Problemen met pakketje uit china

hansketje
Topic Starter

Problemen met pakketje uit china

#1 , 21 nov 2015 00:59

Hallo,

ik heb een bestelling gedaan in china van chinese speelgoedblokjes.
deze zijn in bewaring genomen door de douane en er werd mij verteld voor het vermoeden van namaakgoederen.
Maar voor ik deze besteld had heb ik een artikel gevonden waar het volgende vermeld stond:

Lego-klonen verschijnen al langer op de markt, maar de afgelopen jaren wist Lego de concurrentie nog juridisch de baas te blijven. Na een uitspraak van het Europese Hof in september 2010 is Lego het alleenrecht op zijn bouwstenen kwijtgeraakt.

Kan men dit dan tegenhouden en zo ja moet ik mij hier zomaar bij neerleggen of kan ik er nog iets aan doen?
En wat zou het mij kosten als het effectief toch vernietigd word?

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 21 nov 2015 01:21

Het is niet omdat lego geen alleenrecht meer heeft, dat men het gewoon als namaak mag verkopen. Dit wordt nu onderzocht, als alles in orde blijkt, krijgt u het pakketje gewoon met wat vertraging.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 nov 2015 16:19

En als het niet in orde is en het was een klein pakket voor persoonlijk gebruik dan volgt waarschijnlijk een verzoek tot vrijwillige afstand en een boete van de douane. Of indien u pech heeft een uitnodiging tot betaling van allerhande kosten, o.a. de vernietiging, van de vertegenwoordiger van de rechthouder (Lego) en dan zal het meer kosten, vooral indien het bedoeld was voor de verkoop.

Het staat u vrij ingeval van een voorstel tot schikking dit af te wijzen, daarna volgt dan een procedure, civiel of bij flagrante toestanden en grote hoeveelheden strafrechtelijk.

Over welke hoeveelheden spreken we hier en werd het verkocht als zijnde 'Lego'? Persoonlijk gebruik of commercieel? Voor een onschuldige ziel lijkt u toch net iets te veel research te hebben gedaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

hansketje
Topic Starter

#4 , 21 nov 2015 19:19

Het gaat hier om drie verschillende doosjes die verkocht werden als 'building blocks'. Het was voor persoonlijk gebruik en dat artikel ben ik maanden geleden toevallig tegen gekomen op het net bij het zoeken naar tweedehands echte lego.

het ging om het volgende:

Western-style villa house toys Brick
Western-style house toys Brick
Commercial Street series toys Block Brick Wange

Terug naar “Andere”