De Lijn weigert abo 1 jaar uit te reiken aan houder attest VT.

TheJudge007
Topic Starter

De Lijn weigert abo 1 jaar uit te reiken aan houder attest VT.

#1 , 03 sep 2015 16:27

Onlangs werd mij door iemand gemeld dat hem een VT (verhoogde tegemoetkoming of WIGW) abonnement bij De Lijn werd geweigerd omdat hij +65 is.

Nergens kan in de statuten of reglementen van De Lijn gevonden worden dt iemand met een recht op vehoogde tegemoetkoming een jaarobonnement van De Lijn kan geweigerd worden indien hij +65j is.

Een abonnement voor 1 jaar met VT statuut kost €50. Een Mobib kaart +65 kost bij De Lijn ook 50€. Ik zie niet in waarom iemand van +65 dan niet kan kiezen voor een VT jaarobonnement ipv een Mobib kaart (die bovendien nog € 5 aan admininistratie kost. Is dit geen vorm van discriminatie op basis van ouderdom ?

Een +65 zou in principe mogen kiezen tussen een van de 2. Aan het loket werd hem gezegd dat dit niet kan omdat hij een soort contract met De Lijn zou afgesloten hebben bij het aanvaarden van zijn Mobib +65 kaart. De kaart is nu toch echter waardeloos en vervallen indien niet vernieuwd ?

Er kunnen mijns inzien nog andere redenen zijn waarom iemand van boven de 65j liever een jaarabo VT neemt ipv Mobib kaart +65j. Je doet dan bvb niet mee aan de statistieken van De Lijn, je moet niet steeds je kaart "scannen" bij het opstappen en kan dus vlugger plaatsnemen, etc..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 sep 2015 17:00

Het lijkt mij dat de mobib-kaart de toekomst is, lijkt mij dus logisch dat De Lijn voor dezelfde prijs naar de mobib gaat. Ik snap eigenlijk het probleem niet echt, de 5 euro is al betaald want hij heeft al een mobibkaart?

TheJudge007
Topic Starter

#3 , 03 sep 2015 17:11

Ik denk dat de 5 € al betaald is. Maar afgezien van dat heeft die reiziger van +65 met een VT attest niet de keuze om te kiezen voor een VT abo ipv. een Mobib. Het is vooral dat er nergens in de reglementen of de website van De Lijn iets over te vinden is dat die reiziger van +65 MOET kiezen voor een Mobib kaart. Het ontbreken van enige regels geeft volgens mij de reiziger het recht te kiezen. Ook de andere elementen vermeld zouden de reiziger het recht moeten geven om te kiezen voor een jaarabo VT ipv van Mobib +65. Het probleem is echter ook meer het principe denk ik.

Reclame

LeenW

#4 , 03 sep 2015 17:19

En was u dat niet die ook principieel de gratis Wifi bij De Lijn aanvocht?

Ik wil maar zeggen, er zijn hier op dit forum veel mensen met echte problemen..

TheJudge007
Topic Starter

#5 , 03 sep 2015 18:00

Misschien werkt u bij De Lijn en zijn zij uw werkgever. Vandaar misschien ook uw pro De Lijn houding. Trouwens wat heeft het een met het ander te maken. En dat echte probleem dat u aanhaalt, zit eerder bij uzelf denk ik. Namelijk alles klakkeloos aanvaarden zonder mopperen.

U snapt blijkbaar ook niet dat als men over gratis Wifi spreekt bij De Lijn, het gewoon boerenbedrog is van De Lijn indien men dan slechts over een fractie van het internet aanbod kan beschikken dat men op andere gratis Wifi locaties heeft, of is dat te technisch voor u ?

LeenW

#6 , 03 sep 2015 18:07

Misschien werkt u bij De Lijn en zijn zij uw werkgever. Vandaar misschien ook uw pro De Lijn houding. Trouwens wat heeft het een met het ander te maken. En dat echte probleem dat u aanhaalt, zit eerder bij uzelf denk ik. Namelijk alles klakkeloos aanvaarden zonder mopperen.
Helaas, geen werknemer van De Lijn. En als er geen werkelijk probleem is, moet men ook niet mopperen. Verzuurde zeurpieten, noemt men die mensen wel eens.

