Pagina 1 van 2

bestelbon niet juist

Geplaatst: 08 apr 2013 20:04
door Vero81
Goedendag,


Ik heb Zaterdag een bestelbon ondertekent voor een VW POLO.
Op mijn bestelbon staat dat er een climatronic in mijn auto zal zijn.
Echter stuurde de garage mij vandaag een e mail waarin hij vermeld dat er geen climatronic in de auto zal zijn maar een climatic.
Hij wijt dit aan een typ fout in de computer afkomstig van de hoofdzetel.
Ik heb nu dus getekend voor een auto die ik niet geleverd zal krijgen zoals op mijn bestelbon staat.
Kan ik mijn bestelbon opzeggen zonder dat ik een schadevergoeding hoef te betalen?
Op de bestelbon staat niets over opzeggingstermijn, tenzij die buiten de onderneming van de verkoper is afgesloten.
Wat bij mij niet het geval is omdat ik de bestelbon heb ondertekend in hun garage. :cry:


Vero81

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 08 apr 2013 20:20
door mava105
Wat is het verschil tussen een climatroninc en een climatic?
Worden beide toestellen beschreven in hun verkoosbrochure en kan je zoiwel het ene als het andere bestellen?

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 08 apr 2013 20:23
door Vero81
Climatic is handmatig en climatronic is volledig automatisch.
Je kan het bij een Polo Comfortline bestellen ben ik juist achter gekomen maar niet bij een Polo Trendline die nu dus wel op mijn bestelbon staat.
Ik was in de veronderstelling dat ik een VW Polo Trendline had gekocht met climatronic maar dat bestaat dus niet.

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 08 apr 2013 20:46
door Alfred J
Ik was in de veronderstelling dat ik een VW Polo Trendline had gekocht met climatronic maar dat bestaat dus niet.
VW Polo 1.2 CRTDI Trendline:
- Optie Climatic: € 556.60
- Optie Climatronic: € 937.75

Evenzeer perfect aan te duiden in de car configurator. Ofwel is die dus ook fout, ofwel heeft de garage een foutje gemaakt en willen ze de kosten van die fout niet dragen.

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 08 apr 2013 23:35
door Turaki
U wijst hen via mail op de site van de constructeur, waar staat dat deze optie wel kan voor uw wagen (best link in mail opnemen), en dat u verwacht de wagen te krijgen die u besteld heeft.

Heeft u een voorschot betaald? Wat staat er in de AV betreffende schadevergoeding bij verbreking?

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 10:11
door Vero81
Ik was in de veronderstelling dat ik een VW Polo Trendline had gekocht met climatronic maar dat bestaat dus niet.
VW Polo 1.2 CRTDI Trendline:
- Optie Climatic: € 556.60
- Optie Climatronic: € 937.75

Evenzeer perfect aan te duiden in de car configurator. Ofwel is die dus ook fout, ofwel heeft de garage een foutje gemaakt en willen ze de kosten van die fout niet dragen.

Nu vraag ik mij af waar jij dat hebt gevonden? en nu voel ik mij nog veel meer voor de gek gehouden! :cry:
Bedankt ik ga hier zeker verder mee!

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 10:15
door Vero81
U wijst hen via mail op de site van de constructeur, waar staat dat deze optie wel kan voor uw wagen (best link in mail opnemen), en dat u verwacht de wagen te krijgen die u besteld heeft.

Heeft u een voorschot betaald? Wat staat er in de AV betreffende schadevergoeding bij verbreking?

Nee ik heb geen voorschot betaald er staat niets in over verbreking contract maar als je googled kom ik op deze info uit:

In welke gevallen krijg ik bedenktijd om een aankoop te annuleren?

GEZIN, INKOMEN op 30/12/2011
Steeds meer medeburgers lijden aan een typische ziekte van onze consumptiemaatschappij : de impulsieve aankoop.

Daarom vonden we het interessant na te gaan in welke gevallen de consument een aankoop mag annuleren. Hij wordt inderdaad beschermd, maar slechts in bepaalde gevallen, het is dus belangrijk te weten in welke. Eerst en vooral moet vermeld worden dat enkel de privé-verbruiker beschermd wordt. Wie dus een aankoop doet in het kader van zijn beroepsactiviteiten, kan zijn woord nooit intrekken.

Eerste regel : een aankoop is onmiddellijk bindend.
Een bestelbon is een contract. Wanneer deze bon ondertekend is, bindt het contract beide partijen onmiddellijk. Er is dus normal geen herroepingstermijn. Het is echter mogelijk dat in het contract een bedenktijd (bijv. van 1 of 2 weken) voorzien is, maar dit is niet verplicht. Indien geen bedenktijd vermeld wordt, en de koper toch van zijn aankoop wenst af te zien – dus het contract eenzijdig op te zeggen – dan kan de verkoper naar de rechter stappen om de volledige uitvoering van het contract te verkrijgen, of toch een forfaitaire vergoeding.

