Moet er goed werkende software zijn bij hardware

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

Moet er goed werkende software zijn bij hardware

#1 , 22 feb 2016 09:35

ik heb een hdpvr van X en de software werkt daar slecht mee
de producent had vroeger een derde software specialist voor het product
maar dat is stop gezet en nu maken ze zelf hun software voor het product
en dat werkt langs geen kant met mijn HD PVR
de software derde zegt dat het aan de hardware producent voor service te leveren van hun software
en dat doen ze niet meer

Nu zegt hun service steeds dat het of aan de pc ligt of dat de hardware defect is
nochtans blijkt het steeds wel hun software te zijn die problemen geeft

het aantal dagen dat ik met dat probleem bezig ben is niet meer te tellen
ze willen mij een nieuw type verkopen dat is hun enige bedoeling
al is de videodecoder chip nog steeds dezelfde uit mijn toestel!
ze testen hun software alleen nog op hun nieuwe hardware
al verschild deze minimaal met de nieuwe hd pvr2, alleen zijn er nu verschillende versies met minder mogelijkheden
ze willen u om de paar jaar nieuwe hardware verkopen
Nu moet ik een oude versie van de software gebruiken, die nog getest is op de hd pvr
maar gezien er fouten in die versie zitten crasht deze regelmatig

Ik heb het probleem weken met hun gecommuniceerd
is USA, Engeland en Germany en slechts 1 gaf een goed antwoord na een zeer lange tijd
een bepaalde versie van software van een jaar geleden
de andere schreven niets of probeerden weer de hardware in vraag te stellen, was defect.

na een crash moet ik een volledige nieuwe installatie doen, voor het opnieuw functioneert

is een hardware producent verplicht software de leveren die goed met hun hardware werkt? :roll:
(zonder software is de hardware niets waard)
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 feb 2016 10:35

Gelieve geen bedrijven bij naam te noemen, dat is tegen de forumregels.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 22 feb 2016 10:51

Dat lijkt me af te hangen van hetgeen bepaald staat in de eindgebruikersovereenkomst die geleverd werd bij het toestel; daar worden ook de voorwaarden en aansprakelijkheden bepaald (ergens in die ellenlange, kleingedrukte tekst).

Hardware hoeft niet noodzakelijk te worden geleverd samen met software, ook al kan u zonder software niets doen met het toestel. Denk maar aan de verkoop van een pc of laptop zonder operating system. Uiteraard is het in het belang van de fabrikant ervoor te zorgen dat er software bestaat waar het toestel mee werkt, anders zullen de verkoopresultaten snel tegenvallen.

Indien uw garantieperiode verstreken is en de eindgebruikersovereenkomst geen redding brengt (of geen garanties biedt voor het werken met specifieke andere hardware of een beperking in tijd oplegt) dan zijn er m.i. weinig zaken die u kan doen behalve het toestel afschrijven en nooit meer iets kopen bij de fabrikant in kwestie.

Het alternatief zou een rechtszaak zijn, maar gesteld dat daar op grond van contractuele bepalingen een basis voor zou zijn zal dat zodanig duur worden dat rein ogen er zullen willen aan beginnen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 22 feb 2016 11:42

Lees u documentatie en systeem vereisten. Voor welke versie van windows zijn de drivers geschikt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2016 14:20

Gaat het hier om software of om firmware? Ik heb niet veel ervaring met PVR's, maar indien het hier om firmware gaat, is de producent van de hardware hiervoor verantwoordelijk (ongeacht of zij deze firmware al dan niet zelf gemaakt hebben).

Een beetje zoals een Smart-TV: Fabrikant is verantwoordelijk voor het OS van de Smart-TV (zelfs als dit android-based is, om maar iets te zeggen), niet voor de apps die je er kan op installeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 22 feb 2016 15:05

Gaat het hier om software of om firmware? Ik heb niet veel ervaring met PVR's, maar indien het hier om firmware gaat, is de producent van de hardware hiervoor verantwoordelijk (ongeacht of zij deze firmware al dan niet zelf gemaakt hebben).