U snapt blijkbaar ook niet dat als men over gratis Wifi spreekt bij De Lijn, het gewoon boerenbedrog is van De Lijn indien men dan slechts over een fractie van het internet aanbod kan beschikken dat men op andere gratis Wifi locaties heeft, of is dat te technisch voor u ?
Als u daar terug over wil beginnen, blijf dan in dat topic. Maar aangezien iedereen u in dat topic ongelijk heeft gegeven, zal de technische incompetentie eerder bij u liggen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 sep 2015 19:58

[quote="LeenW. Verzuurde zeurpieten, noemt men die mensen wel eens.
.[/quote]
Of moppersmurfen. :lol: Het voornaamste is dat die persoon voor 50 € per jaar kan rondrijden. Moet daar dan nog eens een aantal speciale documenten voor worden opgemaakt, of worden die nog voor iets anders (illegaal) gebruikt

denlowie

#8 , 03 sep 2015 20:33

En verhoogde tegemoetkoming of WIGW, +65 is niet 50€ maar 40€ !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#9 , 03 sep 2015 23:09

Dan is het wel iets anders natuurlijk, maar ben je daar wel zeker van Lowie? Op de site van De Lijn zie ik 50 staan.

TheJudge007
Topic Starter

#10 , 04 sep 2015 02:17

Helaas, geen werknemer van De Lijn. En als er geen werkelijk probleem is, moet men ook niet mopperen. Verzuurde zeurpieten, noemt men die mensen wel eens.
Omdat U om welke reden dan ook er geen probleem in ziet mag blijkbaar niemand anders daar ook een probleem mee hebben. U kan dan meteen bijna iedereeen die hier met een probleem op het forum komt over dezelfde kan scheren. Weinig objectief vind ge zelf niet ?

TheJudge007
Topic Starter

#11 , 04 sep 2015 02:28

Als u daar terug over wil beginnen, blijf dan in dat topic.
Bent U het niet zelf die daarover terug begonnen bent ? Ik citeer U hier nogmaals in uw post #4 "En was u dat niet die ook principieel de gratis Wifi bij De Lijn aanvocht ?" Ik kan zo'n opmerking in een totaal ander topic dan ook missen vermits het hier niet aan de orde is. U gebruikt verwerpelijke methodes om toch koste wat koste een goede indruk te halen.

TheJudge007
Topic Starter

#12 , 04 sep 2015 02:36

Moet daar dan nog eens een aantal speciale documenten voor worden opgemaakt, of worden die nog voor iets anders (illegaal) gebruikt
Voor wat voor soort illegaal gebruik zoiets zou kunnen dienen weet ik niet. Ik kan in elk geval niets bedenken, en zou er dan al zeker niet aan meedoen. Touwens illegalen reizen gratis, men kan ze niet nl. beboeten.

Maar wat wel zeker is, is dan men bij het opstappen op de tram geen Mobib kaart hoeft te scannen en dus sneller kan gaan zitten, vooraleer jongeren een plaats nemen. Misschien telt zoiets voor sommigen.

denlowie

#13 , 04 sep 2015 08:50

Dan is het wel iets anders natuurlijk, maar ben je daar wel zeker van Lowie? Op de site van De Lijn zie ik 50 staan.

Daar ben ik 100% zeker van, en het staat wel degelijk op de website van de lijn .

https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... antie.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#14 , 04 sep 2015 12:28

De gewone abo's zullen binnen afzienbare tijd toch verdwijnen en alles zal via de Mobibkaart verlopen, omdat de Lijn dan het juiste aantal passagiers op elk moment van de dag kan tellen. Met de huidige abo's is dat niet mogelijk.

TheJudge007
Topic Starter

#15 , 04 sep 2015 15:54

Lowie ge slaat de bal wel heel erg mis hoor, dat tarief van € 40 is niet voor VT (verhoogde tegemoetkoming) maar enkel voor VG (vervoersgarantie). ttz bvb. asielzoekers, leefloners enz.. Ge slaat de bal nu al 2x mis achter elkaar. Maak van uw 100% zeker maar ineens 0% zeker. We spreken hier in mijn draad trouwens over VT of +65 Mobib, die allebei € 50 kosten en de reiziger van +65 die ook een VT heeft, toch blijkbaar geen keuze word geboden om voor de VT optie te kiezen, maar enkel de Mobib +65 kan nemen.

Terug naar “Andere”