Tweede regel : er bestaan… uitzonderingen
Deze uitzonderingen werden voorzien om de consument in bepaalde situaties te beschermen. De bedenktijd of herroepingstermijn is dus de periode gedurende dewelke het contract zonder kosten of vergoeding geannuleerd kan worden. Deze bedenktijd is wettelijk voorzien wanneer de verkoop plaatsgehad heeft buiten de normale verkoopruimte van de handelaar. Dit is dus het geval voor een verkoop op een beurs of een salon. Zo is deze bedenktijd van toepassing op een contract dat ondertekend werd op het autosalon, maar niet in de showroom van dezelfde garagist tijdens dezelfde periode en aan dezelfde voorwaarden. Er is eveneens een bedenktijd wanneer de verkoper thuis bij de consument komt, of wanneer er sprake is van verkoop op afstand (bijv. via de telefoon). Het is wel belangrijk te weten dat deze bedenktijd uitdrukkelijk vermeld moet worden op het contract, in het vet, en in een afzonderlijk kader op de eerste pagina. Is dit niet het geval, dan is de overeenkomst ongeldig !
We hebben gezien onder welke voorwaarden de consument bedenktijd krijgt. Er rest ons nog te bekijken welke de duur van deze herroepingstermijn is.

Help? Ik heb die in de showroom gekocht...

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 11:25
door Lanox
Als u de raad van Turaki opvolgt hoeft u zich geen zorgen te maken over verbreken van het contract. Ofwel krijgt u wat u besteld heeft en is er dus geen probleem, ofwel levert de garagist niet wat er in het contract staat en heeft HIJ een probleem.

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 11:54
door Turaki
Yep, als de garagist niet kan of wil leveren wat u besteld heeft, is hij degene die het contract verbreekt, en kan u van hem een schadevergoeding eisen. U aanvaardt de wagen dan ook niet als op de datum van levering blijkt dat deze niet de wagen is die u besteld heeft.
U kan wel akkoord gaan met de versie die ze u willen leveren, mits een tegemoetkoming natuurlijk...

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 12:54
door Vero81
Als u de raad van Turaki opvolgt hoeft u zich geen zorgen te maken over verbreken van het contract. Ofwel krijgt u wat u besteld heeft en is er dus geen probleem, ofwel levert de garagist niet wat er in het contract staat en heeft HIJ een probleem.
Je hebt helemaal gelijk en ik vind het heel fijn dat je het zo duidelijk voor mij hier even neerzet
Ik schiet heel snel in paniek en weet dan niet meer wat te denken of doen en lees dan wel maar het dringt dan niet binnen.
Vrouwen he... :lol: :P
In ieder geval Bedankt!! :D

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 12:58
door Vero81
Yep, als de garagist niet kan of wil leveren wat u besteld heeft, is hij degene die het contract verbreekt, en kan u van hem een schadevergoeding eisen. U aanvaardt de wagen dan ook niet als op de datum van levering blijkt dat deze niet de wagen is die u besteld heeft.
U kan wel akkoord gaan met de versie die ze u willen leveren, mits een tegemoetkoming natuurlijk...

Ok, ook dit bericht komt heel goed binnen bij mij. :D
Hij verbreekt het contract door niet de auto te leveren zoals op mijn bestelbon staat, dus ik kan weigeren en naar een andere VW garage gaan om daar een auto te vragen en hopelijk ook geleverd te krijgen zoals ik die wil.
Ik neem aan dat de VW garage die nu mijn auto niet wilt leveren zoals ik die besteld heb mij eerst een papier hoort te bezorgen waarin staat dat de koop niet door gaat?

En Turaki...Jij ook heel erg bedankt!
Nu begin ik weer helder te denken :D

Vero81

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 13:16
door Turaki
Ik neem aan dat de VW garage die nu mijn auto niet wilt leveren zoals ik die besteld heb mij eerst een papier hoort te bezorgen waarin staat dat de koop niet door gaat?
Voor u ergens anders besteld kan u inderdaad best zorgen voor een document waarin staat dat de koop verbroken is. U wil namelijk niet dat de garage plots toch de gevraagde wagen levert nadat u ergens anders heeft besteld.

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 13:20
door Vero81
Ik neem aan dat de VW garage die nu mijn auto niet wilt leveren zoals ik die besteld heb mij eerst een papier hoort te bezorgen waarin staat dat de koop niet door gaat?
Voor u ergens anders besteld kan u inderdaad best zorgen voor een document waarin staat dat de koop verbroken is. U wil namelijk niet dat de garage plots toch de gevraagde wagen levert nadat u ergens anders heeft besteld.

nee 2 auto's voor mij alleen is een beetje te veel :lol:
Ik ga er meteen werk van maken! :D
Heel erg bedankt!! :wink:

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 14:08
door Turaki
Zorg wel dat er duidelijk in staat dat u de koop niet verbreekt om een eventuele schadevergoeding te vermijden. Of dat er in staat dat dit kosteloos of met wederzijdse toestemming gebeurt.

Re: bestelbon niet juist

Geplaatst: 09 apr 2013 15:46
door Alfred J
Nu vraag ik mij af waar jij dat hebt gevonden? en nu voel ik mij nog veel meer voor de gek gehouden! :cry:
Bedankt ik ga hier zeker verder mee!
Naar de website van Volkswagen surfen, rechts bovenaan op 'Car configurator' klikken. Een 'Polo' kiezen, 'Trendline', 3-5 deurs, motor en versnellingsbak kiezen, 'Verder' klikken (rechts, onderaan dat pijltje) tot de optielijst (stap 4) en dan zoeken, staat alfabetisch.

Je kan ook eens telefonisch horen bij andere VW dealers of het bij hen wel mogelijk is, telefoonnummers zijn ook allemaal te vinden op de website van VW (dealer locator, staat langs de knop 'Car configurator'). Prijzen geven ze zelden telefonisch, opties meestal zonder veel problemen.