Begin juli 2011 zijn wij verhuisd van Nederland naar een particuliere huurwoning in Veldwezelt in België ivm een studie in Maastricht
. De huur was exclusief water, elektriciteit en gas. De aansluiting hiervoor hebben wij dus zelf moeten regelen.
Bij de gas en elektriciteit kostte dit al veel moeite om aan te sluiten omdat het in Belgie allemaal net
even anders geregeld is. Het water daarentegen bleek een groter probleem te zijn om aan te vragen.
Na een aantal keer bellen bleef het onduidelijk hoe wij dit aan moesten sluiten. Uiteindelijk was het
ons onduidelijk of het water nu wel of niet geregeld was. Omdat we toch nog steeds water hadden
gingen we er vanuit dat we een jaarafrekening zouden krijgen. Dit is natuurlijk erg nalatig van ons
geweest.
Na drie maanden bleek de studie al niet te bevallen, maar omdat we een jaarcontract hadden in
Belgie konden we het huis niet opzeggen. Uiteindelijk waren we dus maar een keer per week of zelfs
een keer per maand in België om de post op te halen.
Op de dag van verhuizen kwam er een medewerker van de Vlaamse Water Maatschappij aan huis
met een rekening van ongeveer 4000 euro. Deze rekening betrof de periode waarin wij in het huis
gewoond hebben. Aangezien wij nauwelijks in België waren en altijd alle kranen controleerden voor
wij het huis uit gingen zijn wij er van overtuigd dat deze rekening absurd hoog is. De kosten voor de
rekening zijn ongeveer voor 10 jaar riant waterverbruik. Daarbij was de waterdruk zo ontzettend laag
dat het ongeveer tien minuten duurde om de spoelbak te vullen (dit is aangegeven bij de huisbaas).
De rekening bleek ook niet op onze naam te staan, maar op die van de vorige bewoner. De vorige
bewoner bleek zich dan ook niet te hebben uitgeschreven bij de watermaatschappij. Wij vermoeden
dat het daarom zo lastig was om het contract af te sluiten. De medewerker van de
watermaatschappij gaf aan dat wij niets met deze zaak te maken zouden hebben omdat wij niet
bekend waren bij hen. De huisbaas heeft onze borg niet terug willen geven omdat hij de zaak met het
water moest regelen. Wij zijn er dus vanuit gegaan dat dit onder zijn verantwoording zou vallen.
Deze vrijdag 22 februari kregen wij een “minnelijke schikking” binnen. De oude bewoner heeft de rekening dus
gekregen en vraagt ons nu om 5.117,44 euro. Op de minnelijke schikking is gevraagd of wij akkoord wilden gaan met het overnemen van de rekening. Wij hebben dit afgewezen.
Wij hebben geen enkel idee hoe wij deze zaak aan moeten pakken. In Nederland heeft de rechtsbijstandverzekering mijn zaak afgewezen omdat het om een zaak in België gaat waar zij geen verstand van hebben. Andere instanties in Nederland kunnen ons om dezelfde redenen niet helpen.