hoe boekhouder tot geheimplicht dwingen

mosti
Topic Starter
Berichten: 45

hoe boekhouder tot geheimplicht dwingen

#1 , 29 mei 2013 08:15

Ik zit hier met een heel vervelend probleem.
Mijn man is zelfstandig en onze belastingen worden steevast door zijn boekhouder ingevuld.
Ik bezorg ieder jaar trouw mijn documenten met als groot probleem dat mijn schoonmoeder alles weet en dat ze er altijd bijzit om alle te bespreken.We hebben nu gebouwd en ik wil niet dat mijn schoonma nog aan mijn zaken zit (onlangs vond ik nog een loonbrief van mij bij haar thuis).
Mijn man werkt ook niet echt mee en zegt dat hij niet weet hoe hij het moet doen omdat zij het al al die jaren gedaan heeft.

Hoe kan ik mijn zaken nu veilig stellen? Kan ik tegen die boekhouder gaan praten en moet hij zich er an aan houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 29 mei 2013 08:18

En wat is de relatie tussen uw schoonmoeder en de boekhouder?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 29 mei 2013 08:41

ik vermoed dat schoonmoeder mee in de zaak zit van je echtgenoot en daardoor mee betrokken is bij de financiele (en andere besprekingen) van de zaak.
Dat is een lastige situatie die niet echt op te lossen is als de zaakboekhouder ook blijft jullie persoonlijke belastingaangifte invullen;
Strikt genomen zouden die dingen ook gescheiden moeten blijven, vermits u niet in de zaak zit.
Dus melden aan je man dat jullie vanaf nu zelf jullie belastingen invullen; Maar ik neem aan dat hij daar dan weer (fiscale) nadelen in ziet.

Reclame

mosti
Topic Starter
Berichten: 45

#4 , 29 mei 2013 08:48

ja inderdaad: hij zegt: hij kent mijn dossier. Maar ik zie niet in hoe mijn man niet met hem zijn zaken apart kan bespreken zonder dat zijn ma dar in de pap te brokken heeft. Bedoel, als ze hem enig voordeel wil doen, dan hoeft ze daarvoor toch onze financiele toestand niet te kennen? Ik hoef geen geld van haar hoor, ze mag het steken waar ik het gedacht heb. maar mijn man wil natuurlijk geld van haar hé

eylis
Berichten: 8840

#5 , 29 mei 2013 09:06

jullie huishouden en huwelijk staat los van de zaak. jij bent niet verplicht je persoonlijke papieren aan de boekhouder van de zaak van je man door te spelen. Leg duidelijk uit aan je echtgenoot dat je wenst dat die zaken gescheiden blijven en dat dat wettelijk best ook zo is, vermits jouw boekhouding niet bekend moet zijn aan derden (lees je schoonmoeder). Hoe dan ook, als je dit niet meer wil, kan hij het niet eisen.
Maar dan zit je wel met een serieus conflict. Ik zou voorstellen het persoonlijk in te vullen via taxonweb.

mosti
Topic Starter
Berichten: 45

#6 , 29 mei 2013 11:10

tja, de boekhouder kent natuurlijk de trukken van de foor ...

werkstudent
Berichten: 52

#7 , 30 mei 2013 10:32

De boekhouder is niet de enige die die truken kent. Zoek u desnoods een andere raadgever. Banken genoeg die aangiftes invullen voor hun cliënten, bijvoorbeeld.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mei 2013 11:07

tja, de boekhouder kent natuurlijk de trukken van de foor ...
Ik denk dat daar inderdaad het probleem zit. Om één en ander fiscaal te "optimaliseren" zal de boekhouder de boekhouding van de zaak en de persoonlijke belastingsaangifte "op elkaar afstemmen". Als je dat laatste daar wegtrekt en de personenbelasting door een aparte boekhouder laat doen (die geen kennis van de zaak heeft), zal dat "op elkaar afstemmen" niet meer zo fiscaal optimaal gebeuren.

