opgelicht door garagist

annw
Topic Starter
Berichten: 1

opgelicht door garagist

#1 , 06 jun 2013 12:34

Wij zijn al 16jaar klant bij dezelfde garagist maar nu blijkt dat hij ons heeft opgelicht.Een jaar geleden kochten we een 2de handswagen,vanaf het begin is het al miserie geweest met de electronica en we voelden ook soms dat de auto tijdens het rijden even inhield, we hadden 6 maand garantie dus dat heb ik de garagist gezegd.De problemen met de electronica werden opgelost, al moest ik wel 4 keer naar daar want telkens probeerde hij wat anders, maar dat inhouden van de motor was wat vuil of water in de benzine zei hij, daar moest ik me geen zorgen over maken. Een tijdje na een groot onderhoud begon onze auto heel hard te daveren, vooral als hij in neutraal stond.Dus terug naar de garage, eerst heeft hij er een of ander product ingegoten waardoor het probleem verholpen zou moeten zijn, niet dus, daarna is de auto meer dan een week binnen geweest, heeft hij volgens hem nieuwe injecteurs en een andere mazoutpomp gestoken, kostprijs:€975,maar de auto davert nog steeds even hard.Als t niet betert moesten we maar eens een andere koppeling laten steken was zijn raad.Nu hebben we bij een andere garagist de auto laten nakijken en alles waarvoor we betaald hebben is gewoon niet uitgevoerd of slecht uitgevoerd, plus zijn er in de auto dingen beschadigd en afgebroken door de motor uit elkaar te halen.Het probleem ligt ook helemaal niet bij de pomp of de koppeling maar bij het vliegwiel.De garagist waar we nu bij gaan zegt ook dat hij te veel gevraagd heeft voor de auto toen we hem kochten.
We hebben ons in t zak laten zetten door iemand die we door een band van 16 jaar vertrouwden, dom, heel dom, ik weet het.
Maar nu vraag ik me af of ik iets kan doen om deze oplichter aan de kaak te stellen en om eventueel mijn geld terug te krijgen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2013 12:54

Is de 6 maanden garantie al overschreden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 jun 2013 12:56

Een foute prijsbepaling is nog geen oplichting. Dat is het pas als de garagist wist van de gebreken.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 07 jun 2013 12:40

Stoïceins berusten in de casus en u bij die garagist nooit meer laten zien. Gelijk hebben is één ding doch gelijk krijgen is een ander iets. Als je géén rechtsbijstand contractuele geschillen hebt (de standaard rechtsbijstand van uw BA-verzekering heeft dit meestal niet) zal de rechtspleging een veelvoud kosten van de grootte van de schadeclaim (advocaat, expertises te betalen, ....)

... Aankoop te duur betaalt ? : vergelijk eens de tweedehandsvraagprijzen voor een gelijkaardig model/leeftijd/kilometerstand ... Veel garagisten zeggen dit nog al eens over hun concullega's ...

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 jun 2013 12:51

Is het een merkgarage? Indien ja, dan even contact opnemen met de hoofdverdeler van het merk, en klacht neerleggen. Zijn de garagisten bang van.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 08 jun 2013 08:51

“Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Het is aan u om de fout van de garagehouder,uw schade en het oorzakelijk verband tussen beide aan te tonen. Doe dit in een aangetekende aanmaning u te vergoeden(zie art.1139 en 1148 B.W.). Geeft hij niet afdoende of tijdig gevolg daaraan,daag hem dan voor de rechter,al dan niet voorafgegaan door een oproeping in minnelijke schikking.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”