Gasaanlsuiting

artnouveau
Topic Starter

Gasaanlsuiting

#1 , 22 mei 2013 19:34

Beste forumleden,

Ik vraag jullie raad omtrent een probleem van mijn schoonmoeder. Zij betrok 10 jaar geleden een sociale woning die voorzien was van verwarming met een mazoutketel. Ze liet deze verwijderen en vroeg een gasaansluiting aan. Eandis heeft het huis aangesloten op het gasnetwerk en mijn schoonmoeder kon dus naarstig aan de slag met haar gaskachel,gasfornuis, ... Haar elektriciteit en gas had ze toen bij electrabel. Op een bepaald ogenblik is zij overgeschakeld voor electriciteit op een budgetmeter. Vandaag kwam eandis langs om de buizen van de gasaansluiting aan te passen (algemene werken aan alle gebouwen in de woonwijk) hierbij waren de werklui erg verbaasd dat mijn schoonmoeder nog een werkenn de gasaansluiting had. Ze stond immers niet meer geregistreerd als gasafnemer. Toch heeft zij de afgelopen jaren gas blijven gebruiken. Ze hebben mijn schoonma meteen aangeraden om zich aan te sluiten bij een nutsbedrijf (ze heeft dit vandaag gedaan bij eni). Bij eandis kon men niet meteen een uitleg geven wat er fout is gelopen en wat we nu wel of niet moeten betalen. Volgens mij is bij de overstap naar de budget zowel electriciteit als gas geschrapt geweest bij electrabel, maar is dit niet goed doorgekomen bij eandis. Toch is de gasaansluiting bij eandis open gebleven. Een factuur van gas bij electrabel hebben wij nooit meer ontvangen de afgelopen jaren. Electrabel heeft vandaag ook bevestigd dat er geen openstaande facturen zijn en dat we de afgelopen jaren ook geen klant meer bij hen waren.

Wat mogen wij nu verwachten? Zullen wij extra kosten moeten betalen, buiten het gewone gasverbruik van de afgelopen jaren? Mijn schoonmoeder leeft van een klein weduwepensioen en heeft niet veel spaarcenten opzij staan. We zitten hier dus even met de handen in onze haren en niemand die ons echt kan vertellen wat we mogen verwachten ...

Hopelijk kan iemand ons een beetje advies geven. Ik dacht dat we misschien best is bij de woonwinkel langs gaan en daar ons probleem voorleggen. Omdat de problemen volgens mij ontstaan zijn bij de overstap naar de budgetmeter.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut

#2 , 22 mei 2013 20:37

Maak momenteel quasi hetzelfde mee, ik ben er mij wel bewust van, sloot al 2 maal nieuw contract af en het blijft maar aanslepen. fout in communicatie tussen netbeheerder en leverancier en beiden beweren ze dat de fout bij de ander ligt, terwijl al 3 jaar "gratis" stroom.

Je kan altijd een afbetalingsplan aanvragen voor dergelijke zaken/bedragen. schering en inslag bij nutsmaatschappijen, daar hoef je geen schrik voor te hebben.

Wettelijke rentevoet van toepassing ingeval van betalingsachterstand bij handelstransacties
Voor het 1ste semester 2013 bedraagt de toepasselijke wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties 8% (mededeling in het Belgisch Staatsblad van 18/02/2013).
De wettelijke rentevoet voor het jaar 2013 bedraagt 2,75% (mededeling in het Belgisch Staatsblad van 09/01/2013).
(Wet van 2 AUGUSTUS 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, ten uitvoer van de richtlijn 2000/35/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 juni 2000).
Bijkomende informatie over de toepasselijke wettelijke rentevoeten vindt u in de informatienota dd 27/02/2013 meegedeeld door de afdeling Financiële markten en Diensten.
Contactpersonen dhr. Robert Watrin (tel. 0257 472 12) en dhr. Patrick Hocepied (tel. 0257 472 25).

Zij hebben echter ook de plicht rekeningen, herinneringen en ingebrekingsstelling te sturen, vermoedelijk zal hier dus geen interest gevraagd worden.

artnouveau
Topic Starter

#3 , 22 mei 2013 21:04

Het gekke is dat wij zelf nooit hebben aangegeven om ons gascontract op te zeggen. Enkel de elektriciteit werd stopgezet om over te schakelen naar een budgetmeter. Na nog wat meer speurwerk blijkt idd dat het weer een administratieve blunder zal zijn (zoals dat zeker wel vaker gaat bij zulke bedrijven).

Loop ik dan nu niet het risico een dubbel contract te hebben? Ik heb het gascontract in principe nooit opgezegd. Daarnaast hebben we vandaag nu wel een contract aangegaan met eni ...
Als electrabel nu wind krijgt via Eandis dat we nog steeds gas verbruikten zullen ze zeker met een factuur staan zwaaien plus het feit dat we onder contract liggen. Het probleem sleept bij ons al aan van voor de vrijmaking van de markt ik weet niet of dit iets positiefs of negatiefs is.

Momenteel teveel info en pistes in men hoofd ik denk dat ik er is best een nachtje over slaap! Toch al bedankt voor je reactie, ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem :-)

Reclame

Terug naar “Andere”