Incasso horror

ThinkTwice
Topic Starter
Berichten: 5

Incasso horror

#1 , 15 feb 2016 17:15

1/ ik ontvang een brief van een incassobureau met dreiging om binnen de 5 werkdagen een bedrag te voldoen dat ik totaal niet kan plaatsen (515€)
2/ Blijkt dat een internetprovider die factuur nooit naar mij heeft gestuurd, maar op 8 december aan een incasso overmaakt, terwijl de vervaldatum vd factuur pas 3 weken later is, nl op 28 december
Reden : laatste 2 factuurtjes met belachelijk klein bedrag (30€) waren door mij te laat betaald, wat ze als betaalverzuim zagen en dus blijkbaar op deze laatste factuur in onze overeenkomst ineens een incasso inschakelen
3/ bedrag dat incasso in de brief vermeldt en factuur komen niet overeen (515€ vs 465€)
4/ incasso geeft telefonisch toe dat ze het zelf ook raar vinden dat ze moeten optreden voor een factuur die pas over 3 weken vervaldatum heeft
5/ brieven blijven volgen van incasso met steeds fout bedrag (515€ en nadien 595€) en nooit een vermelding waarom (breakdown)
6/ op 9 januari vraagt de dossierbeheerder via email of ik nu de factuur wil voldoen (465€), ik antwoord dat ik dit bedrag vd factuur zal betalen en niet wat op hun biefwisseling staat, ik zend hen ook een betaalbewijs op 15 jan
7/ ik vraag hen tot 2 maal toe in een email of ze de betaling goed hebben ontvangen, echter zonder antwoord
7/ meer dan 2 weken later, op 2 febr, ontvang ik opnieuw een dreigbrief met nog steeds dat torenhoge bedrag van 595€
8/ waarschijnlijk hadden zij hun ontvangen betalingen vd afgelopen 2 weken nog niet in het systeem gezet, wel tof dat als je zomaar ingaat op hun schrijven dat je dus zomaar continu foute bedragen betaalt en NOOIT een uitleg waarom.
9/ ik verweer dat ik alles netjes betaald heb en dus niet begrijp waarom ik hen 595€ moet betalen.
10/ enkele dagen later een nieuwe brief met 131€ te betalen, het bedrag danst blijkbaar continu op en neer...
11/ Ik neem opnieuw telefonisch contact en niemand kan me vertellen wat die 131€ betekent en ook niet waarom men niet antwoordt op mijn mails
12/ Een week later ontvang ik vandaag een email met de dreiging om binnen de 5 werkdagen de 131€ te voldoen, want het zijn incassokosten
13/ grap is dat ik nu mijn oorspronkelijke factuur opnieuw heb opgedaan en merk dat de leverancier onterecht btw heeft gerekend (80€) tussen belgie en nederland : hun antwoord = factuur is aangepast, contacteer het incassobureau maar
Dit is gewoon 1 grote horror die mij al meer dan 2 maanden in de greep houdt

Mijn vraag is : kan dit allemaal zomaar?
Want nu moet ik dus van het incasso 80€ vorderen voor die onterecht gevorderde btw, die ik wslijk nooit zal terugkrijgen.

En wat doe ik met alle tijdverspil, zorgen, slapeloze nachten die ze me afgelopen 2 maanden onterecht bezorgd hebben? Ik heb een sterk gevoel van onrecht dat me hier is aangedaan.
Ik vraag me af of ik nu de dreiging eens kan omdraaien en hen een schadevergoeding eisen voor het horrorverhaal dat ik heb doorstaan, de wekelijkse dreigbrieven, de telefoontjes etc + de btw van 80€ die ik dien terug te krijgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 feb 2016 11:27

“Art.3.§ 1. In het kader van een minnelijke invordering van schulden wordt iedere gedraging of praktijk die het privéleven van de consument schendt of hem kan misleiden, alsook iedere gedraging of praktijk die een inbreuk maakt op zijn menselijke waardigheid, verboden...Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
Zie uw onderliggende overeenkomst daartoe zorgvuldig na.

“Art.6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument.Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
Zie zelf voornoemd §2 zorgvuldig na.

“Art.9.De voorzitter van de rechtbank van koophandel stelt het bestaan vast en beveelt de staking van een zelfs onder het strafrecht vallende daad die een inbreuk op de bepalingen van deze wet uitmaakt.Art.10.De vordering tot staking wordt ingesteld op verzoek van :1° de belanghebbenden...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 17 feb 2016 11:33

Onterecht btw gerekend ? Ben je dan geen particulier ? Is er dan niet meer aan de hand en ben je daar geen klant meer ?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 17 feb 2016 11:42

“Art.3.§ 1. In het kader van een minnelijke invordering van schulden wordt iedere gedraging of praktijk die het privéleven van de consument schendt of hem kan misleiden, alsook iedere gedraging of praktijk die een inbreuk maakt op zijn menselijke waardigheid, verboden...Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
Zie uw onderliggende overeenkomst daartoe zorgvuldig na.
Wanneer dit effectief gebeurt, kan dit worden beschouwd als afpersing? En bij gevolg een totale kwijtschelding van de schuldvordering?

Terug naar “Andere”