Alarmpistool naar buitenland opsturen

Winston83
Topic Starter

Alarmpistool naar buitenland opsturen

#1 , 10 dec 2014 17:37

Beste mensen,

Ik heb even een snelle vraag.

Kan ik problemen krijgen door een alarmpistool (overigens volledig legaal aangekocht en vergunning is niet nodig in Belgie, staat wel een BEL keurmerk van de overheid op) op te sturen naar Mexico met 1 of andere pakjesdienst? Bij voorkeur Bpost, gezien het GROTE prijsverschil (bij Fedex etc is het makkelijk 100 eur duurder).

Ik heb wat rondgekeken en vind nergens informatie ivm hun wetgeving omtrent alarmpistolen ... Wel enkele webshops dat naar daar versturen, wat me doet vermoeden dat dit daar toegelaten is? Volgens de koper zelf is het trouwens volledig legaal in Mexico van alarmpistolen te hebben maar er zijn simpelweg geen winkels daar, en hij koopt liever van een betrouwbare Belg dan 1 of andere webshop, neem ik aan.

Ik zou gewoon niet graag last krijgen ivm illegale 'wapen'smokkel oid... Ikzelf en de koper zijn eerlijke mensen (ik heb verschillende uitgebreide redenen om te weten dat de koper eerlijk is en zich simpelweg veiliger wilt voelen in huis. Hij is niets anders van plan met het alarmpistool. Persoon in kwestie is ook reeds 67) zonder slechte bedoelingen maar dat weten de lieve mensen van de douane natuurlijk niet.
Ik heb reeds op een ander forum geinformeerd en daar kreeg ik wetsartikels ivm verkoop van vuurwapens voorgeschoteld maar ik denk dat deze niet van toepassing zijn aangezien dit allesbehalve een vuurwapen is.

Ook vroeg ik me af of ik dit niet gewoon anoniem kan opsturen? Dan loop ik in principe geen risico? Maar toch doe ik liever niets illegaals...

Alvast enorm bedankt voor jullie inbreng!!
Mvg
Winston

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Winston83
Topic Starter

#2 , 10 dec 2014 18:14

Ik heb nog even rondgekeken en blijkbaar zou ik een CN23 douane formulier moeten invullen, dus anoniem versturen zal er al niet in zitten denk ik. Ik vraag me dan gewoon nog steeds af of ik strafbaar ben als ik dit alarmpistool opstuur. Ik zou bij omschrijving "Alarm Defense" ofzoiets kunnen invullen? En eventueel op het koffertje waar het in zit, duidelijk vermelden dat het een ALARMpistool is en geen vuurwapen? Of is dit gewoonweg illegaal om op te sturen en laat ik het beter zo?

(wilde dit in edit toevoegen maar ik kreeg een foutmelding... vandaar de dubbele eerste post)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2014 18:54

Wet van 8 juni 2006 houdende regeling van economische en individuele activiteiten met wapens,
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2006060830" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Winston83
Topic Starter

#4 , 10 dec 2014 19:41

ik kan echt niet zo goed uit aan zulke wetteksten... daarom dat ik naar fora als deze kom, om het in mensentaal te horen :)

Franciscus

#5 , 10 dec 2014 23:42

Aan de dienst wapens bij uw lokale politie info vragen - deze zullen wel weten bij wie u terecht kan.
U zegt dat het een alarmpistool is maar is dat wel zo - en gaat u de knalpatronen meesturen.
Bij de douane best navraag doen bij op zijn minst die dienst die vergunningen verleent voor wapenuitvoer.
Zie ook mijn PB aan u.

Gebruiker21

#6 , 11 dec 2014 11:02

Ik heb nog even rondgekeken en blijkbaar zou ik een CN23 douane formulier moeten invullen, dus anoniem versturen zal er al niet in zitten denk ik.
Anoniem opsturen kan altijd, hé. Bij de post gaan ze echt je pakje niet opendoen voor je het daar binnenlevert voor verzending. Ze vragen ook je identiteitskaart niet als je iets opstuurt naar gelijk waar, dus als je er als afzender John Doe, Kerkstraat 1, 2000 Antwerpen, opzet, zal er niemand naar kraaien.

Maar of de koper het pakketje ook toekrijgt, zal van de douanediensten in zijn land afhangen, denk ik. Ikzelf heb ook al een aantal dingen naar Mexico verstuurd (wel geen wapens of wapenachtige zaken), en het is toch een "risky" land, hoor. Sommige zaken blijven daar aan de handen van de douane plakken. Als ik iets verkoop en het moet naar Mexico, dan is dit op het risico van de koper, en eis ik steeds een betaling die niet terugvorderbaar is als het pakket niet zou aankomen (dus geen betaling via PayPal, anders ben je de pineut als het pakket verloren gaat).

Dus wat ik in jou geval zou doen: kom met de koper overeen hoe je het item omschrijft op het pakket. Zet er desnoods het modelnummer van het wapen + "replica" op ("AB12345 replica" of iets dergelijks). Vraag aan de koper of hij dan het risico neemt voor de verzending op die manier. Indien ja, vraag hem te betalen op een manier die niet terugvorderbaar is, en stuur daarna het alarm pistool op zoals afgesproken, desnoods anoniem.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KrisP

#7 , 11 dec 2014 15:04

http://www.vlaanderen.be/int/controle-s ... e-goederen" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”