opzeggen autoverzekering

camelia22
Topic Starter

opzeggen autoverzekering

#1 , 05 mar 2013 14:15

ik heb een korte vraag, ik dacht dat ik twee maanden op vooruit mijn autoverzekering kon opzeggen , die verloopt 15 mei, nu blijkt dat het drie maanden op vooruit is, dat houdt in dat ik drie weken te laat ben voor het opzeggen en dus vast aan X zit voor de opkomende jaar waar ik meer dan 1000 euro betaal voor voor een normale BA verzekering dus niks meer en dat vindt ik enorm veel.
nou wou ik vragen is er geen enkele andere mogelijkheid om mijn verzekering op te zeggen bij X en een goedkopere te nemen bij bv Y voor 255 per jaar dat is toch een enorme verschil.
mvg

[namen bedrijven dragen niet bij verduidelijking probleem, verwijderd:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 06 mar 2013 07:51

Drie maanden is standaard. Als uw verzekering de voorwaarden niet veranderd heeft, kan u niet opzeggen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

j.demoor

#3 , 07 mar 2013 09:16

“Art.29.§ 1. De overeenkomst kan worden opgezegd bij een ter post aangetekende brief...§ 2. Behoudens...heeft de OPZEGGING eerst uitwerking na het verstrijken van een termijn van ten minste een maand te rekenen van de dag volgend op de betekening of de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende brief, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte ter post. De termijn bedoeld in het eerste lid moet worden vermeld in de overeenkomst en herhaald in de opzegging.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

‘ik dacht dat ik twee maanden op vooruit mijn autoverzekering kon OPZEGGEN’

Zie ook art.30 van voornoemde wet inzake verzet tegen stilzwijgende verlenging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Oude Belg

#4 , 07 mar 2013 11:53

AFDELING IX. - Duur en einde van de overeenkomst.

Art. 30. Duur van de verplichtingen. <W 1994-03-16/32, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 1994-05-04>
§ 1. De duur van de verzekeringsovereenkomst mag niet langer zijn dan één jaar. Behalve wanneer een van de partijen ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet, volgens de in artikel 29 voorgeschreven wijzen, wordt ze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar.
De overeenkomst mag geen andere opzeggingstermijnen opleggen.
De partijen mogen de overeenkomst evenwel opzeggen wanneer, tussen de datum van het sluiten en die van de inwerkingtreding ervan, een termijn van meer dan één jaar verloopt. Van deze opzegging moet uiterlijk drie maanden vóór de inwerkingtreding van de overeenkomst kennis gegeven worden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

camelia22
Topic Starter

#5 , 07 mar 2013 17:31

ok dank je wel dus er is geen enkele andere mogelijkheid.
en als ik mijn auto verkoop en een nieuwe koop met nieuwe kenteken, zit ik dan nog altijd vast aan de momentele contract.

Terug naar “Andere”