Gerammel aan occasie wagen in garantie,

rednaxelos
Topic Starter

Gerammel aan occasie wagen in garantie,

#1 , 29 jan 2013 17:29

Hallo,

Ik heb in maart 2012 een occasie mondeo gekocht bij een erkende ford garage 165000km 2.0tdci voor 4850 euro,
Binnen de 6 maanden had ik een licht gerammel en schurend geluid afkomstig uit de versnellingsbak,
het blijkt het druklager te zijn, dit wordt enkel gebruikt tijdens het intrappen van het ontkoppellingspedaal
en evt het stationaar staan (stil). Dit stoort echter enorm omdat ik eveneens een kleine lening afgesloten heb ervoor.
Ik heb hem het probleem gemeld binnen de 6 maanden maar hij wou geen stappen ondernemen,
Verschillende collega s op het werk kunnen hier getuige van zijn.
In maart vervalt men garantie volledig.
Zou er een mogelijkheid zijn om dit te laten vaststellen, indien ik plots in panne zou staan buiten garantie.
De totale kost zou relatief hoog zijn omdat de handse versnellings bak vanonder de wagen moet.

Ik heb ondertussen al over koeling ook gehad, en een sensor moeten laten vervangen bij dezelfde wagen
.Dit heeft 190 euro gekost eveneens onder de zogezegd wettelijk garantie. Die zogezegd bijna voor
niks in aanmerking komt. Of heb ik dit volledig verkeerd begrepen. Ik ben jammer genoeg weinig kapitaal krachtig.

Denkt u een oplossing of een stok achter de deur te weten laat het alstublieft weten.
Alvast bedankt voor u tijd.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 29 jan 2013 18:46

De termijn van wettelijke garantie voor een goed dat door een consument tweedehands werd gekocht bij een professioneel kan worden ingekort tot minimum één jaar, voor zover deze verkorte duur van de garantie bij overeenkomst werd bepaald.
Dat betekent dat het u toegestaan is om u tegen uw verkoper te keren binnen een termijn van minimum een jaar als bij voorbeeld uw tweedehandsauto op onverklaarbare wijze pech krijgt.
Opgelet: als de koopovereenkomst een gedetailleerd overzicht geeft van de staat van het voertuig en de onderdelen ervan, dan zal u de wettelijke garantie voor gebreken waarvan u weet had niet kunnen inroepen!
Gedurende de 6 eerste maanden na de levering van de tweedehandsauto wordt het gebrek aan overeenstemming dat u hebt vastgesteld, geacht te hebben bestaan op het moment van de levering van het voertuig tenzij dat de eindverkoper het tegendeel bewijst. Als deze termijn voorbij is (6 eerste maanden), dan zal u, in geval van betwisting door de verkoper, het bewijs moeten leveren dat het gebrek aan overeenstemming van uw voertuig reeds bestond op het moment van de verkoop en dat het niet gaat om een probleem waar u zelf verantwoordelijk voor bent (onachtzaamheid, abnormaal gebruik).

"De voorwaarden scheppen voor een competitieve, duurzame en evenwichtige werking van de goederen- en dienstenmarkt in België."
In eerste instantie heeft u het recht om het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de tweedehandsauto te verlangen. Er zal evenwel rekening moeten gehouden wor- den met het feit dat de vervanging van een tweedehandsauto door een andere uiterst moeilijk kan blijken te zijn (zelfde merk, zelfde opties, zelfde jaar, zelfde waarde). Als de herstelling of de vervanging onmogelijk of buiten verhouding ten aanzien van het gebrek zou zijn of niet binnen een redelijke termijn zou kunnen gebeuren zonder ernstige overlast voor u, heeft u het recht om prijsvermindering of ontbinding (annulering) van de koopovereenkomst te eisen. U hebt echter niet het recht om de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenkomst van geringe betekenis is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2013 18:50

U moet indien dealer weigert hem wel aangetekend in gebreke stellen.
Getuigen van het werk..... is niet de wettelijke procedure.

Wat nuttige links:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

rednaxelos
Topic Starter

#4 , 30 jan 2013 17:39

Hartelijk dank voor de tips en informatie.
Ik zal alvast een aangetekende brief sturen.

Mvg

Winand

#5 , 07 feb 2013 21:58

Een druklager is een slijtageonderdeel en valt niet onder garantie, zo en niet anders.

rednaxelos
Topic Starter

#6 , 24 feb 2013 18:19

Even een update, ik heb geen aangetekende brief gestuurd aangezien de termijn van 6 maanden reeds verstreken was en zodoende ik alles zelf moest bewijzen.
Jammer aangezien het gebrek er al van dag 1 was, maar ik dacht dat ik slecht schakkelde en de garage mij afwimpelde.
Mijn raad is als het niet teveel moeite is, bij elke 2dehands wagen die je aankoopt, laten evalueren door het vdab controle centrum
of offerte laten opmaken door een garage en indien nodig een aangetekende brief sturen binnen de 6 maanden na aankoop.
Ik zal dus mijn kapotte mondeo waar ik nog maandelijks voor moet afbetalen de komende 2jaar laten herstellen met mijn vakantiegeld in juli maar zeker niet bij de erkende ford garage.
Laatst gewijzigd door rednaxelos op 24 feb 2013 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 feb 2013 18:23

Oei, u mag hier geen namen noemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rednaxelos
Topic Starter

#8 , 24 feb 2013 18:37

Enkel jammer dat die niet vermeld wordt in de google zoekmachine en dus geen enkele zin heeft.
Ik zal hier dus een blog voor moeten maken zodoende hij terug kan gevonden worden in google lol.

Terug naar “Andere”