Afbetalingsplan Energieleverancier

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Afbetalingsplan Energieleverancier

#1 , 12 mei 2014 13:19

Beste forumleden
ik heb een vraagje aangaande een factuur die we ontvangen hebben van een (niet te vermelden) energielieverancier.

Het gaat als volgt, vriend komt 09/2011 in huurhuis wonen, het nodige contract wordt opgemaakt en betaalt voorschotten van +/- 54 euro. Hij krijgt in 04/2012 twee afrekeningen (1 voor gas en 1 voor electriciteit). Daarvan krijgt het rond de 170 euro terugbetaalt. Zijn voorschot gas wordt geraamd op 15 euro, van electriciteit op 35 eur.
De volgende tussentijdse facturen betaalt hij 15 euro voorschot.

Hij krijgt op 04/2013 een afrekening van 4euro te betalen (gas en elektriciteit zijn op 1 factuur), het voorschot wordt naar 14 euro gebracht.

November 2013 komen ze gasmeter vervangen.

04/2014 krijgen wij afrekening van 2500 euro, blijkbaar waren er steeds schattingen (3x) gedaan bij de vorige facturen door de netwerkbeheerder.
Dus ik bel naar energieleverancier om het uit te leggen, dat ondertussen iemand langsgeweest is om de meterstanden op te nemen. Ah zegt ze maar dan ga ik deze annuleren en dan krijgen jullie binnenkort een nieuwe.
We wachten op de nieuwe en die factuur bedraagt 4500 euro! Blijkbaar was men de elektriciteit nog vergeten aan te rekenen. Ook omwille van schattingen.

Dus ik bel naar de energieleverancier om te weten hoe we he tkunnen afbetalen, ah zeggen ze je hebt twee jaar de tijd. Dus ik zeg ook van ok maar jullie hebben ook een 'foutje' gemaakt net als wij, van het voorschot dat in eerste instantie rond de 50 euro bedroeg en jullie hebben alleen de 15 euro in rekening genomen. Plus bij die factuur van 2500 euro werd ons een nieuw voorschot voorgesteld nog minder dan 14 euro! Dus ik vermeld dit ook en zeg tegen hen dat dit niet kan. Ja zegt ze maar wij maken het voorschot op aan de hand van de meterstanden. Ok da kan kloppen, maar als ik een bedrijf zou zijn zou ik het voorschot berekenen op het totaalbedrag van de factuur...
Die dame wilt van geen wijken weten, dus via via contacteren we nogmaals de klantendienst en die weten ons te zeggen dat de netwerkbeheerder verplicht om de twee jaar moet langskomen voor de meterstanden. Maar in de mail die we ontvangen staat er duidelijk door de eniergieleverancier dat er drie schattingen gebeurt zijn door de netwerkbeheerder. Ik moet zeggen die van de afbetalingsdienst van de energieleverancier gaf me een iindruk dat zeer neerbuigend naar mij toe was.
Ik woon sinds september bij mijn vriend, vandaar dat het nooit vroeger naar boven gekomen is, hij was toen in zijn scheiding en dacht eigenlijk niet verder na (niet slim, maar het zij zo)

Nu mijn concrete vraag is nu: kan de energieleverancier ons verplichten om in de voorgestelde termijn te betalen? Voorgestelde termijn is 2 jaar zonder intrest, nadien via incassobureau mét intrest uiteraard. Betalen moeten we (onderling geregeld met mijn vriend), maar we moeten ondertussen nog leven ook hé. Plus ik vind persoonlijk, het is een fout van onszelf, van energieleverancier en van de netwerkbeheerder. Ik vind ook niet dat zij nu opeens een fout ontdekken dat we moeten springen. Omgekeerd gebeurt dat ook niet.

Graag jullie reactie hierop.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 12 mei 2014 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 mei 2014 14:49

Een afbetaling à rato van € 190/maand lijkt me een billijk voorstel. Beter krijgen middels geding lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Redrum
Berichten: 574

#3 , 14 mei 2014 15:43

Inderdaad, dat is al een bijzonder aantrekkelijk plan. In principe moet je als particulier immers meteen betalen.

De schattingen zijn vreemd (of het moet zijn dat het huis een tijd leeg gestaan heeft) maar

- Is je vriend nooit gevraagd om zelf de meterstanden door te geven?
- Had je vriend nu zelf niet vermoed dat 14 euro voorschot voor energie haast onmogelijk is en een enorme afrekening kan veroorzaken?

Reclame

Terug naar “Andere”