voorschot

aquariumfan
Topic Starter

voorschot

#1 , 08 feb 2013 11:53

Hallo,
Een tijdje geleden gaf ik een voorschot voor het kopen van een auto (partikulier)er werd geen termijn afgesproken voor het ophalen van de auto,daar deze nog gekeurd moest worden.een paar weken later blijkt nu dat de auto aan iemand anders is verkocht ! zonder mij op de hoogte te stellen.
is er nog mogelijkheid om mijn voorschot terug te krijgen ?
dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2013 12:13

Werd er een dokument opgemaakt? Heb jij een ontvangstbewijs voor dat voorschot?

Gebruiker21

#3 , 08 feb 2013 13:27

Werd er een dokument opgemaakt? Heb jij een ontvangstbewijs voor dat voorschot?
Als je op beide vragen van mava "ja" kan antwoorden, heb je recht op twee maal het voorschot.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jef 007

#4 , 08 feb 2013 17:45

ook tussen particulieren?

aquariumfan
Topic Starter

#5 , 08 feb 2013 19:11

er werdt een briefje opgemaakt als bewijs van betaling.

Justiceseeker

#6 , 09 feb 2013 18:21

er werd een briefje opgemaakt als bewijs van betaling.
Wat staat er precies op dat briefje geschreven?

Justiceseeker

aquariumfan
Topic Starter

#7 , 10 feb 2013 10:44

staat op : voorschot betaald van ....e op een totaalprijs van .....e
en is ondertekend

Justiceseeker

#8 , 10 feb 2013 14:54

staat op : voorschot betaald van ....e op een totaalprijs van .....e
en is ondertekend
Wordt het onderwerp van de koop niet duidelijk gespecifieerd? In casu de auto?

Zoniet lijkt het mij een onbegonnen zaak... .

Justiceseeker

aquariumfan
Topic Starter

#9 , 10 feb 2013 17:55

voorwerp wordt idd niet weegegeven
kan ik proberen om aangetekende brief te sturen (ingebrekestelling)?

Justiceseeker

#10 , 11 feb 2013 09:07

voorwerp wordt idd niet weegegeven
kan ik proberen om aangetekende brief te sturen (ingebrekestelling)?
Ja, duidelijk: dat vscht was uw en moest dienen voor een aankoop (van een wagen - dus moeilijk te bewijzen) doch dient U geretourneerd te worden. Stel een ultimatum van X dagen voor. U stuurt een AS als ingebrekestelling en aanmaning voor aankoop wagen met zoveel mogelijke details van type, enz., kopie per gewone post, en wacht de tijd af. Indien geen reactie zal U naar de rechter moeten stappen.

Hoeveel bedroeg het vscht?

Justiceseeker

PS. In de aanmaning vraagt U het vscht cash te ontvangen (bij de verkoper bv. om hem te confronteren en recht in de ogen te kijken... ).

aquariumfan
Topic Starter

#11 , 11 feb 2013 11:21

bedrag was maar 200e op een totaal van 4550e,niet dat het zo hoog is,maar enkel om het principe !
verder vriendelijk bedankt voor de hulp !

Gebruiker21

#12 , 11 feb 2013 12:45

De vraag werd hier gesteld of het dubbel terugkrijgen van het voorschot ook geld voor particuliere verkopen. Misschien kan iemand daar nog op antwoorden? Dan zou de T.S. het dubbel kunnen terugvragen (of aan de verkoper zeggen: "Wees blij dat ik maar 200 € terugvraag, want ik heb volgens de letter van de wet recht op 400 €").
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#13 , 11 feb 2013 12:51

Uit http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=44268" onclick="window.open(this.href);return false; (1 maand geleden)
zag via internet 2dehandswagen staan,maakte afspraak om wagen te bekijken en testen,dit is wel bij een particulier.
we kwamen tot een mondeling akkoord wat betreft de prijs,maar er werd geen verkoopsovereenkomst ondertekend !
wel heb ik een voorschot betaald,waarbij hij mij een ondertekend bewijs van betaling bezorgde.
dit is nog maar enkele dagen overeengekomen.
nu is mijn vraag : kan ik deze koop nog anuleren,en eventueel mijn voorschot terugkrijgen ?
Speelt dit ook nog mee in het verhaal? M.a.w. wat is de exacte chronoligie in het verhaal?

freelance

#14 , 11 feb 2013 13:45

Wat ook de achtergrond moge zijn van het verhaal ( zie Lightning) :

Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.
Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.
Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

De wetgeving over koop spreekt duidelijk over 2 elementen : nl. "een zaak " en "een prijs "
Deze beide elementen moeten kunnen aangetoond worden op een "authentieke of onderhandse akte " .

In dit geval hier is sprake van een prijs , maar NIET over een zaak ( die op papier zou staan ) . Zodoende wordt er geen bewijs geleverd dat het over een voertuig zou gaan.
En ja , dit geldt ook voor particulieren. ( de wettekst gaat niet over handels/consumenten overeenkomsten ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gebruiker21

#15 , 11 feb 2013 14:29

De verkoopovereenkomst KAN bij akte worden aangegaan, maar dit is geen verplichting. De "zaak" en "prijs" kan dus ook mondeling overeengekomen zijn (hoewel dit moeilijker te bewijzen is). De topic starter heeft wel een bewijs over de prijs en het voorschot, en ik denk dat een rechter wel mee zal gaan in het verhaal dat de verkoop verder mondeling overeengekomen is voor een wagen. Misschien kan de TS nog ergens een bewijs vinden dat de wagen te koop was aangeboden (heeft hij nog een mail met foto's van de wagen + vraagprijs, of staat dit nog ergens online)?

Terug naar “Andere”