Wettelijke garantie voor wasmachine

maarten155
Topic Starter

Wettelijke garantie voor wasmachine

#1 , 22 apr 2016 18:07

Hallo

Onze wasmachine valt nog onder de wettelijke garantie van twee jaar. Een week geleden begon er tijdens het wassen water uit te lekken. Vandaag is er een technicus langs geweest van de winkel waar we de wasmachine gekocht hebben. Blijkbaar was het rubber van de wasmachine kapot. Hij zegt echter dat de kosten voor onze rekening zijn, want als het rubber kapot gaat, valt dat niet onder de wettelijke garantie. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 22 apr 2016 18:11

Tja slijtage, kan je niet veel aan doen.
Zegt veel over de klantvriendelijkheid van de winkel...

sloeberken

#3 , 22 apr 2016 19:14

De consumenten wetgeven is zeker van toepassing. Na 6 maand moet klant kunnen bewijzen dat het gebrek reeds bestond bij ingebruikname.
Klantvriendelijkheid is ver te zoeken bij u verkoper.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2016 19:49

En die rubber ring al stuk na minder dan 2 jaar? Onze wasmachine van het merk M.... gaat al 15 jaar mee, wast 3 x per week, en heeft nog steeds een waterdicht ring.
Het spreekwoord: "goedkoop is dure koop" is hier zeker van toepassing.

maarten155
Topic Starter

#5 , 23 apr 2016 10:49

En die rubber ring al stuk na minder dan 2 jaar? Onze wasmachine van het merk M.... gaat al 15 jaar mee, wast 3 x per week, en heeft nog steeds een waterdicht ring.
Het spreekwoord: "goedkoop is dure koop" is hier zeker van toepassing.
Dat weet ik niet, mava105, want onze wasmachine is ook van het merk M... :D Je kan altijd wel eens pech hebben met een wasmachine, maar dan verwacht je wel dat de verkoper een goede service biedt...

mava105

#6 , 23 apr 2016 11:28

Nooit de verkoper bellen, wel de fabrikant, in dit geval dus M.... Zo hebben zijn een paar jaar geleden mijn ingebouwde microgolfoven hersteld, die zelfs al 6 maanden buiten garantie was, omdat het eigenlijk aan een onderdeel was dat eigenlijk nooit stuk mag gaan.

MenM

#7 , 26 apr 2016 11:36

Nooit de verkoper bellen, wel de fabrikant, in dit geval dus M.... Zo hebben zijn een paar jaar geleden mijn ingebouwde microgolfoven hersteld, die zelfs al 6 maanden buiten garantie was, omdat het eigenlijk aan een onderdeel was dat eigenlijk nooit stuk mag gaan.
Dat kan misschien wel zijn, maar wettelijk gezien is het toch de verkoper die garantie moet geven, en niet de fabrikant?

artemis

#8 , 26 apr 2016 11:43

Neen, ik denk dat de fabrikant de garantie geeft.
Mij werd ook altijd gezegd de fabrikant te contacteren voor herstellingen. Ook nu voor de nieuwe koelkast die we pas hebben gekocht.
Ik denk niet dat M…. je had laten betalen voor het vervangen van die rubber.

mava105

#9 , 26 apr 2016 12:22

Als je al betaald moest hebben, neem dan een kontakt op met M.... Er is zelfs veel kans dat ze u terugbetalen
Het is de fabrikant die de garantie geeft. Als je beroep doet op de verkoper, zal die dat later toich verhalen op de fabrikant. De verkipper moet winst maken, en de verkoper met zijn imago hoog houden.
Persoonlijk heb ik in bijna 50 jaar nooit een beroep gedaan op de verkoper, maar steeds op de fabrikant, en steeds met zeer goed gevolg. Zelfs als de waarborgperiode al verlopen is zal de fabrikant mogelijks nog een geste doen. (bvb gratis wisselstuk en enkel verplaatsing betalen, of omgekeerd)

Terug naar “Andere”