Wie is eigenaar van de hond?

yvonne-koppelmans
Topic Starter
Berichten: 4

Wie is eigenaar van de hond?

#1 , 19 jul 2014 16:08

Ik heb een probleem...
Een paar maanden geleden heb ik een hond in België gehaald, de eigenaar kon niet meer voor haar zorgen en wilde van haar af.
Ik heb deze hond opgehaald in België en mee naar huis genomen, en daar voor de juiste zorg gezorgd.
Ik heb het Nederlandse registratie formulier ingevuld en heb ook gezien dat de eigenaar deze op de post heeft gedaan.
Ik heb verder het paspoort meegekregen en ben naar huis gegaan. Ik had geen idee van de identificatie plicht in België.
Ondertussen ben ik met de hond naar de dierenarts geweest en heeft deze de zorg gekregen die ze nodig had.
Nu wil de oude eigenaar in België haar opeens terug hebben.
Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens, ik heb er tenslotte voor gezorgd dat de hond de zorg kreeg die ze nodig had.
Bovendien is de hond op mijn overgeschreven bij de Raad van Beheer. Nu heeft de oude eigenaar de hond door middel van een enkel telefoontje gestolen gemeld hier in België.
Dit bij het registratiebureau Abiec/bvirh. Nu heb ik natuurlijk contact opgenomen met dit bureau en deze vertellen mij niets te kunnen doen.
En dat ik aangifte bij de politie moet gaan doen, ik ben naar de politie gegaan en deze nemen een dergelijke aangifte helemaal niet aan...

Wat kan ik doen, het is toch te zot voor woorden dat iedere idioot zomaar kan melden dat er een hond gestolen is, zonder aangifte te doen bij de politie....
Kun je zo'n registratie bureau aansprakelijk stellen vanwege het verspreiden van valse informatie? Ik heb tenslotte alle juiste papieren en de hond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12944

#2 , 19 jul 2014 16:11

Uiteindelijk is een hond een goed, dus als u het goed en de eigendomspapieren bezit, gaat de oude eigenaar u niets kunnen maken.

yvonne-koppelmans
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 jul 2014 20:13

Maar waarom kan zij dan de hond gestolen melden bij Abiec/bvirh? Volgens die organisatie hebben de eigendomspapieren, paspoort en dergelijke niets waard want de registratie bij hun staat op een ander zijn naam en zij mogen die niet zonder toestemming van de (in hun ogen) eigenaar veranderen. En die wil natuurlijk niet meewerken.

Reclame

LeenW
Berichten: 12944

#4 , 19 jul 2014 20:30

Hebt u de registratie dan niet veranderd bij de overname?

yvonne-koppelmans
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 19 jul 2014 21:03

Zoals ik al vertelde wist ik niets van deze verplichte registratie, dit omdat dit bij ons nog niet zolang verplicht is. Dit zou allemaal geregeld worden. Door het Nederlandse registratie papier te ondertekenen en opsturen dacht ik dat alles geregeld zou zijn. Ik kwam pas later achter de registratie in België.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 19 jul 2014 22:52

U heeft bewijsstukken (mails of briefwisseling) dat de hond aan u is overgedragen? Dan heeft u niets te vrezen, ongeacht de registratie.

LeenW
Berichten: 12944

#7 , 19 jul 2014 23:26

Uiteindelijk doet die organisatie dan zijn job, u bent niet in orde. Maar zoals Turaki zegt, voor de rechtbank gaat u vrijwel zeker gelijk halen.

yvonne-koppelmans
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 20 jul 2014 15:09

Oké dank u voor de informatie..

Ik blijft het raar vinden dat dit zomaar kan. Je mag dus een hond verkopen of wegdoen en dan deze na een tijdje gestolen melden, en als de nieuwe eigenaar hier achter komt luistert de organisatie niet en publiceert gewoon dat het dier gestolen is.
Als echte eigenaar moet je dan eerst aangifte doen en dan naar de rechter en ondertussen blijft jou dier als gestolen geregistreerd staan. :shock:

Terug naar “Andere”