Factuur voor niet afgesproken en niet uitgevoerde werken

inana
Topic Starter

Factuur voor niet afgesproken en niet uitgevoerde werken

#1 , 12 mar 2015 07:24

Wij hebben een huis gekocht en zijn het aan het renoveren.

In verband met de verlichting moesten we gaten laten boren in ons betonnen plafond. Hiervoor had mijn man via mail info gevraagd aan een bedrijf/vakman. In reply werd meegedeeld hoeveel de prijs was per boring. Mijn man vroeg vervolgens of hij op dag X kon langskomen, maar dat bleek niet mogelijk.
De rest is telefonisch gegaan. Een ander voorstel ging ook niet, want het bedrijf had dan enkele weken verlof.
Mijn man herinnert zich dat de vakman vroeg of hij in week x kon langskomen, maar mijn man heeft toen iets geantwoord in de zin van dat we dat tegen dan wel zouden zien of dat ging.

Dit was het laatste contact...

...Tot ineens deze maandag 10/03 de vakman aan het huis toekwam - wij waren er niet, wij waren beide aan het werk. Enkel onze loodgieter was aanwezig. De vakman belt kwaad naar mijn man: dat de boringen al gebeurt zijn (wij hadden ondertussen een ander bedrijf gecontacteerd en hun de boringen laten uitvoeren), en dat hij de factuur naar ons zou opsturen.
De dag erna stak er al een papier in de brievenbus - een geel dubbeltje waar de aannemer had opgeschreven dat we bij hem "x aantal boringen hadden besteld op 10/3. Bij aankomst bleken de spots geboord te zijn. Wij zullen een factuur sturen om de verloren tijd in te halen. Dit is 1/3 van de factuur." en dan de berekening, incl verplaatsingskosten.

We zijn redelijk ontzet. Het geel dubbel dat hij ons bezorgde, is een 'werkbon', met een bonnummer en dergelijke, maar iets dergelijks hebben wij ook nooit ondertekend. We zouden zelfs nooit een afspraak maken op een maandag, want dan werken we beiden.

We hebben zoiets van: we vragen info, we kwamen niet tot een datum en hebben niets vastgelegd, noch iets ondertekend.
In hoeverre kan de vakman van ons eisen dat we zoiets betalen?? We voelen ons geïntimideerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 mar 2015 07:56

Kan je eens de volledige mailconversatie hier zetten (enkel namen verwijderen, elk woord kan belangrijk zijn)?

inana
Topic Starter

#3 , 12 mar 2015 08:45

Hieronder de 2 mails die er zijn

Datum: 22 februari 2015 20:14
Onderwerp: Betonboringen (adres)
Aan: (naam bedrijf)
Beste,

Wij zouden graag een afspraak maken met jullie om de boringen voor onze spotjes te komen uitvoeren (zie mail onder).

Onze elektricien zou donderdag de plaatsen komen aftekenen waar de boringen moeten uitgevoerd worden.
We vragen ons af of jullie vrijdag al zouden kunnen boren?

Met vriendelijke groeten,

(x)

Van: (bedrijf)
Verzonden: maandag 9 februari 2015 15:21
Aan: (x)
Onderwerp: RE: Mail via de website (x)

Beste

Voor het boren van spots kost het:

In de volle beton of predallen
Tot dia 80mm 18 euro per stuk

De verplaatsinskosten bedragen 0,5 euro per Km.

De spots worden van onder naar boven geboord, 13 cm diep.
Dit heeft als voordeel dat de spots makkelijker kunnen afgetekend worden.
En dat ze steeds op een rechte lijn staan.

Totaal 576 euro excl BTW

Vriendelijke groeten

Reclame

JPV

#4 , 12 mar 2015 09:09

maw: er was een akkoord over de prijs zonder voorwaarden (wel een voorstel) naar datum boring.

indien geen andere mail (je sprak daarnet over het feit dat de aannemer zou geantwoord hebben dat dit niet mogelijk was), zal je zeker moeten betalen.

mjers

#5 , 12 mar 2015 13:54

maw: er was een akkoord over de prijs zonder voorwaarden (wel een voorstel) naar datum boring.

indien geen andere mail (je sprak daarnet over het feit dat de aannemer zou geantwoord hebben dat dit niet mogelijk was), zal je zeker moeten betalen.
Dit is echt dubbelzinnig hoor. Naar mijn mening is er geen enkel akkoord. En moet de rekening ook niet betaald worden.

Het is aan de vakman om te bewijzen dat die mensen hun akkoord gegeven hebben onder de aangeboden voorwaarden. Dit kan hij niet...

1Ste mail is een aanvraag
2De mail is een offerte.
De aanvaarding van deze offerte ontbreekt...?

Dit is gewoon een misverstand. Maar één waar de klant zeker niet voor moet opdraaien.

JPV

#6 , 12 mar 2015 16:15

Dit is echt dubbelzinnig hoor. Naar mijn mening is er geen enkel akkoord. En moet de rekening ook niet betaald worden.

Het is aan de vakman om te bewijzen dat die mensen hun akkoord gegeven hebben onder de aangeboden voorwaarden. Dit kan hij niet...

1Ste mail is een aanvraag
2De mail is een offerte.
De aanvaarding van deze offerte ontbreekt...?
aanvaarding ligt volgens mij in die zijn:
"Wij zouden graag een afspraak maken met jullie om de boringen voor onze spotjes te komen uitvoeren"

mjers

#7 , 12 mar 2015 16:26

"We zouden graag een afspraak maken" Dit is een zin in de toekomstige tijd en kan niet gebruikt worden voor een akkoord op het moment van die mail.
Het akkoord volgt later... En het is net dit die ontbreekt.

Ik versta uw redenatie wel volledig hoor, maar dit is op z'n minst dubbelzinnig.

Voer voor een goede advocaat zou ik zeggen.

k.b.

#8 , 12 mar 2015 16:44

De uitvoering van de werken ligt in de toekomst ... de aanvaarding van het aanbod is het moment van de mail ...

en of je nu een "goed advocaat" of een letterkundige inschakelt het is finaal een rechter die zal beslissen ...
Mij lijkt het billijk dat TS hier de verliezen van de aannemer ten laste zou nemen ... dat dit dan 30 % zou moeten zijn van de "opdrachtprijs" ... daar zou ik proberen iets aan te doen ...

k.b.

JPV

#9 , 12 mar 2015 17:33

Door bvb uit eigen beweging 20% uit te betalen, of het bedrag van de km's (0,5 euro/km, heen en terug). De kans dat een aannemer voor de rest van het bedrag naar de rechter stapt, is een stuk kleiner.

Terug naar “Andere”