Geld lenen aan partner via schuldbekentenis?

Zubrovka
Topic Starter

Geld lenen aan partner via schuldbekentenis?

#1 , 23 okt 2015 19:48

Beste,

Korte situatieschets:
Mijn partner en ik zijn wettelijk samenwonend, kinderloos en hebben 2 jaar geleden een huis gekocht. Ik heb toen €50.000 meer geïnvesteerd en dit is beschreven bij de notaris dat wanneer het huis verkocht wordt, ik eerst €50.000 niet geïndexeerd krijg en de rest wordt 50/50 verdeeld. Maandelijks draag ik 60% van de kosten omdat ik meer verdien.

Nu willen we ons huis verder verbouwen, maar mijn partner is een minder goede spaarder als mij (en ik verdien ook wel meer). Ik kan €24.000 investeren en zou dit dan willen verdelen dat we beide €12.000 investeren. Ik zou dan €12.000 aan mijn vriendin lenen en zou dit dan op papier willen zetten dat ik dit bedrag renteloos terug krijg wanneer we uit elkaar zouden gaan (dus zonder afgsproken einddatum). Zo zou ik dan €62.000 krijgen wanneer we ons huis moeten verkopen bij een eventuele breuk.
Ik hoop natuurlijk dat dit nooit gebeurd, maar ik heb toch graag de zekerheid dat ik mijn gespaarde geld terug kan krijgen.

Kan dit via een schuldbekentenis? En waarop moeten we zeker letten? We zouden dit niet via de notaris willen doen omdat dit dan weer geld kost.

Alvast bedankt voor het advies.

Gr.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 okt 2015 20:08

Waarom renteloos? Indexeer het tenminste of laat het omzetten pro rata de waarde van het vastgoed, zoniet loopt u het risico dat over een langere periode uw investering die helemaal weggeërodeerd wordt.

Let op hoe u eea doet, ik adviseer u toch om advies van een advocaat of notaris in te winnen zodat het klopt, een schuldbekentenis is bv iets heel specifieks dat aan vormvereisten gebonden is of het is waardeloos:

Art. 1326 BW:
Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt.
Uitgezonderd ingeval de akte uitgaat van kooplieden, ambachtslieden, landbouwers, wijngaardeniers, dagloners of dienstboden.

En er zitten nog een aantal andere angels aan. Persoonlijk denk ik dat indien u het doet, u het beter goed doet en zeker bent. Anders kan u net zo goed vertrouwen op eeuwigdurend geluk (wat ik u toewens) en niets op papier zetten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#3 , 25 okt 2015 10:10

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Bij ontbreken van huwelijk is er geen ‘gemeenschappelijk vermogen’ doch wel een onverdeeldheid.

‘Ik heb toen €50.000 meer geïnvesteerd en dit is beschreven bij de notaris dat wanneer het huis verkocht wordt, ik eerst €50.000 niet geïndexeerd krijg’
Dit verdelingsbeding wijzigt de eigendomstoewijzing uit voornoemd art.577-2,§2 niet. Het was en blijft echter mogelijk die eigendom toe te wijzen in functie van de gedane beleggingen.

Een onderhandse akte conform art.1326 B.W. geldt niet tegen derden. Verkieslijk is dus een authentieke notariële akte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”