Particulier verkoopovereenkomst occasie wagen

Argent
Topic Starter
Berichten: 2

Particulier verkoopovereenkomst occasie wagen

#1 , 27 jan 2013 22:29

Beste,

Ik heb mijn auto als particulier verkocht en heb een handgeschreven 'contract' in tweevoud gemaakt op een blaadje papier. Beide handtekeningen (van mij en de koper) staan erop.
Ik weet dat het niet mooi is, maar ik heb nu erg veel spijt van deze verkoop en wil de wagen houden.
Ik heb al enkele forumposts gelezen, maar wat mijn situatie anders maakt is, dat ik geen voorschot heb gekregen / gevraagd.

Kan ik het contract zomaar verbreken en wat zijn de gevolgen hiervan? Kan de koper hiermee verder gaan?

Alvast bedankt voor de reacties.

Vriendelijke en warme groeten,
Argentje
Laatst gewijzigd door Argent op 27 jan 2013 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 27 jan 2013 22:33

Een "blanco " papier ?
Staat daar dan niets op ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Argent
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 jan 2013 22:35

Ik bedoel ermee: ik heb een blanco papier uit de printer genomen en met de hand een soort overeenkomst geschreven.
Excuses voor de onduidelijkheid.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 27 jan 2013 23:12

Burgerlijk wetboek :
Art. 1126. Ieder contract heeft tot voorwerp iets dat een partij zich verbindt te geven, of dat een partij zich verbindt te doen of niet te doen.
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.
Art. 1136. In de verbintenis om iets te geven is begrepen de verbintenis om de zaak te leveren en, tot aan de levering, voor haar behoud te zorgen, op straffe van schadevergoeding jegens de schuldeiser.
Art. 1138. De verbintenis om een zaak te leveren is voltrokken door de enkele toestemming van de contracterende partijen.
Zij maakt de schuldeiser tot eigenaar en heeft ten gevolge dat het risico van de zaak voor hem is, van het ogenblik dat deze moest geleverd worden, ook al heeft de overgave ervan niet plaatsgehad, tenzij de schuldenaar in gebreke is ze te leveren; in dit geval blijft het risico van de zaak voor de laatstgenoemde.
Art. 1139. De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.
Art. 1146. Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan.
Art. 1147. De schuldenaar wordt, indien daartoe grond bestaat, veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding, hetzij wegens niet uitvoering van de verbintenis, hetzij wegens vertraging in de uitvoering, wanneer hij niet bewijst dat het niet nakomen het gevolg is van een vreemde oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, en hoewel er zijnerzijds geen kwade trouw is.
Art. 1149. De aan de schuldeiser verschuldigde schadevergoeding bestaat, in het algemeen, in het verlies dat hij heeft geleden en in de winst die hij heeft moeten derven, behoudens de hierna gestelde uitzonderingen en beperkingen.
Art. 1151. Zelfs ingeval het niet uitvoeren van de overeenkomst is veroorzaakt door opzet van de schuldenaar, moet de schadevergoeding, wat betreft het verlies dat de schuldeiser heeft geleden en de winst die hij heeft moeten derven, alleen omvatten hetgeen een onmiddellijk en rechtstreeks gevolg is van het niet uitvoeren van de overeenkomst.


Een hele boterham nietwaar ? Enige praktische uitleg :
1126 : u hebt een contract , met een voorwerp , en een verbintenis ( tegenpartij heeft dit ook ) .
1134 uw overeenkomst is wettig en u bent er door gebonden .Doch ze kan tenietgedaan worden mits wederzijdse toestemming .Zo niet moet ze uitgevoerd worden .
1136 u bent gehouden de zaak leveren , en tot zolang er goed zorg voor te dragen.
1138 de verbintenis bestaat door de handtekeningen van partijen , die daardoor toestemming geven .De schuldeiser ( koper ) wordt op dat ogenblik EIGENAAR van uw voertuig .
1139 U kunt in gebreke gesteld worden voor het niet uitvoeren van de verbintenis , door middel van een schriftelijke aanmaning .
1146 u bent schadevergoeding schuldig , wanneer de verbintenis niet nagekomen wordt .
1147 U kunt veroordeeld worden tot schadevergoeding
1149 De schadevergoeding bestaat uit het verlies , of de derving van winst die de koper ondervindt . ( en die hij moet bewijzen ) .
1151 de schadevergoeding moet rechtstreeks verband houden met de verbintenis .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Keverlover8
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2017 22:17

