We hebben weer eens 'ruzie' met een telecomprovider! Deze keer met Base bij het overstappen naar een andere provider.
De laatste factuur dateert van 11/02/2013 dewelke betaald wordt op 22/02/2013. Toch krijgen we nog een 'aanmaning' van Intrum voor 60€ kosten! Hierop heb ik reeds geantwoord dat de hoofdsom en eventuele rente meteen voldaan zijn (op 22/02), welke ook zo op hun website staat:
96216934 KPN GROUP BELGIUM NV 60,00 EUR
Factuuromschrijving: 05564950
Factuurdatum: 11022013
Vervaldatum: 11022013
Originele hoofdsom: 40,00 EUR
Openstaande hoofdsom: 0,00 EUR
Merk op dat factuurdatum en vervaldatum plots dezelfde zijn. Hoe verwachten ze dan dat we betalen? Auto inspringen, naar Brussel rijden en daar centjes gaan afgeven. De factuur is trouwens al 2 dagen onderweg met de post. Ik heb hun al redelijk beleefd doch terecht teruggestuurd dat de hoofdsom en rente (die er niet was) betaald waren. De factuur was trouwens binnen de 10 dagen betaald, wat in onze ogen normaal is, sinds we toen we nog een abonnement hadden altijd pas tegen het einde van de maand moesten betalen. Ik heb ook bij het schrijven verwezen naar:
Ik verwijs naar “20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 29-01-2003 en tekstbijwerking tot 07-04-2009)”, Hoofdstuk 4, Artikel 5:
Art. 5. Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.
Nu krijgen wij weer een brief van Intrum aan waarin staat dat in de algemene voorwaarden van Base (KPN) staat dat er een kost van 60€ minimaal verplicht is bij het uitblijven van de betaling. Wij hebben echter nooit een aanmaning, of schrijven van KPN gehad, echter meteen de Intrum brief. Kan KPN deze 'kost' uitbesteden aan het incassobureau? In mijn ogen was dit wettelijk niet mogelijk. Ondertussen begint mijn geduld ook stilaan op te geraken en wil ik kordaat een eind stellen aan deze praktijken. Ik ben er vrij zeker van dat wij recht in onze schoenen staan en dat intrum probeert geld af te troggelen.
Toch eerst nog gauw hier even informeren of ik het wel bij het rechte eind heb, alvorens ik een aangetekend schrijven stuur.
Alvast bedankt!