Beste,
Ik ben onlangs 2 maal snel achter elkaar naar een lokale dokter moeten gaan wegens ziekte (2 weken geleden wegens zware virale infectie en dan gisteren nog een keer wegens plotse maaglast).
Normaalgezien ziek ik zoiets uit, maar beide bezoeken waren om een doktersbriefje te kunnen verkrijgen omdat dit verplicht is bij de VDAB. Ik volg ginds een opleiding en bij elke ziekte, al is het maar 1 dag, moet er een doktersbriefje afgegeven worden.
Bij deze dokter ben ik trouwens nog al enkele malen geweest menig maanden geleden wegens rugklachten (toen nog werkende), dus ik ben geen vreemde bij deze dokter.
Normaalgezien heb ik een andere "vaste" dokter, maar ik ga bij deze lokale dokter omdat dit de enige in de buurt is met vrije spreekuren in de voormiddag.
Anders moet ik een afspraak maken bij mijn "vaste" dokter waarbij zij dan op huisbezoek komen, maar men is dan meestal volgeboekt en dan kan men pas 1 of 2 dagen later langskomen bij mij thuis waarbij de ziekte dan al over is en/of het te laat is om een doktersbriefje te laten schrijven (correcte datum op het briefje is later, enz...). Dit is goed als je weken zal thuis zitten, maar voor een klein iets (zoals dus maagpijn) vind ik dit overdreven en onnodig om een dokter te laten langskomen en om zo lang te wachten.
Nu gisteren vertelde de lokale dokter mij plots vrij nonchalant dat hij "geen briefjes-schrijver is" en dat ik ofwel maar naar mijn vaste dokter terug moet gaan en via haar systeem werken (dus afspraak maken en dan wachten tot ze kan langskomen), ofwel bij hem een medisch dossier aanmaken van mij waarbij hij dan zogezegd mijn vaste dokter word (en waar ik volgens hem ook 30 euro moet voor neertellen om dit in orde te maken).
Kan deze dokter dit zomaar zeggen en eisen?? Ik kan er ook weinig aan doen dat ik ziek word en dat de VDAB altijd een doktersbriefje vraagt, normaal ga ik bij zoiets niet naar de dokter en ziek ik het uit, maar het is gewoon voor dat doktersbriefje te hebben om in orde te blijven.
De oplossing in mijn ogen is een andere dokter zoeken met vrije spreekuren, maar ik vroeg me toch af of dit kan?
Bedankt.