En wat in het omgekeerde geval?
Indien ik als kandidaat-koper een verkoopsovereenkomst teken
(zij het dat de prijs nog niet werd ingevuld of de leveringsdatum op de verkoopsovereenkomst)),
mag ik dan afzien van de aankoop?
Wat zegt het Wetboek hierover?

Keverlover8
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2017 22:28

Wilt u mij ook het volgende laten weten aub:
wàt zijn de éssentiële vereisten om te kunnen spreken van een rechtsgeldige verkoopsovereenkomst?

Mij lijkt het zo dat indien de prijs op één document niet ingevuld is,
dat er geen overeenkomst bestaat,
of ben ik verkeerd?

Op het tweede document staat voorgedrukt: "VERKOOPPRIJS (in letters)"
en daar werd een bedrag in cijfers genoteerd.

Beide documenten zijn niet identiek/verschillen ....

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2017 00:43

Verkoopprijs in letters is enkel wettelijk vereist bij een onderhands biljet (eenzijdige belofte).
Voor een wederkerige overeenkomst (zoals een koop-ververkoopovereenkomst) moet de onderhandse akte in zoveel identieke exemplaren opgesteld zijn als er partijen zijn.
In er slechts één exemplaar is, dan kan het de vorm aannemen van een begin van schriftelijk bewijs in het voordeel van de verkoper (want uitgaande van jou). In dat geval is het nog een nadeel dat één bedrag niet ingevuld is. Wat als de verkoper hier nu een hoger bedrag invult (met jouw handtekening er al op)?

Als de verkoper nog niet heeft bevestigd, dan gaat het momenteel over een aanbod van jouw kant, zonder vermelde tijdspanne. De verkoper heeft nu een redelijke bedenktijd. Je kan dus niet ontijdig je aanbod intrekken. Bovendien zijn er geen vormvereisten voor aanvaarding.

Voor verkoop wagen zijn er nog andere vereisten, zoals carpass. In het andere geval kan je alsnog de aankoop ontbinden. Maar dat weet je pas als de inbezitstelling gebeurd is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 28 aug 2017 11:04

Opgelet : TS heeft nog geen antwoord. Keverlover8 heeft de discussie gekaapt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Keverlover8
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2017 11:42

@Oude Belg: Excuseer vr het "kapen vd discussie",
het laatste antwoord was van januari 2013, (4,5 jaar terug),
dacht niet dat t nog liep.

@Bart Vissers: DANK u wel!

Ik verduidelijk nog even....
Het gaat over een 'Verkoopsdocument tss particulieren'.
Er bestaan 2 gedeeltelijk ingevulde documenten.
Beide zijn onvolledig ingevuld (oa alle data ontbreken + kilometerstand).
Fact is ook dat de prijs niet is ingevuld op het exemplaar van de koper.

Is dit nog geldig in zijn onvolledigheid en met zijn bestaande verschillen?
Wat zegt het B. Wetboek hierover?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 aug 2017 11:49


Wat zegt het B. Wetboek hierover?
Wel heel simpel dat zelfs een ongeschreven overeenkomst zelfs rechtsgeldig is, maar zeer moeilijk te bewijzen.

Deze overeenkomst van u is rechtsgeldig wat overeenkomst betreft.

Maar voor een tweedehands wagen moet er ook een carpas en een schouwing zijn om geldig te zijn, die moeten maar voorgelegd worden op het ogenblik van overhandigen van de wagen.

Tenzij hij verkocht word voor wisselstukken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Keverlover8
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 aug 2017 20:20

Merci/ dank u!!

Terug naar “Andere”