Pagina 1 van 1
klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 20 mar 2015 21:57
door Figalisa
Hallo,
Mijn echtgenoot herstelt luidsprekers. Begin dit jaar hadden wij een pakket ontvangen ter herstelling. De klant heeft gekozen om te verzenden met kiala. In februari verstuurden wij dan ook het pakket via Kiala terug. Begin maart kregen wij mail van de klant dat hij nog niets ontvangen had, en we hebben hem dan het traceernummer van het pakket doorgegeven en gevraagd of hij wel al eens gaan kijken is in het kialapunt daar wij dit ook al eens meegemaakt hebben dat we geen mail ontvangen hadden maar het pakket er wel degelijk lag. Wij kregen van de klant geen antwoord meer, tot hij ons vandaag in cc zet bij een mail met kiala. Hierin laat hij duidelijk tonen dat hij niet tevreden is met de voorgestelde schadevergoeding van kiala. Sedert 9/3 is hij in contact met kiala betreffende zijn verloren pakket. Maandag zou hij naar een raadsman gaan om te zien welke gerechtelijke stappen hij kan ondernemen. In onze algemene voorwaarden staat onder punt 7: Speakerfix kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor beschadiging aan de goederen door derden, oa door transporteurs,... Wij hebben het pakket goed afgegeven bij het kialapunt en gaan er dus van uit dat de verantwoordelijkheid nu ook bij hen ligt. Kunnen wij alsnog aansprakelijk gesteld worden hiervoor?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Groetjes,
Isabelle
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 20 mar 2015 22:37
door sloeberken
Kiala heeft u document afgetekend voor ontvangst, het feit dat ze al een voorstel tot vergoeding hebben gedaan, bewijst wel degelijk dat ze in fout zijn.
Kiala is verzekerd voor dergelijke ongevallen.
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 20 mar 2015 22:38
door LeenW
De klant heeft een overeenkomst met u, niet met Kiala. U moet deze overeenkomst dan ook uitvoeren tegenover de klant. Hij kan dus een schadevergoeding van u vragen. U kan op uw beurt dan ook een schadevergoeding vragen aan Kiala.
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 21 mar 2015 23:16
door Figalisa
Hallo,
Wij bieden helemaal geen vervoerders aan. De keuze ligt bij de klant of zij hun defecte luidsprekers zelf brengen of opsturen. In dit geval heeft de klant gekozen voor kiala en meteen na het verzenden heeft hij reeds het te betalen herstelbedrag+verzendingskosten betaald.
Bedankt al voor jullie reacties.
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 22 mar 2015 01:21
door LeenW
Maar als hij de verzendingskosten aan u betaalt, bent u toch de opdrachtgever van de verzending die deze kosten doorrekent?
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 22 mar 2015 22:54
door Figalisa
Maar als hij de verzendingskosten aan u betaalt, bent u toch de opdrachtgever van de verzending die deze kosten doorrekent?
ja, maar hij moet wel eerst naar ons verzenden voordat wij ook maar iets kunnen aanrekenen. Snapt u? De klant vroeg een prijs voor herstelling aan, via mail hebben wij die prijs doorgegeven. Hij stuurde nadien de luidsprekers op en betaalde vrijwel meteen het te betalen bedrag+verzendingskosten. Die verzendingskosten hadden wij nog niet gevraagd want wij weten op voorhand niet of de klant de luidsprekers opstuurt of zelf komt afgeven. Hij heeft er dus zelf de verzendingskosten aan toegevoegd.
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 22 mar 2015 22:57
door Figalisa
Hallo,
Wij bieden helemaal geen vervoerders aan. De keuze ligt bij de klant of zij hun defecte luidsprekers zelf brengen of opsturen. In dit geval heeft de klant gekozen voor kiala en meteen na het verzenden heeft hij reeds het te betalen herstelbedrag+verzendingskosten betaald.
Bedankt al voor jullie reacties.
Als u kunt bewijzen dat de consument u de opdracht heeft gegeven de goederen via Kiale te vervoeren en die keuze niet door u was aangeboden, dan draagt de consument het risico conform artikel VI. 44, Wetboek van economisch recht (WER).
Normaal wel, aangezien hij ons eerst via mail prijs vroeg, daarna de luidsprekers opstuurde en vrijwel meteen het te betalen bedrag + verzendingskosten overschreef. De juiste data zou ik moeten nakijken, maar dit kan op dit moment niet.
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 22 mar 2015 23:00
door LeenW
Maar als hij de verzendingskosten aan u betaalt, bent u toch de opdrachtgever van de verzending die deze kosten doorrekent?
ja, maar hij moet wel eerst naar ons verzenden voordat wij ook maar iets kunnen aanrekenen. Snapt u? De klant vroeg een prijs voor herstelling aan, via mail hebben wij die prijs doorgegeven. Hij stuurde nadien de luidsprekers op en betaalde vrijwel meteen het te betalen bedrag+verzendingskosten. Die verzendingskosten hadden wij nog niet gevraagd want wij weten op voorhand niet of de klant de luidsprekers opstuurt of zelf komt afgeven. Hij heeft er dus zelf de verzendingskosten aan toegevoegd.
Maakt volgens mij niet uit. Als hij het naar u opstuurt, is het zijn probleem. Als hij zelf voor het transport zorgt, is het ook zijn probleem. Zoals u het nu vertelt lijkt het dat u zowel de herstelling als de transportkosten aan de klant factureert. De factuur van Kiala van het terugsturen is dan toch ook aan u gericht en niet aan de klant, vermoed ik?
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 22 mar 2015 23:16
door Figalisa
ja dat klopt
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 23 mar 2015 15:14
door mjers
je moet dit zo zien...
Klant betaalt u een bedrag (transportkosten + herstelling)
Dus Kiala is eigenlijk uw onderleverancier. U bent en blijft verantwoordelijk voor het totaalproduct (transport + herstelling).
Echter heeft Kiala ook een verplichting tegenover u. Dus eventuele schade ten gevolge van de door hen geleverde diensten is hun verantwoordelijkheid.
Neemt niet weg dat de klant een schadevergoeding van u kan vragen. Dan kunt u op uw beurt de schadevergoeding bij Kiala opeisen.
Echter in de praktijk wordt dit vaak onderling tussen Kiala en de klant geregeld. Als ik het goed begrijp heeft Kiala al een schadevergoeding voorgesteld. Hiermee erkennen ze eigenlijk al hun fout...
Dus op lange termijn zal u hier geen schade van ondervinden.
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 23 mar 2015 15:30
door Franciscus
Staat op de website vaste verzender is Kiala of indien klant kiest bpost.
Er staan geen algemene voorwaarden op de site.
Re: klacht klant na verlies van pakket door kiala
Geplaatst: 23 mar 2015 15:40
door Lanox
Dus op lange termijn zal u hier geen schade van ondervinden.
Misschien toch maar eens eerst de CMR conventie doornemen voor u zonder kennis van zaken reageert.