Beste
Ik ben Nederlander wonende in België en gebruik hier een E+ kaart (ipv Belgische identiteitskaart)
Via travelbird had ik een citytrip geboekt voor mijn twee kinderen en mijzelf. We zouden vliegen met ryanair. Thuis had ik reeds ingecheckt voor onze vluchten en hiervoor de informatie van de reisdocumenten ingevoerd. Dit gaf geen enkel probleem.
Eenmaal aangekomen bij de Gate hebben ze ons geweigerd op het vliegtuig te gaan, omdat zij de E+ kaart niet aanzien als identiteitskaart (hoewel dit online bij het inchecken dus geen probleem gaf). Als extra informatie gaf de mevrouw aan de Gate nog dat zij dit vrijwel dagelijks tegen komen en dat zij ook geen vervangdocumenten van de politie bij diefstal van identiteitskaart aanvaarden (dit laatste niet echt ter zake doende voor dit geval, maar klonk voor mij als leek wettelijk dubieus). Verder stuurde zij ons door naar Brussels airlines om daar nieuwe vliegtickets te kopen, omdat mijn E+ kaart bij hen (en andere Europese maatschappijen) wel geaccepteerd worden. Uiteindelijk hebben wij geen andere tickets meer kunnen bemachtigen (die voor ons budget en de tijdsbesteding interessant waren) en zijn we dus naar huis mogen keren.
Nu vraag ik mij af of zij voor een vlucht binnen de EU mijn E+ kaart mochten weigeren en of het wettelijk legaal is dat er een verschil zit in acceptatie met het online inchecken en het inchecken bij de Gate.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen om dit verder uit te zoeken
Met vriendelijke groet
Mieke