Een beetje zoals een Smart-TV: Fabrikant is verantwoordelijk voor het OS van de Smart-TV (zelfs als dit android-based is, om maar iets te zeggen), niet voor de apps die je er kan op installeren.
Hoeveel jaar? In welke wetgeving staat dit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2016 16:26

Hoeveel jaar? In welke wetgeving staat dit.
Hoe bedoel je, hoeveel jaar? Valt onder de garantie, hé. Als uw Smart-TV binnen de garantieperiode niet meer goed werkt, is de fabrikant verantwoordelijk. Of dit een hardware of firmware probleem is, speelt voor de consument totaal geen rol. Dus twee jaar, waarbij de eerste 6 maanden de fabrikant moet bewijzen dat het probleem veroorzaakt werd door de consument als hij garantie zou weigeren. Voor een app die niet goed werkt op uw smart TV moet je dan weer niet bij de fabrikant zijn. Welke wetgeving? Wetgeving op garantie / consumentenbescherming...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 22 feb 2016 17:27

Hoeveel jaar? In welke wetgeving staat dit.
Hoe bedoel je, hoeveel jaar? Valt onder de garantie, hé. Als uw Smart-TV binnen de garantieperiode niet meer goed werkt, is de fabrikant verantwoordelijk. Of dit een hardware of firmware probleem is, speelt voor de consument totaal geen rol. Dus twee jaar, waarbij de eerste 6 maanden de fabrikant moet bewijzen dat het probleem veroorzaakt werd door de consument als hij garantie zou weigeren. Voor een app die niet goed werkt op uw smart TV moet je dan weer niet bij de fabrikant zijn. Welke wetgeving? Wetgeving op garantie / consumentenbescherming...
Toestel zal al enkele jaren oud zijn,
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 22 feb 2016 18:39

"ze testen hun software alleen nog op hun nieuwe hardware"
"Nu moet ik een oude versie van de software gebruiken, die nog getest is op de hd pvr maar gezien er fouten in die versie zitten crasht deze regelmatig"

Het lijkt mij dus om een update te gaan op oude hardware.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 feb 2016 19:06

Toestel zal al enkele jaren oud zijn,
Lees ik niet meteen in de openingspost? Dit soort toestellen is na een jaar "verouderd", hoewel de wettelijke garantie dan nog lang niet verlopen is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

#11 , 05 jun 2016 08:22

ondertussen is het probleem opgelost,
ik heb naar 3 service centers gemaild
Duitsland, G.B., en USA
bij alle drie zijn andere antwoorden binnengekomen!
slechts 1 gaf het juiste antwoord, (USA) een bepaalde update werkte nog met het toestel, van de tientallen update die er bestaan
(duitsland) de andere staken op een defect toestel, (G.B.) de andere lulde maar wat ik allemaal moest doen, terwijl uit mijn vraag alles reeds duidelijk was, rond de pot draaien, mij gedurende weken bezig houden. Bij USA heeft het meer dan een maand geduurd voor antwoord, G.B. zeer snel maar dan werd ik nog gekker, steeds antwoorden en weer een onbenullig antwoord krijgen, Duitsland onregelmatig, wou er snel van af zijn, het afschuiven, koop een nieuw bleek al snel, wat ze altijd gedaan hebben, koop nieuw en uiteindelijk bleek het steeds de software te zijn.
Duitsland is bevoegd is voor de service in de BeNeLux.

