Abonnement fitness opzeggen

Antwerpen2150
Topic Starter

Abonnement fitness opzeggen

#1 , 07 aug 2013 17:49

Beste

Heb een contract van 1 jaar afgesloten bij een fitnessketen. Het jaar is nu verstreken en heb besloten om de abonnement op te zeggen. Nu is het zo dat het stilzwijgend verlengd wordt tenzij je één maand voor het einde van je contract een aangetekend schrijven stuurt. Dit heb ik niet gedaan binnen die periode. Echter staat er beneden op mijn contract in drukletters het volgende: BOVEN VERMELDE OVEREENKOMST WORDT NA HET EINDE VAN HAAR OVEREENGEKOMEN DUUR STILZWIJGEND VERLENGD VOOR DEZELFDE PERIODE EN AAN DEZELFDE VOORWAARDEN. NA DE STILZWIJGENDE VERLENGING KAN DE CONSUMENT ZONDER VERGOEDING OP ELK OGENBLIK DEZE OVEREENKOMST OPZEGGEN MIDDELS EEN AANGETEKEND SCHRIJVEN DOCH MITS HET RESPECTEREN VAN EEN OPZEGTERMIJN VAN 1 VOLLEDIGE KALENDERMAAND. Nu vind ik dit tegenstrijdig aangezien het verlengd wordt aan dezelfde voorwaarde maar wordt er ook vermeldt da je het alsnog kan opzeggen op elk moment.
Nu is mijn vraag kunne ze me nog verplichte aan hun te binden voor nog een hele kalenderjaar of is het maximaal één tot twee kalendermaanden.

Mvg
A

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2013 18:50

Zoals ik het lees opzeg van een maand met een AS.
Betaling is ook per maand of per jaar?

Antwerpen2150
Topic Starter

#3 , 07 aug 2013 18:56

is per maand via domiciliering. Khoop opzeg met één maand maar snap niet wat ze bedoelen met verlenging onder DEZELFDE periode en DEZELFDE voorwaarden?? Is toch tegenstrijdig of vergis ik me in iets??

Reclame

bartvdv

#4 , 07 aug 2013 19:15

De wetgeving rond dit soort contracten is gelukkig gewijzigd in het voordeel van de consument. je kan dus na de stilzwijgende verlenging opzeggen met een opzegtermijn van één maand (je bent dus maximaal twee maanden gebonden).

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... ero=1&sql=(text+contains+(''" onclick="window.open(this.href);return false;))#Art.82

Antwerpen2150
Topic Starter

#5 , 07 aug 2013 19:21

dat is heel goed nieuws (als je zeker bent van je zaak tenminste) :-) bedankt voor de info. Kheb vorige week een AS gestuurd maar nog niks gehood. via track en trace heb ik kunne zien dat het aangekomen is. Hoe lang moet en kan ik wachten vooraleer ik stappen kan ondernemen. Want ben wel aan het overwegen om de domiciliering gewoon af te sluiten na maximaal twee maanden ongeacht alle gevolgen of is zoiets eerder af te raden.

j.demoor

#6 , 09 aug 2013 08:14

“Art.2.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :...6° dienst : elke prestatie verricht door een onderneming in het kader van haar professionele activiteit of in uitvoering van haar statutair doel...Art.82. § 1. Wanneer een dienstenovereenkomst van bepaalde duur afgesloten tussen een onderneming en een consument een beding tot stilzwijgende verlenging bevat, wordt dit beding geplaatst in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de voorzijde van de eerste bladzijde. Dit beding vermeldt de gevolgen van de stilzwijgende verlenging waaronder de bepaling van § 2, evenals de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging van de overeenkomst en de wijze waarop hij kennis geeft van dit verzet. § 2. Onverminderd de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst, kan de consument, na de stilzwijgende verlenging van een dienstenovereenkomst van bepaalde duur, op elk ogenblik zonder vergoeding de overeenkomst opzeggen met inachtneming van de opzeggingstermijn die in de overeenkomst is bepaald, zonder dat deze termijn meer dan twee maanden mag bedragen...”(6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).

‘Nu is het zo dat het stilzwijgend verlengd wordt tenzij je één maand voor het einde van je contract een aangetekend schrijven stuurt. Dit heb ik niet gedaan binnen die periode’

Dit houdt in dat u slechts NA het verstrijken van de stilzwijgende VERLENGING (van 1 jaar) toepassing kan maken van voornoemd art.82,§2.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Antwerpen2150
Topic Starter

#7 , 09 aug 2013 18:25

Khad al een vermoeden dat het te mooi was om waar te zijn. Maar ik kamp met een chronische hernia dus ga gewoon een doktersbewijs aangetekend opsturen om er alsnog onderuit te geraken. En dat is de waarheid en ook mijn echte reden. Kwas gewoon naief om te geloven dat het op een normale manier kon na één jaar lid te zijn geweest. Vind het spijtig dat je hier in belgie als consument niet beschermd wordt tegen zo n malafide praktijken. Ik heb "geluk" da ik ziek ben maar velen hebben die "geluk" niet met alle gevolgen van dien. Bedankt voor jullie antwoorden iedereen

bartvdv

#8 , 09 aug 2013 18:38

Hoezo, niet beschermd? je kan toch gewoon opzeggen per maand. Je kan ook stellen dat je de contractvoorwaarden maar had moeten lezen; wat is daar malafide aan.

