aanmaning tot betalen sturen met aangetekend schrijven? Ingebrekestelling? En is het dan uiteindelijk mss mogelijk een dwangsom te eisen per dag dat de overeenkomst niet wordt nagekomen? Is het dan ook mogelijk alle kosten die ik heb moeten maken om de overeenkomst te laten uitvoeren (aangetekend schrijven en dergelijke) te verhalen op de projectaanbieder?
Sorry voor eventueel domme suggesties maar ben niet thuis in de juridische wereld.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 12 jun 2016 17:36

Aangetekende ingebrekestelling is de eerste stap. Andere eisen staan vrij, maar zowel de tegenpartij als de rechter bij de volgende stap kunnen kiezen daar niet op in te gaan.

William50
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2016 18:50

Bedankt voor de snelle reactie! Vanaf welk bedrag is het eigenlijk de moeite heel deze weg aan te vatten? Zijn er zaken die absoluut in deze aangetekende ingebrekestelling moeten staan en is het nodig hierin het hele verhaal uiteen te zetten of volstaat een korte mededeling van ingebrekestelling? En hoe verloopt het dan verder? Stel dat er geen reactie komt op dit schrijven? Alvast bedankt!

Reclame

William50
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2016 00:36

Ik heb zoals hier voorgesteld een aangetekend schrijven verzonden om de aanbieder officieel in gebreke te stellen. Dit met ontvangstbevestiging. Zoals verwacht werd de brief niet aangenomen en tevens niet afgehaald. Ik heb de brief dan ook na 15 dagen terug gekregen. Kan iemand mij zeggen welke stappen ik nu best kan ondernemen?

Alvast bedankt!

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 22 dec 2016 22:08

Een aangetekende zending is "afgeleverd" op moment van aanbieding. Men heeft dus uw ingebrekestelling ontvangen. Ik zou alvast dagvaarden.

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 28 dec 2016 18:55

Bestaat die organisatie nog?
Belgisch of buitenlands
Komt ze voor in de kruispuntbank?
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl

Boven een bepaald bedrag zou het het de Rb eerste aanleg ((€ 2500) kunnen zijn maar zou mogelijk ook oplichting en is dan correctioneel.
Zijn er bij uw weten nog benadeelden?

Terug naar “Andere”