men test de nieuwe software vermoedelijk niet meer op het oude toestel en dus de nieuwe software werkt er niet meer op. Ook werd er nergens geen melding van gemaakt, nonchalance.
Ik vermoed dat dit ook niet kan dat de nieuwe software niet werkt op de oude hardware, terwijl de hoofdchip hetzelfde is gebleven, en dat dit niet gemeld word aan de dienst service en deze geen contact hebben met de programmeurs is slecht management.
Als er een betere PVR op de markt was, had ik reeds veranderd. De nieuwe toestellen kunnen nog steeds niet meer dan de oudere, dezelfde functionaliteit zijn de duurste uit het gamma nu geworden, het toestel +/- 5 jaar oud. De EU moet daar dringend iets aan veranderen zodat toestellen een veel langere levensduur krijgen, het steeds vernieuwen van toestel is er alleen om de consument te verleiden een nieuw toestel te kopen, de kwaliteit verbeterd er weinig tot niets op. Het word alleen maar goedkoper en dus sneller kapot. Met rampzalige gevolgen voor mens en natuur.

Ik heb net hetzelfde probleem nu met een samsung GSM van + 5 jaar oud, met een kleine GSM kan men naar FM radio luisteren, met mijn Ipad en smartphone van hetzelfde merk gaat dat niet of moet ik het downloaden via het net en dat kost geld. Een abonnement en transmissie kosten. De GSM is dan ook nog eens water en stofdicht en bij verlies heb ik hem dubbel en goedkoop en geen aantrekking voor dieven. Spijtig genoeg worden de koptelefoon aansluiting mico usb niet meer gemaakt voor dit toestel. Het is een slechte koppeling want al de kabels gaan na een tijd stuk. En de micro usb is geen standaard geworden voor koptelefoon aansluiting en zit ik met de sigaren want zonder koptelefoon kan ik geen FM meer beluisteren. De antenne is de koptelefoon verbinding. Ik heb contact opgenomen met de producent en deze zeggen dat het niet meer verkrijgbaar is bij hun en op het internet vind ik het ook nergens meer wat hij eveneens bevestigde. Dit kan natuurlijk niet dat snoeren, accu's of andere noodzakelijke zaken voor een werkend product te houden niet meer verkrijgbaar zijn. En ik spreek dan van periodes van 20 tot 25 jaar net zoals bij voertuigen die ook deze termijnen van wisselstukken hebben, zodat de producenten ook betere producten zullen maken met langere levensduur en minder frequent nieuwe producten op da markt brengen en standaardisering.

Ik kan een klacht indienen maar mijn vertrouwen in de justitie is totaal weg en de consumentendienst van Belgie en EU zal dat direct niet veel veranderen, voor daar iets van komt dan ben ik al dood.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

TheJudge007
Berichten: 366

#12 , 05 jun 2016 09:04

Vermits het topic nog actief is (#11), nog even dit
Denk maar aan de verkoop van een pc of laptop zonder operating system.
Strikt genomen moet het toestel in Belgie met een OS geleverd worden dacht ik. Daarom zet men er minimum FreeDOS op. In principe voegt de laptop of PC fabrikant er een link bij waar de software kan downgeload worden of word deze op een CD of DVD meegeleverd. Er zijn trouwens nog maar weinig fabrikanten die een PC of laptop verkopen zonder OS.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 05 jun 2016 09:22

Vermits het topic nog actief is (#11), nog even dit
Denk maar aan de verkoop van een pc of laptop zonder operating system.
Strikt genomen moet het toestel in Belgie met een OS geleverd worden dacht ik. Daarom zet men er minimum FreeDOS op. In principe voegt de laptop of PC fabrikant er een link bij waar de software kan downgeload worden of word deze op een CD of DVD meegeleverd. Er zijn trouwens nog maar weinig fabrikanten die een PC of laptop verkopen zonder OS.
Dat is niet wettelijk verplicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheJudge007
Berichten: 366

#14 , 12 jun 2016 02:51

Dat is niet wettelijk verplicht.
Er werd bij tot hiertoe steeds gezegd dat dit verplicht was. Het OS is in feite de motor. Dus U bedoelt dat een computer kan geleverd worden zonder OS ? FreeDOS is ook een OS. Hoe kan je dan weten dat de computer werkt ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 12 jun 2016 07:30

Lunix is een meer gebruikte software, kloon PC in computerwinkels daar kies je meestal zelf, met of zonder software.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”