Pagina 1 van 1

faillissement van fabrikant

Geplaatst: 27 sep 2013 13:55
door cash
Als installateur van merk X word ik door mijn klant gedagvaard.
Toestel X is defect en de fabrikant is failliet.
Ik ben genoodzaakt een advocaat onder de arm te nemen en deze sust me met de gedachte dat ik niet verantwoordelijk ben voor de fabricage van het toestel, wel voor de installatie van het toestel.
Met de installatie van het toestel is niets verkeerd, het toestel is immers al een keer, onder garantie, vervangen door de fabrikant.
Het toestel vertoonde dus voor de 2de maal hetzelfde defect.
Het gaat om een installatie van 15 000 euro, de fabrikant is failliet en IK word gedagvaard door mijn klant.
Ik kan volgens mijn advocaat de hele zaak verhalen op de groothandel, maar die is intussen in zee gegaan met een andere groothandel.
Ik sta dus nergens..

1. Het door mij geïnstalleerde toestel gaat stuk.
2. klant niet tevreden en wil dagvaarden
3. Ik word, als installateur en als directe medecontractant, gedagvaard; maar heb geen enkele fout begaan
4. fabrikant gaat failliet en ontloopt zo zijn verantwoordelijkheid
5. groothandel smelt samen met een andere firma - de eigenlijke groothandel, waar het toestel gekocht is, bestaat dus niet meer officieel.
6. Kan ik ooit, indien de klant deze zaak wint, de gemaakte kosten en de gevraagde tegemoetkoming van 10 000 euro verder op 'iemand' verhalen? Welke kans maak ik??

Re: faillissement van fabrikant

Geplaatst: 27 sep 2013 14:02
door Franciscus
Was de klant een firma of particulier.

Bij mijn weten als een firma wordt 'overgenomen' dan neemt de nieuwe firma alle rechten en plichten over van de overgenomen firma...
Indien anders moet dat omschreven staan en zijn de originele zaakvoerders vermoedelijk nog aansprakelijk.

Ga dat alvast nog na.

Re: faillissement van fabrikant

Geplaatst: 27 sep 2013 14:43
door ddanck
Indien het om een consument gaat, speelt de wettelijke garantie.

Art. 1649bis. § 2 B.W: voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder
(...)
2° " verkoper " : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;

U kan dus mijns inziens wel degelijk worden gezien als de verkoper van het product.

Als eindverkoper bent u bijgevolg aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf de levering.

U beschikt vanzelfsprekend over andere rechten tegenover de fabrikant. Daarvoor slaagt u best de voorwaarden waaronder u het voorwerp aankocht er eens op na.

Hoe dan ook kan u zich binnen korte termijn na het ontdekken van het gebrek richten tot degene die u het goed verkocht wegens verborgen gebreken.

Gaat deze laatste failliet, dan dient u aangifte te doen in het faillissement. of u dan nog iets terugkrijgt is twijfelachtig.

Wanneer de verkoper daarentegen wordt overgenomen, neemt deze overnemer gebruikelijk inderdaad de rechten en plichten over.

Beschikt u niet over een B.A. uitbating al dan niet met rechtsbijstand?