Beste,
Korte situatieschets:
Mijn partner en ik zijn wettelijk samenwonend, kinderloos en hebben 2 jaar geleden een huis gekocht. Ik heb toen €50.000 meer geïnvesteerd en dit is beschreven bij de notaris dat wanneer het huis verkocht wordt, ik eerst €50.000 niet geïndexeerd krijg en de rest wordt 50/50 verdeeld. Maandelijks draag ik 60% van de kosten omdat ik meer verdien.
Nu willen we ons huis verder verbouwen, maar mijn partner is een minder goede spaarder als mij (en ik verdien ook wel meer). Ik kan €24.000 investeren en zou dit dan willen verdelen dat we beide €12.000 investeren. Ik zou dan €12.000 aan mijn vriendin lenen en zou dit dan op papier willen zetten dat ik dit bedrag renteloos terug krijg wanneer we uit elkaar zouden gaan (dus zonder afgsproken einddatum). Zo zou ik dan €62.000 krijgen wanneer we ons huis moeten verkopen bij een eventuele breuk.
Ik hoop natuurlijk dat dit nooit gebeurd, maar ik heb toch graag de zekerheid dat ik mijn gespaarde geld terug kan krijgen.
Kan dit via een schuldbekentenis? En waarop moeten we zeker letten? We zouden dit niet via de notaris willen doen omdat dit dan weer geld kost.
Alvast bedankt voor het advies.
Gr.