annulatie vakantie

PeterZ
Topic Starter

annulatie vakantie

#1 , 13 feb 2016 21:21

hallo,
2 maanden geleden boekte ik telefonisch een vakantieverblijf in Frankrijk bij Belgen waar ik in 2014 ook geboekt heb.
alles verliep telefonisch en we bepaalden de data voor augustus , hij vroeg een voorschot van 300€ over te schrijven.
Dat deed ik onmiddellijk ,maar 's avonds zag ik in mijn agenda dat die periode helaas voor mij niet kon doorgaan.
Nog diezelfde avond belde ik dus terug en vroeg om dit te annuleren en mijn geld terug te storten.
2 maanden later, na 6 telefoongesprekken en onbeantwoorde mails heb ik mijn voorschot nog niet terug.
ik probeer vriendelijk en geduldig ieder verhaaltje (ga ik jullie besparen) te slikken, er wordt dus telkens beloofd dat ze er mee bezig zijn ..............maar het komt er echt niet van , conclusie ze willen niet terugbetalen.
dus ik had 9 maanden voordien geboekt en een voorschot betaald, echte reservaties kunnen ze niet mislopen zijn.
bij het laatste telefoongesprek zei hij zelfs dat die periode zeker niet meer doorgaat voor mij, en op de site waar hij verhuurt staat augustus nog vrij.
er werd geen contract opgemaakt ,

wat kan ik het beste doen in dit geval, een rechtszaak zal mij meer kosten dan 300€
heb al info gevraagd bij de Politie, zij adviseren van aangifte te doen ,dit is oplichting, diefstal en misbruik van vertrouwen

veel dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 feb 2016 21:27

Dit is een burgerlijk geschil, politie kan hier niet in tussen komen. Ik ken te weinig af van de Franse wetgeving, maar het zou goed kunnen dat ze niet verplicht zijn het voorschot terug te betalen aangezien u de overeenkomst eenzijdig hebt verbroken.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2016 09:02

Voor wat neemt men een anulatie verzekering denkt u ?

Door het feit dat je u overeenkomst heeft verbroken ben je je voorschot kwijt, en een mondelinge overeenkomst langs de telefoon is evenveel waard als een geschreven overeenkomst.
Daar zal je niks kunnen aan doen, mocht hij je dit toch terug geven wat hij niet hoeft, is het een toffe pee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Xenophon

#4 , 14 feb 2016 09:41

De persoon is een particulier en geen professionele verhuurder van vakantieverblijven? Staat er ergens iet in algemene voorwaarden (op een site of iets dergelijks) voor reservering en annulering?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis

#5 , 14 feb 2016 10:35

Voor wat neemt men een anulatie verzekering denkt u ?
.
Een annulatieverzekering komt voor gevallen als deze nooit tussen.

denlowie

#6 , 14 feb 2016 10:48

Wanneer kun je beroep doen op je een annulatie verzekering

hier enkele stukjes van verzekeringen.be

- wegens professionele redenen : opzeg van de arbeidsovereenkomst door de werkgever, bij onvrijwillige werkloosheid, intrekking van het toegekende verlof indien de persoon die jou moest vervangen ziek is,...

- wegens familiale omstandigheden : ontwrichting van het huwelijk, ontbinding samenlevingscontract,...

-andere oorzaken : het overlijden of de hospitalisatie van een lid van het onthaalgezin, je aanwezigheid als getuige voor de rechtbank, herexamens, weigering en/of diefstal van visum, verdwijning van een gezinslid dat onder hetzelfde dak woont,...

Ik weet dat er verschillen bestaan in die verzekeringen .

PeterZ
Topic Starter

#7 , 14 feb 2016 10:57

De Franse wetgeving speelt hier niet, het zijn Belgen die een 2de verblijf hebben in Frankrijk.
idd de persoon is een particulier ,ik wist niet zoals denlowie zegt dat een mondelinge overeenkomst langs de telefoon evenveel waard is als een geschreven overeenkomst?????? de adv. staat op een gewone website in Belgie waar men van alles te koop aanbiedt, er staan nergens algemene voorwaarden op de site.
ik heb het contract van 2014 er even bijgehaald: Annulatie:U betaald 50% van de totale huurprijs,vanaf reservering tot 1 maand voor de afreisdatum.

het is een beetje mea culpa, ben te impulsief geweest....maar ik kan niet begrijpen dat iemand die totaal geen schade lijdt door mijn annulatie zomaar 300€ incasseert en mij 2 maanden loze beloftes maakt.
conclusie: ik kan dit geld bv via de vrederechter niet terugeisen,heb ik juridisch geen verhaal?

bedankt voor alle snelle reacties,
misschien ben ik te naïef voor deze maatschappij.......

denlowie

#8 , 14 feb 2016 11:02

ik wist niet zoals denlowie zegt dat een mondelinge overeenkomst langs de telefoon evenveel waard is als een geschreven overeenkomst??????

.
Dit is natuurlijk moeilijker te bewijzen, het is daarom dat zeer veel firma's hun gesprekken opnemen.

In u geval is het bewezen daar je u betaling heeft gedaan.

LeenW

#9 , 14 feb 2016 11:03

De verhuurder moet geen schade kunnen aantonen, het punt is dat u eenzijdig een overeenkomst verbreekt.

Xenophon

#10 , 14 feb 2016 11:05

M.i. kan u niets ondernemen. Al helemaal niet indien uit de vorige overeenkomst blijkt dat 50% van de prijs verschuldigd is bij annulatie; mogelijk komt u er nog 'goedkoop' vanaf.

Wat ik niet begrijp is dat men u aan het lijntje houdt; ik zou gewoon geantwoord hebben dat conform de overeenkomst die 300 Euro niet terug betaald worden bij wijze van contractuele schadevergoeding. Of er daadwerkelijk schade werd geleden of niet kan u ook onmogelijk zeker weten: misschien wilde iemand anders net de minuut nadat u initieel gebeld had wel huren. Maar dat speelt eigenlijk geen rol. Volgende keer eerst uw agenda checken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis

#11 , 14 feb 2016 11:53

U had kunnen voorstellen om uw vakantiehuur te verschuiven naar een periode die wel in uw agenda past?

@denlowie
Er is zeker verschil in voorwaarden tussen verschillende annulatieverzekeringen maar in essentie komen ze allemaal op het zelfde neer 'bescherming tegen ernstige onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de verzekerde'. Dus die gelden nooit wanneer je niet goed in je agenda gekeken hebt, ook niet wanneer je bv van gedacht zou veranderen.

PeterZ
Topic Starter

#12 , 14 feb 2016 12:06

dat is juist het punt, had ik direct duidelijk te horen gekregen dat zij wettelijk dit voorschot nooit terugbetalen had ik echt wel mijn agenda kunnen aanpassen, zelfs voor deze periode ging dit nog lukken,dan had ik nog iets gehad aan mijn 300€
zoals Xenophon terecht opmerkt:Wat ik niet begrijp is dat men u aan het lijntje houdt.....
zoals ik al zei, kan of wil hij zelfs voor die periode niet meer verhuren aan mij, misschien wel voor volgend jaar vertelde hij nog.

Terug naar “Andere”