Het is dus (letterlijk) kiezen of delen: ofwel kies je voor de fiscaal meest optimale situatie en boet je een stukje privacy in (naar je schoonmoeder toe), ofwel kies je voor je privacy en ga je zaak en privé 100% scheiden (met de financiële gevolgen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#9 , 31 mei 2013 11:29

als je kiest om toch met dezelfde boekhouder jullie privé aanslagen te laten behandelen, zou ik de mens in kwestie wél een pertinente vraag stellen die hij inderdaad moet ter harte nemen.
Hij kan jullie privé-boekhouding wel zo confidentieel mogelijk behandelen. Dat wil zeggen: op besprekingen van de zaak wordt de privé boekhoeding enkel besproken met je echtgenoot (dus niet in aanwezigheid van schoonmama) Schoonmama moet jouw loonfiches niet in handen krijgen. Dus als de kerel een beetje moeite doet (en je echtgenoot ook) dan kan dat perfect uit elkaar gehouden worden als schoonmama op het toneel verschijnt.
Als de boekhouder doet alsof het in Keulen dondert als je er over begint: herinner hem aan zijn beroepsdeontologie die hem verplicht jouw zaken met de nodige privacy te behandelen.
Laat je ons iets weten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2013 15:16

eylis, dit is mooi in theorie en zal tot op zeker hoogte ook wel praktisch uitvoerbaar zijn, maar er zullen altijd zaken zijn die zich in de "grijze zone" bevinden waar de schoonmoeder wel weet zal van moeten hebben (of het recht heeft hierover ingelicht te zijn) als zij mee in de zaak zit. Dat loonbrieven van de topic starter niet door haar mogen ingekeken worden, is vrij duidelijk, maar andere zaken zullen niet zo duidelijk zijn, denk ik.

Als de topic starter zo geen grijze zone wenst, moet ze beiden uit elkaar trekken en de aangifte personenbelasting door een andere boekhouder laten doen (of dezelfde boekhouder met de uitrdukkelijke vermelding dat hij beide dossiers strikt gescheiden moet houden en het dossier van de personenbelasting onder geen beding door de schoonmoeder of gelijk wie mag ingekeken worden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#11 , 31 mei 2013 15:30

zo is dat tom, ik denk dat het in dit geval echt wel gaat over de zeer persoonlijke stukken van poster. Ik zou als ik zelf in het geval was, trouwens heel beleefd aan mijn schoonmoeder vragen waar ze in godsnaam MIJN loonfiche voor nodig heeft. Het mens kan daar totaal niets mee doen en het is zelfs tamelijk onbeleefd van haar zo'n loonfiche uit het fiscale dossier te nemen en bij haar thuis te leggen...

Mosti, meldt best aan je man dat zijn moeder persoonlijke stukken van jou niet meer meeneemt uit dossiers.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#12 , 31 mei 2013 16:29

Zou het ook niet kunnen dat het uw man is die de stukken aan uw schoonmoeder geeft?

Boekhouders hebben in ieder geval deontologische regels:
Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten: http://www.bibf.be/Uploads/Documents/doc_243.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Instituut van de accountants en belastingconsulenten: http://www.iec-iab.be/NL/DIENSTEN/DEONT ... licht.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

mosti
Topic Starter
Berichten: 45

#13 , 01 jun 2013 11:15

Ja, het zou inderdaad kunnen dat mijn man die loonfiche aan haar gegeven heeft. Hij beweert dat hij die toevallig in zijn handen had en die per ongeluk bij zijn ma had laten liggen. Als ik dat niet geloof dan maken ze me wel wat anders wijs veronderstel ik.
Ik heb nu gevraagd aan mijn man geen loonfiches meer open te maken als die binnenkomen per post. Ik weet dan zeker wie ze in handen krijgt.

mosti
Topic Starter
Berichten: 45

#14 , 02 jun 2013 12:15

Bijkomend probleem is nog dat mijn schoonzus in de zaak werkt (en ik niet) en dat moeder overste junior opgeleid wordt om moeder overste senior te vervangen en dus weet heeft van alle financiële zaken. t'kan toch niet zijn dat een ander meer weet dan ik?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 jun 2013 08:35

t'kan toch niet zijn dat een ander meer weet dan ik?
Indien u niet in de zaak zit, is het niet meer dan normaal dat uw schoonmoeder en schoonzus meer van de zaak weten dan u, zou ik zo denken.

Ik vrees dat de vertrouwenrelatie tusse u en uw man ook niet volledig probleemloos is en dat daar ook een stuk van het probleem ligt. Ik ben niet getrouwd met mijn vriendin, maar ik vind het een minimum aan respect dat ik niet in haar papieren snuffel (en al zeker niet haar post openmaak) en ik weet zeker dat zij ook niet in mijn papieren zal snuffelen. Als je dat respect en vertrouwen in een relatie onder druk komt te staan, moet je je daar ook vragen over stellen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”