Pagina 1 van 3

Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 20:08
door Huppakee
Na een software-update van een spel dat ik vaak speel,is er een bug ontstaan die een zeer hard en onverwacht,statisch geluid produceert.Deze bug is meermaals gemeld en met videobeelden(YouTube) vastgelegd.
Afgelopen week,tijdens een gamesessie,deed deze bug zich weer voor.Sindsdien zit ik met een fluittoon in mijn oor.Ik ga hiervoor ZSM mee naar de dokter.
Moest er schade zijn er,kan ik dan iets beginnen tegen de ontwikkelaars/uitgever van dit spel?

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 20:28
door LeenW
Zal van de aard van de bug en de gebruikersovereenkomst afhangen

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 20:37
door Huppakee
ZET UW SPEAKERS/HEADSET OP STIL VOOR HET AFSPELEN VAN DEZE FILMPJES

https://www.youtube.com/watch?v=odISBScPz5o" onclick="window.open(this.href);return false;

Geluidsbug is hoorbaar vanaf 00:19

https://www.youtube.com/watch?v=xneRvcNBbf8" onclick="window.open(this.href);return false;

Geluidsbug is hoorbaar vanaf 00:12

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 21:38
door Franciscus
U wist dat er een bug was en wist dat deze een specifieke toon produceert?

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 22:49
door Huppakee
U wist dat er een bug was en wist dat deze een specifieke toon produceert?
Neen.
Deze bug is in de "basegame" verschenen na een software-update op 3/3/2015(genaamd de "winterpatch").
Er zijn 2 versies van dit spel:Basegame en CTE.
Basegame is het oorspronkelijke spel.Hier heeft iedereen toegang tot die het spel koopt.
Met de aanschaf van een premium pakket,krijg je toegang tot het CTE gedeelte van het spel.CTE dient om patches en updates te testen vooraleer deze in de basegame te introduceren.
SPEAKERS OP STIL VOOR HET BEKIJKEN VAN DEZE FILMPJES
https://www.youtube.com/watch?v=xneRvcNBbf8" onclick="window.open(this.href);return false;
Bovenstaand filmpje dateert van 13/08/2014.Deze soundbug was toen al bekend in de CTE.Titel zegt ook dat de recording is gebeurd op een CTE server.
https://www.youtube.com/watch?v=odISBScPz5o" onclick="window.open(this.href);return false;
Bovenstaand filmpje dateert van 9/03/2015,na de winterpatch dus.
De enige manier om te weten dat deze bug bestond,was dus toegang hebben tot het CTE-gedeelte,bestaande uit de CTE-game en het CTE-forum.Velen,waaronder ik,hebben deze toegang niet omdat we het premiumpakket niet bezitten.
Dit toont wel aan dat de ontwikkelaars waarschijnlijk kennis hadden van de bug,maar deze niet verwijderd hebben uit de update voor de basegame tijdens de winterpatch.
Meerdere topics gemaakt na de winterpatch op het officiele forum,waar iedereen toegang tot heeft,toont ook aan dat meerdere spelers plots last van deze bug hebben.

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 22:55
door LeenW
En staat er iets in de gebruikersovereenkomst over medische problemen ten gevolge van het spel? (soms waarschuwen ze voor epileptische aanvallen e.d.)

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 22:58
door Franciscus
En dan zal u nog het causale verband tussen spel en gehoorschade moeten bewijzen.

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 23:02
door Huppakee
En staat er iets in de gebruikersovereenkomst over medische problemen ten gevolge van het spel? (soms waarschuwen ze voor epileptische aanvallen e.d.)
http://akamai.cdn.ea.com/eadownloads/u/ ... -pc-en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://akamai.cdn.ea.com/eadownloads/u/ ... EPI_NL.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de enge documentatie die bij het spel zit.Dit was een digitale aankoop.Enkel voor de epilepsie wordt gewaarschuwd.

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 23:05
door LeenW
En staat er iets in de gebruikersovereenkomst over medische problemen ten gevolge van het spel? (soms waarschuwen ze voor epileptische aanvallen e.d.)
http://akamai.cdn.ea.com/eadownloads/u/ ... -pc-en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://akamai.cdn.ea.com/eadownloads/u/ ... EPI_NL.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de enge documentatie die bij het spel zit.Dit was een digitale aankoop.Enkel voor de epilepsie wordt gewaarschuwd.
Die "manuals" zijn handleidingen, u moet op zoek gaan naar een "user agreement".

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 23:06
door Huppakee
En dan zal u nog het causale verband tussen spel en gehoorschade moeten bewijzen.
Een kno-arts kan mij hierbij helpen?

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 23:08
door Huppakee
En staat er iets in de gebruikersovereenkomst over medische problemen ten gevolge van het spel? (soms waarschuwen ze voor epileptische aanvallen e.d.)
http://akamai.cdn.ea.com/eadownloads/u/ ... -pc-en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://akamai.cdn.ea.com/eadownloads/u/ ... EPI_NL.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de enge documentatie die bij het spel zit.Dit was een digitale aankoop.Enkel voor de epilepsie wordt gewaarschuwd.
Die "manuals" zijn handleidingen, u moet op zoek gaan naar een "user agreement".
http://eacom.s3.amazonaws.com/EULA_BF4_ ... 8+6+13.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 22 mar 2015 23:20
door Franciscus
indien deze door de rechtbank is aangesteld wel ja anders is het gewoon een doktersattest.

