Dokter is "geen briefjes schrijver".

Big-J
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dokter is "geen briefjes schrijver".

#1 , 02 jun 2016 12:24

Beste,

Ik ben onlangs 2 maal snel achter elkaar naar een lokale dokter moeten gaan wegens ziekte (2 weken geleden wegens zware virale infectie en dan gisteren nog een keer wegens plotse maaglast).
Normaalgezien ziek ik zoiets uit, maar beide bezoeken waren om een doktersbriefje te kunnen verkrijgen omdat dit verplicht is bij de VDAB. Ik volg ginds een opleiding en bij elke ziekte, al is het maar 1 dag, moet er een doktersbriefje afgegeven worden.
Bij deze dokter ben ik trouwens nog al enkele malen geweest menig maanden geleden wegens rugklachten (toen nog werkende), dus ik ben geen vreemde bij deze dokter.

Normaalgezien heb ik een andere "vaste" dokter, maar ik ga bij deze lokale dokter omdat dit de enige in de buurt is met vrije spreekuren in de voormiddag.
Anders moet ik een afspraak maken bij mijn "vaste" dokter waarbij zij dan op huisbezoek komen, maar men is dan meestal volgeboekt en dan kan men pas 1 of 2 dagen later langskomen bij mij thuis waarbij de ziekte dan al over is en/of het te laat is om een doktersbriefje te laten schrijven (correcte datum op het briefje is later, enz...). Dit is goed als je weken zal thuis zitten, maar voor een klein iets (zoals dus maagpijn) vind ik dit overdreven en onnodig om een dokter te laten langskomen en om zo lang te wachten.

Nu gisteren vertelde de lokale dokter mij plots vrij nonchalant dat hij "geen briefjes-schrijver is" en dat ik ofwel maar naar mijn vaste dokter terug moet gaan en via haar systeem werken (dus afspraak maken en dan wachten tot ze kan langskomen), ofwel bij hem een medisch dossier aanmaken van mij waarbij hij dan zogezegd mijn vaste dokter word (en waar ik volgens hem ook 30 euro moet voor neertellen om dit in orde te maken).

Kan deze dokter dit zomaar zeggen en eisen?? Ik kan er ook weinig aan doen dat ik ziek word en dat de VDAB altijd een doktersbriefje vraagt, normaal ga ik bij zoiets niet naar de dokter en ziek ik het uit, maar het is gewoon voor dat doktersbriefje te hebben om in orde te blijven.

De oplossing in mijn ogen is een andere dokter zoeken met vrije spreekuren, maar ik vroeg me toch af of dit kan?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 02 jun 2016 12:36

Met dank aan de vele misbruikers van die briefjes.

artemis

#3 , 02 jun 2016 13:02

Nu gisteren vertelde de lokale dokter mij plots vrij nonchalant dat hij "geen briefjes-schrijver is" en dat ik ofwel maar naar mijn vaste dokter terug moet gaan en via haar systeem werken (dus afspraak maken en dan wachten tot ze kan langskomen), ofwel bij hem een medisch dossier aanmaken van mij waarbij hij dan zogezegd mijn vaste dokter word (en waar ik volgens hem ook 30 euro moet voor neertellen om dit in orde te maken).
Dus uw vaste huisarts doet enkel huisbezoeken? Die heeft geen praktijkruimte? Vreemd en nog nooit gehoord zoiets.

In de buurt waar ik woon (en het is lang niet de enige) is er een tekort aan huisartsen. Daarom zijn er hier huisartsen met een patiëntenstop, daar kan je als nieuwe patiënt geen afspraak mee maken.
Mijn eigen huisarts heeft me enkele jaren geleden min of meer gedwongen een Globaal Medisch Dossier bij haar te openen, als ik bij haar wilde blijven komen.
Wat je lokale dokter je voorstelt om te doen is hetzelfde, een GMD openen, en die jaarlijkse kost krijg je intergraal terug van je mutualiteit (als ik het goed heb, en als je dit jaar al niet bij je vaste huisarts betaald hebt voor het GMD).

In feite wil je lokale dokter dat je een keuze maakt tussen hem en je andere huisarts, en volgens mij mag hij dat vragen, al zullen niet alle huisartsen zo reageren.

http://www.belgium.be/nl/gezondheid/med ... ch_dossier
Laatst gewijzigd door artemis op 02 jun 2016 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 02 jun 2016 13:14

