motor stuk na 60000 km - auto is 3 jaar oud

exrunner
Topic Starter
Berichten: 2

motor stuk na 60000 km - auto is 3 jaar oud

#1 , 30 nov 2013 00:01

Motor X 1.8 benzine is reeds plots stuk na 60 000 km. De auto is 3 jaar oud.
Kosten 4500 euro (50%)
Onverwacht zware dobber.
Auto is altijd goed onderhouden geweest.
Kan dit zo maar !!!!
uitleg garage : dat wij pech hebben, want dat X een goede auto is.
Alleen als er meerdere personen in hetzelfde geval zouden zijn moeten we niets betalen.

De auto reed eerst goed, maar nu is ons vertrouwen in de garage volledig weg.
We zullen de auto wel moeten laten herstellen , wij hebben geen andere keus.
Auto is nu niet verkoopbaar.
Ik erger mij aan zo'n praktijken.
Garage zegt dat ze niets kunnen doen en beroept zich op de fabrikant.
Onzin natuurlijk want zij hebben de auto toch aan ons verkocht.
En die wagens was duidelijk geen goed product.
Zijn er nog mensen die een X, Y of Z gekocht hebben en en dit ook voorgehad hebben ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 30 nov 2013 00:17

Wettelijke garantie is 2 jaar, dus ik vrees dat de garage idd niets voor u kan doen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 30 nov 2013 00:33

Zijn er nog mensen die .......dit ook voorgehad hebben ?

Ja die zijn er.

Tien jaar geleden met auto (Opel) die net uit garantie was motor letterlijk uiteengespat tijdens rit op autosnelweg.
Nu een paar maand geleden automatische versnellingsbak (Jaguar) stuk op 64000 km, ook net buiten garantie.
Met al de andere wagens die ik in de loop van bijna vijf decennia heb gehad waren er daarentegen nooit grote problemen.....

Kwestie van brute pech hebben denk ik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2013 07:37

Uw garage kan er niks aan doen, het enige is eens schrijven naar de invoerder van Skoda, misschien doen ze een commerciële geste .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jabo
Berichten: 96

#5 , 30 nov 2013 10:23

Bestaat er niet zoiets als een verwachting van levensduur van een artikel dat je koopt? De verwachting dat het aan bepaalde eisen voldoet?
Mijnsinziens is het gewoon belachelijk dat een auto het onder de 100.000Km op zo'n manier laat afweten. De verwachtte levensduur van een motorblok ligt toch wel op 150.000 à 200.000Km.

Zeker opnemen met de invoerder en kijken of je op een V.A.G. forum er meer over kunt vinden

Jabo

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 30 nov 2013 10:42

Een verwachte levensduur is volgens mij niet juridisch bindend. Ik ga er uiteraard mee akkoord dat de situatie belachelijk is, maar dat is eerder een menig voor autoforum en niet voor juridisch forum.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 30 nov 2013 12:25

Het kan natuurlijk ook allemaal afhangen van de rijstijl van de bestuurder. :mrgreen:
Der zijn er die al na 1000 km een auto om zeep kunnen helpen.

koen999
Berichten: 730

#8 , 30 nov 2013 15:01

koop KIA die geven 7 jaar waarborg- jammer dat de meeste modellen niet om aan te zien zijn

Jef 007
Berichten: 737

#9 , 30 nov 2013 16:14

7 jaar garantie bij KIA : dat "bewijst" toch dat motorblokken langer dan 60.000 dienen mee te gaan
ik zou inderdaad beleefd contact nemen met invoerder en vragen om een commerciele geste, misschien subtiel "testaankoop" vermelden in uw schrijven

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 30 nov 2013 22:02

De lijst met voorwaarden bij Kia waar je aan dient te voldoen is lang. Zo geldt er in die 7 jaar een maximum van 150.000 km en is de garantie op audio-navigatie drie jaar geldig en de lak op je Koreaan wordt weer vijf jaar gegarandeerd.
150 000 km? M'n Skoda heeft er meer dan 300 000 opzitten na 6 jaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 dec 2013 08:32


M'n Skoda heeft er meer dan 300 000 opzitten na 6 jaar.
Ik heb op 5 jaar terug 398.000km zonder kosten gedaan met een suzuki wagon R 1000cc , werd afgekeurd voor ophanging en roest aan de draagbalk van de motor.

De invoerder Suzuki België is van mijn geval op de hoogte.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

exrunner
Topic Starter
Berichten: 2

#12 , 11 dec 2013 20:20

voor alle duidelijkheid : wij hebben een normale rijstijl.
Het is (gelukkig maar) onze eerste auto waar we dit bij voorhebben !!!!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 dec 2013 08:49

Idd zeker de invoerder aanschrijven en uw situatie uitleggen. Hem erop wijzen dat dit niet normaal is en u van merk X toch een betere kwaliteit had verwacht. Vragen of er tot een oplossing kan gekomen worden, omdat u sterk overweeg merk X voortaan niet meer in aanmerking te nemen als u, of leden van uw gezin later een nieuwe wagen nodig hebben, en u merk X ook niet zal aanraden (in tegendeel) aan familie, vrienden, kenissen en collega's.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sheepie
Berichten: 164

#14 , 12 dec 2013 11:25

En wat zijn de kosten... want motor is stuk is een ruim begrip he...
Auto nieuw gekocht of 2dehands??

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 dec 2013 11:39

Ik ga er van uit dat het een nieuwe wagen is. Kosten heeft de topic starter vermeld in zijn eerste post.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”