Onredelijke werkuren?

KristofVdBroeck
Topic Starter

Onredelijke werkuren?

#1 , 30 okt 2013 12:02

Hoi, dit probleem...

Wij vragen een firma ter plaatse om naar een sectionale poort te kijken. Ze werkt nog, maar wil soms niet naar beneden, dus vermoeden we zelf al een probleem met het contact. Informatie wordt duidelijk en gedetailleerd aan de telefoon doorgegeven.

Er komen twee werkmannen ter plaatse, waarvan er één simpelweg een plastic onderdeel 5cm verplaatst en klaar is kees. Dus, minder dan twintig minuten na aankomst, vertrekken de mannen weer. Ze komen dus ook samen niet eens aan een volledig werkuur en één van hen heeft dus zelfs niets moeten doen. Ik vraag nog voor hun vertrek naar een richtprijs: antwoord is ongeveer 70 euro.

Enkele dagen later een factuur van net geen 140 euro in de bus. Geen details, enkel de vermelding: "nazicht + herstelling poort". Ik neem per mail contact, leg vriendelijk en gedetailleerd uit waarom we deze factuur overdreven vinden en stellen zelf 50% van de factuur voor (komt neer op het bedrag dat de werknemer zei). Het antwoord van de zaakvoerder was ronduit onbeleefd en beledigend. Hij vindt de factuur op geen enkele wijze onderhandelbaar.

Mijn vraag:
- Is het in dit geval correct/menselijk om twee keer een volledig werkuur aan te rekenen? (zoals zij zeggen een begonnen werkuur)
- Schept de firma hier mogelijk niet op twee plaatsen overlappende werkuren? Als ze niet ver moeten naar de volgende post, dan lopen de werkuren daar al voor ze bij mij eindigen...
- Ik heb een brief opgesteld tot ingebrekestelling omdat we de factuur betwisten en melden hierin bereid te zijn om het onbetwiste deel te betalen (en dit te zullen doen). Is dit een goed idee? Zou dit wat uithalen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 30 okt 2013 12:44

Ze mogen wel ook de tijd van de verplaatsing aanrekenen en een verplaatsingskost.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 okt 2013 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#3 , 30 okt 2013 13:11

U kan ook nog in uw brief een detail vragen van de factuur, zodat u weet wat u juist betaald.

Reclame

KristofVdBroeck
Topic Starter

#4 , 31 okt 2013 10:10

Bedankt voor deze reacties.

roharro: Mogen ze aan elke klant de verplaatsing (en tijd) vanaf de firma aanrekenen of moeten ze dit delen onder de klanten in dezelfde regio? Als ze tien klanten doen in dezelfde regio op dezelfde dag, dan lijkt me dat niet echt eerlijk om elke klant de volle verplaatsing aan te rekenen.

Turaki: Dat deed ik reeds in mijn eerste mail, doch tot op heden heb ik dit niet gekregen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2013 11:07

Bij veel firma's zijn de verplaatsingskosten een vast bedrag per km en als er nu één klant of vier klanten zijn aan iedereen word het bedrag aangerekend, als men dit niet zo doet dan gaat die firma daar veel verlies aan doen, een werknemer kost +/- 40€ per uur plus de auto en andere kosten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro

#6 , 31 okt 2013 14:34

Bedankt voor deze reacties.

roharro: Mogen ze aan elke klant de verplaatsing (en tijd) vanaf de firma aanrekenen of moeten ze dit delen onder de klanten in dezelfde regio? Als ze tien klanten doen in dezelfde regio op dezelfde dag, dan lijkt me dat niet echt eerlijk om elke klant de volle verplaatsing aan te rekenen.

Turaki: Dat deed ik reeds in mijn eerste mail, doch tot op heden heb ik dit niet gekregen.
Hebt u hun klantenlijst en werkschema?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KristofVdBroeck
Topic Starter

#7 , 01 nov 2013 11:04

roharro: Je weet het antwoord zelf op je vraag, waarom stel je ze dan? Ik weet echter wel dat ze nog een aantal klanten in mijn regio te doen hadden. Als ze dan aan elke klant de verplaatsing aanrekenen van Herentals naar "het Antwerpse", dan lijkt de verplaatsing alleen al een winstgevende zaak te worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 nov 2013 12:34

Gisten toevalling een technieker van een grote bekende firma in huishoudtoestellen over de vloer gehad Op zijn factuur stonden "VOORRIJKOSTEN" 67,00 €. Ik stelde hem de vraag, en hij zegde me dat die voor iedereen in eenzelfde provincie dezelfde waren.
Het doet niets af of deze technieker nu maar 1 (één) km moet rijden of 200 km.
Als hij dus 10 depannages per dag heeft, worden deze voorijkosten 10 maal aangerekend. In deze kosten zitten zijn werkuren tijdens de verplaatsing, de kilometervergoeding en de wagen, gebruik van zijn materiaal, enz...

KristofVdBroeck
Topic Starter

#9 , 02 nov 2013 14:56

Bedankt voor de info mava.

Terug naar “Andere”