zware waterlek van 200.000 liter, moet ik dat water betalen?

ThunderIn The Sky
Topic Starter

zware waterlek van 200.000 liter, moet ik dat water betalen?

#1 , 11 sep 2015 09:07

Hallo,

gisteren belde mijn buurman me om te zeggen dat hij een enorm gespuit hoorde vanuit mijn woning. Toen ik eraan kwam zag ik dat de kruipkelder
reeds volledig aan het overlopen was naar buiten toe en heb ik de hoofdkraan dichtgezet omdat de lekkage vanuit de kruipruimte kwam.
Nu heb ik geconstateerd op mijn teller dat er op die tijd 200.000 liter water uitgespoten is, gelukkig alles onder het huis maar wel voor 800 euro water.
De watermaatschappij Pidpa was gisteren wel het water komen openzetten voor de nieuwbouw naast mijn woning, ik weet niet of dit de oorzaak kan geweest zijn door een plots drukverschil in de waterleiding.
Ik heb nog geen contact opgenomen met Pidpa, ik wou graag even hier op dit forum advies vragen of er een mogelijkheid is dat ik die rekening van 800 euro ga kunnen betwisten. En welke stappen ik best onderneem.

graag snel advies,
bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2015 09:50

Als de lek na de watermeter is dan is dit op u kosten, wanneer het voor de meter is, dan is het op de kosten van de water maatschappij .

Als je ziet op de meter dat je 200.000 liter heeft verbruik zal dit op u kosten komen, de water maatschappij kan toch niet opdraaien omdat bij je de leidingen niet dicht zijn, je loodgieter er over aanspreken en als dit nieuwbouw is zal je misschien nog garantie hebben bij de loodgieter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

polk

#3 , 11 sep 2015 10:03

Hoe weet u dat het lek 200.000 liter bedroeg? Schrijft u elke dag uw meterstand op?

200.000 liter water vult een zwembad van 10m * 10m * 2m

Reclame

k.b.

#4 , 11 sep 2015 10:15

Op zijn meter natuurlijk ... de kruipkelder in en dan de ondergrond in ...
Ik wil nog wel opmerken dat een dergelijke massa water niet op een korte tijd kan weggelopen zijn ...
Dat kan dus mijns inziens zeker niets te maken hebben met het openzetten van de voorzieningen naast uw deur ...

Mogelijks wel met werkzaamheden eerder ( bvb fundering van deze woning ) ...
Of was de buis ergens gewoon uit elkaar gesprongen ?

En garantie bij de loodgieter ? Mogelijks wel een kosteloze hertselling , doch uw waterverbruik ... dat denk ik niet

k.b.

denlowie

#5 , 11 sep 2015 10:19

200.000 liter water vult een zwembad van 10m * 10m * 2m
Vind dit ook zeer veel als dit van een lek komt moet dit een paar dagen geduurd hebben.

+/- 600 liters per uur bij een aansluiting van 3/4 '', en een lek zal natuurlijk veel kleiner zijn dan een buis die het water spuit.

200.000 liter is ongeveer een 7 a 8 tankwagens
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

k.b.

#6 , 11 sep 2015 10:41

Kan perfect al een half jaar een kleine lek zijn geweest ( wat door de kruipkelder de bodem in ging) en nu door de drukstoot zijn vergroot tot een "hoorbare" lek ... zijn geworden met ophoping van massa water ...

k.b.

mjers

#7 , 11 sep 2015 11:08

die een verzoek voor minnelijke schikking in bij uw waterbedrijf...

mava105

#8 , 11 sep 2015 15:30

Zonder de oorzaak te weten van het lek, blijft het hier gissen. Als de buurman het water HOORDE spuiten zal het wel geen lekje geweest zijn zeker, eerder een breuk van de leiding. En een drukstoot zal het ook wel niet geweest zijn, want de installatie dient voorzien te zijn van een drukregelaar

ThunderIn The Sky
Topic Starter

#9 , 11 sep 2015 21:49

Toen ik er aankwam hoorde ik het water ook echt spuiten vanop 10 meter op de straat. En de watermeter ratelde als een mitrailette dus heb die heel snel dichtgezet maar het kwaad was al geschied. Het kan maximum van enkele dagen geleden zijn. De lek of breuk zit onder het huis in de kruipruimte waar ik momenteel niet aankan omdat er een vloer ligt bovenop het luik dat toegang geeft tot die ruimte. Het huis staat er 10 jaar, is een vakantieverblijf, watermeter stond op 30.000 (op 10 jaar tijd), staat nu op 230.000. Ik heb de raad gekregen om een erkende loodgieter de breuk te laten vaststellen en dan zou Pidpa een deel van de waterkosten op zich nemen. Ben benieuwd.

Terug naar “Andere”