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 23 mar 2015 09:26
door ddanck
Beste

U kan terecht bij de wet van 25 februari 1991. Zij regelt de productaansprakelijkheid.

Op grond van artikel 7 van die wet bent u wel degene die moet bewijzen dat
a) de bug bestaat
b) u schade hebt ondervonden
c) de schade is veroorzaakt door de bug

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 23 mar 2015 09:33
door Gebruiker21
Los van de user agreement: het feit dat het volume van boxen, headsets of oortjes zo hoog staat dat het gehoorschade kan opleveren, is dit niet de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf? Een bug kan nooit een geluid procuderen waarvan het volume luider is dan hoe het volume van de speakers ingesteld is, zou ik zo denken. Zelfs als het spel "normaal" geluid produceert, kan je je oren beschadigen door je speakers, headset extreem luid te zetten. Is dit dan ook de verantwoordelijkheid van de producent? Ik vermoed dat de topic starter met een headset gespeeld heeft, want om met gewone speakers je oren te beschadigen, moet je geluid al extreem luid staan...

Re: Gehoorschade door game

Geplaatst: 23 mar 2015 17:54
door Huppakee
Los van de user agreement: het feit dat het volume van boxen, headsets of oortjes zo hoog staat dat het gehoorschade kan opleveren, is dit niet de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf? Een bug kan nooit een geluid procuderen waarvan het volume luider is dan hoe het volume van de speakers ingesteld is, zou ik zo denken. Zelfs als het spel "normaal" geluid produceert, kan je je oren beschadigen door je speakers, headset extreem luid te zetten. Is dit dan ook de verantwoordelijkheid van de producent? Ik vermoed dat de topic starter met een headset gespeeld heeft, want om met gewone speakers je oren te beschadigen, moet je geluid al extreem luid staan...
Er zijn meerdere manieren om volume te regelen op een PC die gebouwd is met gamen als primair gebruik.
Meeste PC/laptops gebruikers maken enkel gebruik van de masterknop(draaiknop op speaker en/of draaiknop zijkant laptop).Deze knop regelt het volume van alle audio die uit je speakers komt.

Zelf ben ik in het bezit van een audiokaart waarin je elk audiospoor,een aparte volumeregeling heeft.Dit gebeurt via de driver(software)voor de audiokaart.
Verder kun je nog je volume regelen via de soundmanager van windows zelf(deze heeft ook aparte settings voor all gedetecteerde audiosporen)en via audiosettings in het spel zelf'deze regelt het mastervolume van het spel).
Meeste headsets hebben ook een masterknop die het volume regelen van alle audio die uit je headset komt.


Audiocue's en communicatie met teammembers is heel belangrijk in dit spel.Audiocue's zijn bv explosies,geweerschoten,overvliegende heli's en gevechtsvliegtuigen,etc.Deze moeten hoorbaar voor de immersie en je positionele gewaarwording in het spel.
De communicatie met je teammembers gebeurt via een ander stukje software,meestal Teamspeak of Skype.Ik gebruik Teamspeak.
Moest je enkel de audio regelen via een masterknop,komt alles aan hetzelfde volume uit je speakers/headset wat het communiceren met je teammembers onmogelijk maakt.Hierbij komt de software dus zien.Doordat je elk audiospoor apart kunt regelen,is het dus mogelijk om het volume van je spel en Teamspeak op verschillende niveau's in te stellen.

Dit is mijn methode:

Mastervolume van speakers/headset(draaiknop):90%
Volume in Windows Soundmanger(spoor van het spel en Teamspeak):90%
Volume in driver(spoor van spel):90%
Volume in driver(spoor van Teamspeak):60%
Mastervolume in spel:20%

Deze bug overruled het mastervolume in spel.

VOLUME OP STIL VOOR HET BEKIJKEN VAN DIT FILMPJE
Bekijk dit filmpje van begin tot einde.
https://www.youtube.com/watch?v=xneRvcNBbf8" onclick="window.open(this.href);return false;
Van 00:00 tot 00:11 hoort u sfeergeluiden.Op 00:11 hoort u de audiocue "here's your medkit.Beide binnen een zeer aanvaardbaar volume.
Net na de audiocue hoort u het geluid dat de bug produceert.U hoort duidelijk dat deze zich veel luider afspeelt dan de sfeerfgeluiden en de audiocue.
Op 00:31 ziet u zijn ingame audio settings.Zijn mastervolume staat op 14%.

Deze bug overruled dus duidelijk je mastervolume in het spel.Ook al heb je alle audioniveau's binnen aanvaardbare settings,het geluid van deze bug komt dus zeer plots en hard uit je speakers/headset.