Antwerpen2150
Topic Starter

#9 , 09 aug 2013 19:05

Je kan toch niet elke maand opzegge maar enkel één maand voor het contract van bepaalde duur (namelijk één jaar) afloopt. Doe je dat niet tenminste één maand daarvoor dan wordt het voor nog eens een jaar verlengd. En dat zegge ze niet nadrukkelijk want ze doen alsof je maar één jaar vasthangt aan dat contract. En ja het staat er in maar die wet teksten en artikels is lang niet voor iedereen een begrijpelijke taal om te verstaan. Kijk maar naar dit forum. Heb al verschillende meningen gehoord over dezelfde tekst dus zo DUIDELIJK zal het toch niet zijn. En in die context en soort van misleiding is het malafide. Surf maar is op het net en je zal zien dat er heeeel veel klanten gedupeerde zijn van zulke praktijken.

bartvdv

#10 , 09 aug 2013 19:48

...NA DE STILZWIJGENDE VERLENGING KAN DE CONSUMENT ZONDER VERGOEDING OP ELK OGENBLIK DEZE OVEREENKOMST OPZEGGEN MIDDELS EEN AANGETEKEND SCHRIJVEN DOCH MITS HET RESPECTEREN VAN EEN OPZEGTERMIJN VAN 1 VOLLEDIGE KALENDERMAAND.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2013 21:57

Zie STEENNOT, R., Stilzwijgende verlenging van contracten van bepaalde duur RW 2007-08, afl. 22, 899-904
Wat het opzegrecht van de consument betreft,
moet allereerst worden benadrukt dat de consument
slechts tot opzegging van de overeenkomst kan overgaan
nadat de overeenkomst stilzwijgend werd verlengd,
dus na het verstrijken van de initiële looptijd
van de overeenkomst. De opzegging kan vanaf dit
tijdstip op elk ogenblik plaatsvinden, zonder dat van de
consument gevraagd kan worden een schadevergoeding
te betalen. De consument zal bij opzegging de
contractueel bepaalde opzegtermijn in acht moeten
nemen, maar deze mag niet langer zijn dan één maand.
Hetzelfde standpunt wordt ingenomen door DELFORGE, C., Loi modifiant la loi du 14 juillet 1991 sur les pratiques du commerce et sur l’information et la protection du consommateur, en ce qui concerne la reconduction tacite de contrats à durée déterminée TBH 2007, afl. 6, 611-613
Le § 2 du nouvel article 39bis s’attache quant à lui au fond et octroie au consommateur le droit de résilier le contrat de service à durée déterminée à tout moment après sa reconduction tacite et ce, sans indemnité. Le délai de préavis devra être déterminé dans le contrat mais ne pourra excéder un mois.

Est-ce à dire que l’article 39bis § 2 aura pour effet de transformer après reconduction le contrat à durée déterminée en contrat à durée indéterminée? Sans aller jusque-là, force est de constater que le consommateur bénéficiera, après reconduction tacite, d’un droit de résiliation identique à celui dont il jouirait dans le cadre d’un contrat à durée indéterminée. En aucun cas, il ne pourra être à nouveau lié pour une nouvelle durée déterminée sans son consentement exprès. Il s’agit en fait d’une neutralisation au profit du consommateur du jeu de la clause de reconduction tacite
De overeenkomst werd afgesloten voor één jaar. Daarna werd deze stilzwijgend verlengd. Vanaf dat ogenblik, dus één jaar na aanvang van de overeenkomst, kan de consument deze opzeggen met een opzegtermijn van één maand. De consument is niet gebonden door een nieuwe vaste termijn van één jaar.

Antwerpen2150
Topic Starter

#12 , 12 aug 2013 16:23

Deze wet artikels zijn inderdaad duidelijk maar ik lees hier en der op verschillende fora dat de fitnessketen toch weigert toe te geven bij meerdere klanten en ze toch verplicht te blijve betalen. Ik heb 2 weken geleden een AS gestuurd en nog geen enkel antwoord gekregen. Kzou er niet van opkijken als ze gewoon niet gaan antwoorden. En dan is mijn vraag of het verantwoord is om gewoon de domiciliering na twee maanden stop te zetten?? Kan ik daar iets verkeerd mee doen?? Of hebben ze dan geen poot om op te staan?

Terug naar “Andere”