Nu gisteren vertelde de lokale dokter mij plots vrij nonchalant dat hij "geen briefjes-schrijver is"
Geen enkele dokter zou een "briefjes-schrijver" mogen zijn. Een dokter schrijft enkel een ziektebriefje (of zou enkel een briefje mogen schrijven) als hij effectief van mening is dat je niet kan werken.
een medisch dossier aanmaken van mij waarbij hij dan zogezegd mijn vaste dokter word (en waar ik volgens hem ook 30 euro moet voor neertellen om dit in orde te maken).
Klopt. Beheer van een globaal medisch dossier kost inderdaad €30, maar wordt normaal gezien wel terugbetaald door de mutualiteit.
Kan deze dokter dit zomaar zeggen en eisen??
Uiteraard mag een dokter beslissen dat u niet te ziek bent om te gaan werken of naar de VDAB te gaan. Mijn huisdokter zal ook geen ziektebriefje schrijven voor een verkoudheid of andere kleinigheid. Ik vind dit maar meer dan normaal.
De oplossing in mijn ogen is een andere dokter zoeken met vrije spreekuren, maar ik vroeg me toch af of dit kan?
Mijn huisarts werkt ook met een afsprakensysteem. Als ik echt ziek ben en diezelfde dag er geen plaats meer is, kan ik altijd bellen en past hij me er dezelfde dag nog wel ergens tussen. Ik vermoed dat uw vaste huisarts hier ook geen probleem van zal maken...

Maar om dit topic onder "medische fouten" te plaatsen, is wel wat kort door de bocht. Als een dokter vind dat u kan gaan werken (of naar de VDAB gaat), dan zie ik niet in waarom dit fout zou zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis

#5 , 02 jun 2016 15:34

Hoe meer ik erover nadenk.. een huisarts die enkel huisbezoeken doet, dat is onmogelijk.
Huisbezoeken zijn overigens flink duurder (37€) en zijn enkel bedoeld voor patiënten die te ziek zijn om het huis te verlaten of mensen die niet mobiel genoeg zijn om zich zelfstandig naar de dokter te begeven. Overigens is een huisarts beperkt tijdens een huisbezoek, hij heeft er niet alle materiaal beschikbaar die er op de praktijk is.

Wel zijn er (meer en meer) huisartsen die geen vrije spreekuren meer hebben en die enkel op afspraak willen werken.

mava105

#6 , 02 jun 2016 15:57

Als je vaste klant ben bij een dokter, zal die wel een briefje schrijven indien gewettigd.

P-Stone

#7 , 02 jun 2016 18:13

...Ik ben onlangs 2 maal snel achter elkaar naar een lokale dokter moeten gaan...
...Bij deze dokter ben ik trouwens nog al enkele malen geweest...
Nu gisteren vertelde de lokale dokter mij plots ...ofwel bij hem een medisch dossier aanmaken van mij waarbij hij dan zogezegd mijn vaste dokter word...
Als je bij een andere dokter dan je vaste dokter gaat, en als die dokter ernstig werk maakt van zijn/haar administratie, maakt die een verslagje van jouw bezoek over aan jouw "vaste" dokter, zodat die op de hoogte blijft van de gezondheid van zijn patient en het dossier kan aanvullen.
Jij bent blijkbaar al vaker bij deze lokale dokter geweest. Ik kan me voorstellen dat deze meer administratief werkt heeft aan jou (met telkens een verslag door te sturen) dan aan zijn vaste patiënten. In die zin vind ik het niet meer dan normaal dat hij je vraagt jouw dossier naar hem te verplaatsen. Hij heeft dan minder administratief werk, EN hij wordt ervoor betaald.

zandstraal

#8 , 08 jul 2016 14:03

Als je bij een andere dokter dan je vaste dokter gaat, en als die dokter ernstig werk maakt van zijn/haar administratie, maakt die een verslagje van jouw bezoek over aan jouw "vaste" dokter, zodat die op de hoogte blijft van de gezondheid van zijn patient en het dossier kan aanvullen.
Die andere dokter moet toch altijd eerst toestemming vragen of hij/zij ivm het bezoek het mag aanvullen in het dossier. Dus indien de zieke dit niet nodig acht, moet die dokter ook niets extra intikken.

katwezel

#9 , 09 jul 2016 06:42

En de vraag was . Kan de dokter dit eisen ?
Neen dus.

P-Stone

#10 , 09 jul 2016 08:31

Die andere dokter moet toch altijd eerst toestemming vragen of hij/zij ivm het bezoek het mag aanvullen in het dossier. Dus indien de zieke dit niet nodig acht, moet die dokter ook niets extra intikken.
Even terzijde : je reageert op een oude topic.
Ik denk niet dat de "gelegenheidsdokter" toestemming moet vragen om jouw eigen dokter in te lichten. Ik denk dat hij dit sowieso behoort te doen.
En de vraag was . Kan de dokter dit eisen ?
Neen dus.
Neen, de vraag was :
Kan deze dokter dit zomaar zeggen en eisen??
Hij kan dit niet eisen, hij kan dit wel zeggen. Een dokter is verplicht om medische hulp te bieden, hij is niet verplicht ziekenbriefjes te schrijven en kan je hiervoor perfect doorverwijzen naar je huisdokter (wat vaak verstandig is aangezien hij de medische achtergrond niet kent), of voorstellen dat hij jouw medisch dossier overneemt (tegen betaling).

Terug naar “Andere”