Muziekfestival cash of bankkaart ?

wervelwind
Topic Starter
Berichten: 2

Muziekfestival cash of bankkaart ?

#1 , 12 jul 2014 02:22

Hallo allemaal,

gisteren bezocht ik een wekelijks terugkerend openlucht festival in België. Toen ik drank/eetbonnetjes wou halen constateerde ik, dat als ik cash wou betalen, ik 30 cent per bonnetje meer moest betalen. Als ik dat even bereken voor 10 bonnetjes per festival x 9 zomerfestivaldagen ((10x0,30€)x9)=39€ . Ik vind dit toch een behoorlijk bedrag voor hetzelfde product. Ik kan nu natuurlijk ook via mijn bankkaart betalen en deze kosten uitsparen, maar persoonlijk vind ik het absoluut niet veilig als iedereen die achter je staat te wachten zomaar je code kan meelezen. Voorts zijn er ook mensen (ouderen, minder gegoede,...) die nooit met een bankkaart zullen betalen. Vind ik zelfs licht discriminerend. Ik wil er nu geen drama rond maken, maar bestaat er ergens een wettekst die dit verbied ?

Groetjes,
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4671
Locatie: Diest

#2 , 12 jul 2014 14:27

Het is evenmin veilig als de handelaar op een berg cash zit in een omgeving waar hij dat bezwaarlijk beveiligd kan wegsteken. U kan ook zelf voor de terminal staan en het ingeven van code op een discrete manier uitvoeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

exposure
Berichten: 4

#3 , 13 jul 2014 15:07

Maar de veiligheid even terzeide gelaten. Mogen ze dit prijsverschil voor hetzelfde product zomaar doorvoeren ?

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 13 jul 2014 15:55

ik vermoed van niet, ik dacht dat als een winkel-verkoper aan het publiek iets te koop aanbied, de prijs(voering) ondubbelzinnig en duidelijk gecommuniceerd moet worden. En zo'n prijsverschil vanwege betaalwijze is niet duidelijk, want er is geen grondige/geldige reden om dat te doen. Cash betalen duurder maken dan bancontact is bovendien de omgekeerde wereld (vroeger was dat duurder dan cash) én de omstandigheden in acht genomen dat (de meeste) festivals het exclusief verkoopsrecht voor drank en C° claimen en dat je je eigen drank niet mee kan brengen en je dus de keuze niet hebt om elders je drank te kopen, lijkt me dit inderdeed geen eerlijke zaak. Maar goed, wie gaat er een punt van maken? Over het geheel zijn festivals al dure toestanden die spelen op 1 slimme marketingregel: "Wij hebben iets wat jij heel erg wil, dus zal het op onze voorwaarden gebeuren" :-)

wervelwind
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 13 jul 2014 20:17

Ik vind het vooral straf dat dit festival door de steden en sponsoren gedragen word. De reden die zij opgeven is omdat ze niet met veel cash geld willen blijven zitten. Ik kan me indenken dat oudere mensen nooit met een bankkaart zullen betalen of mensen met een beperkt budget.

Terug naar “Andere”